پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۴۹۷۵۷

کاهش جوجه ریزی در مرغ‌های تخم‌گذار/حذف ارز ترجیحی تاثیری به حال مرغداران ندارد

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران می‌گوید در بخش مرغ تخم‌گذار جوجه‌ریزی کاهش یافته است، زیرا تولیدکنندگان سرگردانند و نمی‌دانند که برای آینده چه برنامه‌ای داشته باشند و ‌آیا ارز ترجیحی حذف می شود یا خیر.

ناصر نبی‌پور با بیان اینکه روزانه ۳۰۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود و این در حالیست که سال گذشته عدد تولید ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تن بود، گفت: تولید تخم مرغ در بالاترین حد ممکن است و با مازاد تولید مواجه هستیم اما از طرفی به دلیل بالا بودن قیمت محصولات پروتئینی و کاهش توان خرید مردم، تخم مرغ تقاضای بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: قیمت هرکیلو تخم مرغ در بازار آزاد ۱۹ هزار و۳۰۰ تومان و هر شانه دو کیلویی آن نیز حدود ۴۰ هزار تومان است. البته در مراکز عرضه عمده نیز هر شانه تخم مرغ با قیمت ۳۸ هزار تومان توزیع می شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ برای مرغداران چقدر است، گفت: اگر نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان به طور کامل توسط دولت تامین شود، قیمت هر کیلو تخم مرغ ۱۸ هزار و ۳۰۰ تا ۱۸ هزار و۵۰۰ تومان خواهد شد که البته تاکنون نیز چنین نبوده است اما اگر نهاده دولتی تعلق نگیرد، قیمت تخم مرغ مشخص نخواهد بود، چون برخی اقلام یا در بازار پیدا نمی شوند یا قیمت آنها به شدت افزایش یافته است. برای مثال قیمت هر عدد شانه مقوایی تخم مرغ ۱۲۰۰ تومان شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه  اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، قیمت تخم مرغ چقدر خواهد شد، افزود: البته هنوز نمی‌دانیم دقیقا منظور از برداشتن ارز یعنی چه. تاکنون نیز این ارزهایی که به اسم مرغدار و دامدار تعلق گرفته به دست تولیدکنندگان این بخش به درستی نرسیده و وارد بخش‌های دیگری شده است. 

نبی پور تصریح کرد:حدود دو ماه است که صحبت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. همین صحبت‌ها باعث نابسامانی بازار شده، زیرا تولیدکنندگان سرگردان هستند و نمی‌دانند قرار است چه اتفاقی در آینده برای آنها بیفتد. در مرغ تخم گذار جوجه ریزی بسیار بد شده است. یعنی تولیدکنندگان کمتر جوجه‌ریزی می‌کنند چون برای برنامه‌ریزی از آینده خبر ندارند؛ بنابراین دقیقا نمی‌دانیم که آیا قرار است پایان دی ماه ارز ترجیحی حذف شود یا خیر.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!