پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۵۰۰۷۴

پیشنهاد بازگشت کالابرگ / منابع دولت برای حذف ارز ترجیهی پاسخگوی نیازهای مردم نیست/ شوک تورمی خطرناک در راه است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی، پیامدهای حذف ارز ترجیهی را یادآور شد و خواستار ارائه راهکارهای مناسب برای پیشگیری از فشار مضاعف بر مردم شد.

نماینده مردم چابهار در مجلس اظهار داشت: در حال حاضر، شرایطی به وجود آمده که ارز ترجیحی به تنهایی خودش یک مشکل بزرگ است و حذف ارز ترجیحی نیز یک مشکل دیگر.

معین الدین سعیدی نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که حذف ارز ترجیحی چه پیامدهای آسیب زایی را می‌تواند به دنبال داشته باشد؟ گفت: به هر صورت ما باید بپذیریم چه بخواهیم و چه نخواهیم ارز ترجیحی منبع رانت و فساد بوده و هست، بنابراین در این باره هیچ تردیدی نیست، چرا که این ارز هیچ اصل و مبنای اقتصادی ندارد، اما مسئله مهم این است که در حال حاضر، شرایطی به وجود آمده که ارز ترجیحی به تنهایی خودش یک مشکل بزرگ است و حذف ارز ترجیحی نیز یک مشکل دیگر است.

او افزود: بنابراین باید گفت همواره راه حل مسئله، پاک کردن صورت مسئله نیست. از نگاه بنده در شرایط فعلی کشور با توجه به شوک تورمی که از حذف ارز ترجیحی انتظار داریم، طبیعتا باید راهکارهای دولت برای جبران این موضوع، راهکاری مشخص، شفاف و همراه با اقناع‌سازی جامعه باشد که متاسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

سعیدی ادامه داد: برخی دوستان بر این باورند برآوردی که آنها از میزان تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی دارند، ۸درصد است، بنده نمی‌توانم این موضوع را قبول کنم، چون برآورد من این است که حداقل، قیمت مرغ بالای ۷۰هزار تومان خواهد شد، و یا قیمت تخم مرغ حتما نزدیک به ۹۰هزار تومان خواهد شد.

ین نماینده مجلس تصریح کرد: آیا این یارانه ۱۲۰هزار تومانی که قرار است به مردم داده شود می تواند پاسخگوی این شوک تورمی باشد؟ قطعا نمی‌تواند! ما اگر در سال ۸۷ بحث یارانه ها را داشتیم، ۴۵هزار تومان آن موقع چیزی حدود ۵۰ دلار بود، اما الان با ۱۲۰هزار تومان شاید به سختی بتوان یک دبه ماست خریداری کرد لذا من فکر می کنم با این راهکارها قطعا دهک‌های پایین دچار چالش خواهند شد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: ما در حال حاضر شاهدیم مردم میزان مصرف گوشت و پروتئین را به شدت کم کرده‌اند (حتی در مقایسه با سال‌های جنگ!) لذا جهت حمایت از دهک های پایین جامعه طبیعتا باید سیاست های حمایتی خاص در نظر گرفته شود که من فکر می کنم تا این لحظه این اقناع سازی اتفاق نیفتاده است و منابعی که دولت برای طبقات ضعیف جامعه در نظر گرفته، کافی نیست.

سعیدی اشاره کرد: در حال حاضر در کمیسیون تلفیق روی بحث درآمدهای منابع تبصره ۱۴ مطالعه و بررسی صورت می‌گیرد تا بتوانند مقدار منابع را افزایش دهند، اما من فکر می‌کنم دادن یارانه مستقیم نفتی مشکلی را مرتفع نخواهد کرد و شاید ضرورت باشد ما دوباره به سمت کالابرگ برویم و بخشی از کالاهای اساسی به دهک‌های پایین به صورت مستقیم داده شود.

 

منبع خبر : پایشگر
منبع: پایشگر
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!