جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۵۰۱۷۴

کاهش سود وام ساخت مسکن روستایی به ۵ درصد

در شرایطی که حدود نیمی از روستاهای کشور طی چهار دهه گذشته مقاوم‌سازی شده است، بنا به دستور رییس‌جمهور، سود تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۱۸ به ۵ درصد کاهش یافت.

همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی، به دستور سید ابراهیم رئیسی ـ رییس‌جمهور ـ نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن روستایی از  ۱۸ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است.

این خبر  را اکبر نیکزاد ـ رییس بنیاد مسکن ـ اعلام کرده و گفته است: برای ساخت مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان وام با سود ۵ درصد در نظر گرفته شده و این نهضت باید ادامه پیدا کند؛ به گونه‌ای که تا سال ۱۴۱۰ هیچ مسکن غیرمقاوم روستایی در کشور نداشته باشیم.

مدتی قبل مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن به ایسنا اعلام کرده بود که طبق برنامه تا سال ۱۴۰۵ بالغ بر ۷۰ درصد واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی می‌شود.

بنا به گفته حمیدرضا سهرابی، تا قبل از سال ۱۳۸۴ که طرح نوسازی مسکن روستایی شروع شد تنها ۷ درصد واحدها مقاوم بودند. البته ۱۰ سال پیش از آن طرح بهسازی داشتیم اما بیشتر به نوسازی واحدهای آسیب دیده در سوانح پرداخته می‌شد. از سال ۱۳۸۴ به شکل جدی مقاوم‌سازی سالانه حدود ۲۰۰ هزار واحد کلید خورد که با فراز و فرودها یک میلیون و ۸۵۳ هزار واحد در این ۱۶ سال نوسازی شده است. در بخش واحدهای آسیب دیده در سوانح نیز ۵۵۰ هزار واحد بازسازی شد که جمعا با ۷ درصد قبلی به حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد یعنی تقریبا ۵۰ درصد کل واحدهای روستایی می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بحث نوسازی و بهسازی، بنیاد مسکن برنامه‌های مختلفی شامل ساخت ۲۵ هزار واحد برای اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر، احداث ۱۱۵ هزار واحد در روستاها و حاشیه شهرها، ساخت ۷۰ هزار واحد با پرداخت کمک و تسهیلات از حساب ۱۰۰ امام (ره)، ساخت ۲۰۰۰ واحد برای ایتام و ۶۵۰۰ واحد برای خانوارهای دومعلولیتی روستایی را در دستور کار دارد.

از سوی دیگر اکبر نیکزاد ـ رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ـ درخصوص عمران روستایی بیان داشت: طرح هادی جزو اولویت‌ها بوده که سال گذشته اعتبار این طرح ۳۳ میلیارد تومان بود و امسال این اعتبار به سه برابر افزایش یافته است. تهیه طرح هادی را برای ۴۰هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور در نظر داریم. افق طرح هادی ۱۰ ساله است.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!