پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۴۹۸۴۰

رشد ۴۲درصدی تجارت ایران با کشورهای همسایه

در ۹ ماهه اول امسال روابط تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه ۴۲درصد افزایش داشته است.

اعلام گزارش مقدسی-رئیس کل گمرک ایران- در رابطه با وضعیت تجارت خارجی کشور با ۱۵ کشور همسایه نشان می دهد که در این مدت میزان تجارت با همسایگان  از ۷۵میلیون تن به ارزش ۳۶میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار عبور کرده است.

 معاون وزیر اقتصاد گفت که از سیاست های کلیدی دولت افزایش و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه است و گمرک ایران نیز در راستای این سیاست برنامه های متنوعی در توسعه صادرات، تسهیل واردات کالاهای مورد نیاز و تقویت و روان سازی ترانزیت از مسیر کشورمان را در دستور کار دارد.

طبق گزارش رئیس کل گمرک ایران،   از مجموع تجارت  ۱۲۲میلیون و ۴۵۵هزار تنی کالا به ارزش ۷۲میلیارد و ۸۷میلیون دلاری کشور در ۹ماه سال جاری ۷۵میلیون و ۱۷هزار تن کالا به ارزش ۳۶میلیارد و ۸۱۰میلیون دلار با کشورهای همسایه ایران بوده که ۶۱درصد وزن و ۵۱درصد ارزش کل تجارت کشور با ۱۵کشور همسایه بوده است.

همچنین صادرات کشورمان به همسایگان بیش از ۵۷میلیون و ۳۳۵هزار تن کالا به ارزش ۱۸میلیارد و ۷۶۶میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه۹درصد در وزن و  ۲۴درصد در ارزش بیشتر شده و ۶۲درصد وزن و ۵۳درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

اعلام مقدسی در خصوص صادرات ۹ماهه به کشورهای همسایه نشان می دهد که عراق با خرید  ۶.۸میلیارد دلار، ترکیه با چهار میلیارد و ۱۳۱میلیون دلار، امارات با سه میلیارد و ۴۳۳میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۴۱۲میلیون دلار و پاکستان با ۹۱۱میلیون دلار پنج کشور اول صادرات ایران به کشورهای همسایه هستند و پس از آن به ترتیب روسیه، عمان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان، کویت، قطر بحرین و عربستان قرار دارند.

در خصوص واردات از کشورهای همسایه نیز از مجموع واردات ۳۰میلیون تنی به کشور به ارزش ۳۷میلیارد دلار، ۱۷میلیون و ۶۸۲هزار تن کالا به ارزش بیش از  ۱۸میلیارد دلار از کشورهای همسایه ایران بوده که عمدتا کالای اساسی، مواد اولیه تولید و یا ماشین آلات تولید بودند.

این در حالی است که واردات از کشورهای همسایه در ۹ماهه امسال ۶۲درصد در وزن و ۶۸درصد در ارزش افزایش یافته و این میزان کالای وارده از کشورهای همسایه  ۵۹درصد وزن و ۴۹درصد کل واردات به کشور را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش، امارات با فروش  ۱۱میلیارد و ۴۹۷میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۲۲۴میلیون دلار، عراق با ۸۸۰میلیون دلار و عمان با ۴۰۹میلیون دلار پنج کشور نخست تامین کالاهای کشور در بین همسایگان بودند و پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، افغانستان، کویت، قطر و بحرین به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

معاون وزیر اقتصاد در این رابطه یادآور شده که عضویت و همکاری ایران با سازمان های اقتصادی اکو، همکاری های اسلامی، اتحادیه اقتصادی گمرکی اوراسیا، پیمان شانگهای و قرار گرفتن ایران در نقطه عطف کریدورهای  جنوب به شمال و شرق به غرب و توجه ویژه به تراتزیت کالاهای عبوری خارجی از کشورمان در دولت سیزدهم می تواند ضمن تعمیق روابط سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه،   باعث افزایش تجارت با کشورهای همسایه و همسایگان آنها و رشد  عبور کالاهای  خارجی  و درآمدهای ناشی از آن نیز برای کشورمان شود در همین راستا  در ۹ ماهه امسال  ۹میلیون و ۱۵۸هزار تن کالای خارجی  از کشورمان عبور کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۶درصد رشد داشته است.

 

  •  

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!