پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۴۹۵۸۳

مراقب باشید بادکنک‌ها منفجر نشوند!

مراقب باشید بادکنک‌ها منفجر نشوند!
رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی هشدار داد که افزایش قیمت گاز هلیوم باعث شده تا عده‌ای سودجو برای شارژ بادکنک و بالن‌ها در مراسم‌های تولد و مناسبت‌ها از گاز هیدرژون به جای گاز هلیوم استفاده کنند که ممکن است منجر به آتش سوزی یا انفجار شود.

پیکان کلانتری با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر سیلندر ۵۰ لیتری گاز هلیوم هشت میلیون و هر سیلندر ۴۰ لیتری گاز هیدروژن حداکثر ۵۰۰ هزار تومان است، گفت: به دلیل همین تفاوت قیمت برخی سودجویان به استفاده از گاز هیدروژن روی آورده‌اند.

وی با اشاره به خطرات استفاده از گاز هیدروژن در بادکنک، گفت: استفاده از این گاز ممکن است منجر به آتش سوزی و بعضا انفجار شود. بنابراین مشتریان باید قبل از خرید بادکنک و بالن‌های هلیوم، مطمئن شوند که از همین گاز در آن‌ها استفاده شده است. بنابراین با توجه به اینکه در سال‌های اخیر استفاده از بادکنک و بالن‌های هلیوم مورد توجه قرار گرفته، باید روند نظارت بر نحوه شارژ سیلندرهای هلیوم در واحدهای صنفی انجام شود تا شاهد حوادث و اتفاقات ناگوار در مجالس و مناسبت‌ها نباشیم.

به طور کلی به گفته رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی، گاز هلیوم گاز بی خطری است و قابلیت آتش سوزی و انفجار ندارد، اما گاز هیدروژن قابلیت آتش سوزی و انفجار دارد و به همین دلیل مکاتبات لازم در جهت نظارت بیشتر دستگاه‌های نظارتی بر منع استفاده واحدهای صنفی از گاز هیدروژن انجام شده است.

وی با بیان اینکه امکان تشخیص گاز هیدروژن از هلیوم برای مردم وجود ندارد، گفت: بنابراین اتحادیه‌هایی مثل اتحادیه خرازی، مجالس، ظروف پلاستیکی و قنادی‌ها باید به واحدهای صنفی زیرمجموعه خود خطر استفاده از این گاز را اعلام و بر آن‌ها نظارت کنند. همچنین اتحادیه‌های یاد شده می‌توانند از طریق یک تفاهم‌نامه به اتحادیه گازهای طبی که یک اتحادیه کشوری است مجوز نظارت و ارائه گزارش بدهند.

او همچنین به مردم هشدار داد که حتما از مراکز دارای مجوز خرید کنند و از فوت دو نفر به دلیل حادثه ناشی از استفاده از گاز هیدروژن در بادکنک در روزهای اخیر خبر داد.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!