سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۵۰۳۰۰

بازار نفت تشنه ورود ایران/ نفت ۱۰۰ دلاری نزدیک است؟

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: وضعیت بازار نفت ملتهب است و نسبت به عرضه نگرانی هایی وجود دارد که در این بین حضور ایران می تواند موجب آرامش بازار شود و در این شرایط رسیدن به نفت ۱۰۰ دلاری نیز بستگی به شرایط دارد.

محمد خطیبی  با بیان اینکه بی شک بازار به نفت ایران نیاز دارد و برای این مهم نیز دو دلیل وجود دارد، اظهار کرد: اول اینکه افزایش قیمت ها نشان می دهد که وضعیت عرضه و تقاضا در بازار به گونه ای است که تقاضا بیشتر از عرضه بوده و به همین دلیل قیمت ها روبه افزایش است. دوم اینکه برخی از مصرف کنندگان از ذخیرسازی های خود استفاده می کنند و این نشان می دهد که عرضه کافی نیست و کشورها ناچار به استفاده از ذخایر خود هستند.

وی با بیان اینکه این دو دلیل نشان می دهد که در بازار، تقاضا قوی تر از عرضه است و عرضه پاسخگو تقاضا نیست، تاکید کرد: باتوجه به این شرایط می توان نتیجه گرفت که بازار نیازمند عرضه بیشتر است و این عرضه می تواند نفت ایران باشد و همه کشورها نیز می دانند که چنین ظرفیتی در ایران وجود دارد.

نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی به جای اینکه مصرف کنندگان به سراغ استفاده از ذخایر بروند، بهتر است نفت ایران وارد بازار شود، تصریح کرد: بحران گازی که اکنون در اروپا ایجاد شده، جدی است و گزارش هایی وجود دارد که تولید کشورهایی مانند انگلیس به شدت افت کرده است.

نقش ایران در حل بحران گاز اروپا چقدر است؟

به گفته خطیبی، این بحران بسیار جدی است و باید توجه داشت که برای انتقال گاز ایران به اروپا باید  قرادادهای وجود داشته باشد و زیرساخت ها آماده باشند، لذا باتوجه به اینکه فراهم شدن زیرساخت ها زمانبر است، در کوتاه مدت نمی توان به این مساله امیدوار بود؛ یکی از دلایلی که اکنون با افزایش قیمت های نفت مواجه هستم ایجاد محدودیت در گاز است.

وی تاکید کرد: با لغو تحریم ها در زمانی کوتاه عرضه نفت ایران به پیش از تحریم ها بازمی گردد و مقداری می تواند موجب آرامش بازار شود اما در مورد گاز بحث جدی تر است و بحران گاز در زمانی کوتاه برطرف نخواهد شد.

نفت ۱۰۰ دلاری ممکن است؟

نماینده سابق ایران در اوپک درباره افزایش قیمت های نفت و احتمال رسیدن به نفت ۱۰۰ دلاری گفت: اگر عرضه به شکل کنونی وجود داشته باشد، باتوجه به اینکه بازار نیاز به عرضه اضافه دارد و هر سال نیز تقاضا افزایش می یابد، اگر تامین صورت نگیرد، قیمت ها عکس العمل نشان خواهند داد و افزایش پیدا می کند، البته تقاضای فصلی نیز موثر است، در اوج سرما مصرف بالاست و طبیعتا زمانی که وارد فصل بهار شویم، مقداری تقاضای فصلی تعدیل می شود.

خطیبی افزود: به صورت کلی تقاضا قوی است چراکه همه فعالیت ها به حالت قبل از کرونا در حال بازگشت است و هرچند اومیکرون مانورهایی را می دهد اما دنیا آن را خیلی جدی نگرفته است و تمام فعالیت های اقتصادی آماده می شوند که به حالت قبل از کرونا باز گردند، همین مساله موجب افزایش تقاضا می شود در کنار آن تقاضای فصلی نیز وجود دارد که با ورود به فصل بهار کمتر می شود.

وی با بیان اینکه رسیدن به نفت ۱۰۰ دلاری بستگی به شرایط دارد، گفت: تصور بازار این است که عربستان و امارات کشورهایی هستند که می توانند در این شرایط کمک کنند و ظرفیت مازاد دارند، ممکن است ظرفیت مازاد داشته باشند اما اکنون در معرض آتش یمنی ها قرار گرفتند و هرچند روز یکبار تاسیسات آن ها مورد حمله قرار می گیرد، همین مساله موجب شده این مساله در بازار جدی گرفته شود که این کشورها وضعیت با ثباتی ندارند.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: کشورهایی که بازار فکر می کرد می تواند روی آن ها حساب باز کند اکنون شرایطشان تغییر کرده و برای بازار نگرانی هایی وجود دارد، این عوامل و عوامل قوی بودن تقاضا و ضعف عرضه باعث شده که قیمت ها افزایش یابد، علاوه بر این سرمایه گذاری نیز صورت نگرفته و اگر سرمایه گذاری صورت می گرفت، عرضه های جدید وارد بازار می شد، در مجموع اکنون ورود ایران می توان کمک رسان بازار باشد.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!