جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۵۰۱۷۳

پیشروی قیمت نفت به سمت مرز ۱۰۰ دلار

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها پیرامون عرضه و تنشهای سیاسی در اروپای شرقی و خاورمیانه، بیش از یک درصد صعود کرد و به سوی ثبت بزرگترین رشد ماهانه در حدود یک سال گذشته پیش می‌رود.

بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۷ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۹۱ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز جمعه ۶۹ سنت صعود کرده بود. قرارداد ماه آتی برای تحویل در مارس روز جاری منقضی می شود و قراردادهای تحویل آتی با ۹۹ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش، به ۸۹ دلار و ۵۱ سنت رسید.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و هفت سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش، به ۸۷ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید و به رشد ۲۱ سنتی خود در روز جمعه اضافه کرد.

شاخص قیمت نفت برنت روز جمعه تا سطح ۹۱ دلار و ۷۰ سنت و شاخص نفت آمریکا تا مرز ۸۸ دلار و ۸۴ سنت پیش رفته بودند که بالاترین حد از اکتبر سال ۲۰۱۴ بود و هر دو شاخص هفته گذشته برای ششمین هفته متوالی رشد کردند. قیمتهای نفت در ژانویه حدود ۱۷ درصد رشد کرده اند که بزرگترین رشد قیمت ماهانه از فوریه سال ۲۰۲۱ است.

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت فوجیتومی سکیوریتیز درباره وضعیت جاری بازارهای نفت گفت: نگرانیها نسبت به کمبود عرضه جهانی به همراه ریسکهای ژئوپلیتیکی باعث شده است بازار هفته را با عملکرد قوی آغاز کند. با این انتظار که اوپک پلاس احتمالا سیاست افزایش تدریجی تولید را ادامه می دهد، قیمتهای نفت احتمالا هفته جاری عملکرد مثبت خود را حفظ می کنند و نفت برنت بالای ۹۰ دلار می ماند در حالی که وست تگزاس اینترمدیت به سمت ۹۰ دلار می رود.

تولیدکنندگان بزرگ در اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروف هستند، در راستای تسهیل محدودیت عرضه‌ای که از سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند، از اوت سال ۲۰۲۱ هر ماه تولید ماهانه را به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده‌اند. اما به دلیل محدودیتهای تولید بعضی از اعضای این گروه، موفق نشدند اهداف تولید را محقق کنند.

بازار به نشست دوم فوریه وزیران اوپک پلاس متمرکز شده است. چندین منبع آگاه به رویترز اظهار کردند اوپک پلاس احتمالا به برنامه افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز برای مارس پایبند می‌ماند.

به گفته جان کمپ، نویسنده رویترز، قیمتهای نفت تحت تاثیر کمبود شدید عرضه در سال ۲۰۲۱، نشانه‌های داغی بیش از حد را نشان می دهند. ذخایر به سطح اندکی رسیده‌اند و ظرفیت مازاد تولید جهانی زیادی برای بالا بردن تولید در کوتاه مدت وجود ندارد.

طبق گزارش شرکت تحقیقاتی ANZ Research،  ترافیک در اروپا با کاهش موارد ابتلا به اُمیکرون کاهش پیدا کرده است. در آمریکا تقاضا برای بنزین تنها چهار درصد پایین سطح سال ۲۰۱۹ است که نتیجه تقاضای بهتر از نرخ پیش بینی شده در نوامبر است.

تنشها میان روسیه و غرب از قیمتهای نفت پشتیبانی کرده است. روسیه که دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است و غرب بر سر اوکراین در کشمکش هستند و نگرانیها نسبت به مختل شدن تامین انرژی اروپا را برانگیخته‌اند. رییس ناتو روز یکشنبه اعلام کرد اروپا باید تامین انرژی خود را متنوع کند. انگلیس هشدار داد احتمال بالایی وجود دارد که روسیه به اوکراین حمله کند.

بازار همچنین نسبت به وضعیت فعلی خاورمیانه در حالت هشدار قرار گرفته است. امارات متحده عربی همزمان با میزبانی رئیس رژیم صهیونیستی، اعلام کرد یک موشک بالستیک شلیک شده از سوی یمن را نابود کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، بیش از ۱۴۰۰ پرواز در آمریکا روز یکشنبه به دلیل طوفان زمستانی مرگبار و اعلام وضعیت اضطراری در ایالتهای متعدد این کشور لغو شدند.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!