شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۵۰۲۱۷

سه ضلع مخرب بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سه مشکل اساسی بورس در حال حاضر قیمت گذاری دستوری، نرخ بهره و نرخ ارز نیمایی است که موجب می‌شوند اولا درآمد شرکت‌های بورسی کاهش پیدا کند و در کنار آن باعث رونق و جذب منابع به بازارهای موازی شود.

همایون دارابی در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت بورس گفت: پس از آنکه شاخص نتوانست حمایت ۱.۳میلیون واحد را حفظ کند با صحبت‌های رئیس جمهور شرایط بازار بهتر شد و همچنین پیگیری وزیر اقتصاد و اعلام مصوبات هیات دولت به نگرانی‌های بازار تا حدودی پایان داد.

دارابی افزود: ابتکار دکتر عشقی رئیس سازمان بورس در برگزاری جلسات هماهنگی و همکاری میان حقوقی‌های‌ بزرگ نیز توانست بازار را وارد یک دوره بازگشت کند که انتظار می‌رود در معاملات بعدی مجددا شاخص را به بیش از ۱.۳میلیون واحد بازگرداند.

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین دلیل افت چشمگیر شاخص در ماه‌های اخیر  چیست، ادامه داد: بازار در یک مثلث تضعیف کننده قرار گرفته است؛ سه مشکل اساسی بازار در حال حاضر قیمت گذاری دستوری، نرخ بهره و نرخ ارز نیمایی است که موجب می‌شوند اولا درآمد شرکت‌های بورسی کاهش پیدا کند و در کنار آن باعث رونق و جذب منابع به بازارهای موازی شود. در کنار این سه مشکل بنیادی مواردی نظیر لایحه بودجه سال آینده، افزایش هزینه‌های دولت و همچنین مذاکرات سیاسی وین که تاثیراتی را بر نوسان‌های دلار ایجاد می‌کند نیز در وضعیت بازار موثر است.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص اینکه چرا تیم اقتصادی جدید دولت نتوانست سیگنال مثبتی به بازار ارائه کند، توضیح داد: به نظر می‌رسد تیم دولت جدید میراث دار شرایط بسیار بد اقتصادی از دولت قبل شده و عملا برای این وضع آمادگی کافی را نداشته است. بخش عمده تلاش تیم جدید نیز معطوف به مسائل روزمره شده، در همین حال تلاش عمده صورت گرفته در تدوین مصوبه ۱۰ بندی نیز با عدم هماهنگی درون دولت ابلاغ نشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد دولت به زمان بیشتری نیاز دارد که در تمام اقتصاد به یک نحله واحد فکری و اجرایی دست پیدا کند، در این میان تفاوت اندیشه‌ها و افکار در دولت نیز کار جمع بندی را بسیار سخت کرده است.

دارابی درمورد میزان تاثیر تصمیمات جدیدی که اتخاذ شده این چنین گفت: تصمیمات جدید در بازار می‌تواند حداقل از خرابی بیشتر شرایط جلوگیری کند، هر چند که پاسخ به همه مشکلات نیست و البته در صحن مجلس و در جریان بررسی لایحه بودجه نیز قطعا نوسان‌هایی رخ خواهد داد.

وی درخصوص پیشنهاد اهالی بازار برای بهبود وضعیت، ادامه داد: اهالی بازار خواستار پایان دادن به دخالت‌های دولت در ساختار اقتصاد هستند که این دخالت‌ها عملا آسیب زا است. همچنین رسیدگی و حل یک مسئله بنیادی مانند قیمت گذاری دستوری که موجب اختلاف فاحش نرخ ارز نیما و آزاد و نرخ بالا بهره هستند، می‌تواند به بازار کمک شایانی کند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اینکه ادامه سال جاری و سال ۱۴۰۱ روند چگونه پیش بینی می‌شود وابسته به نتیجه بررسی لایحه بودجه و همچنین مذاکرات وین است، بر همین اساس هر مساله‌ای که در این بخش‌ها رخ بدهد می‌تواند انحراف جدی در نتیجه بازار برای سال ۱۴۰۱ ایجاد کند.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!