جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۴۹۴۵۲

رشد مصرف نفت توقف ناپذیر می‌ماند

رشد مصرف نفت توقف ناپذیر می‌ماند
تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ که جهان احیا از پاندمی ویروس کرونا را آغاز کرد، بهبود پیدا کرد و مجموع مصرف جهان در سال ۲۰۲۲ با وجود تلاشها برای کاهش مصرف سوخت فسیلی و مقابله با تغییرات اقلیمی، احتمالا به رکورد جدیدی صعود می کند.

مصرف بنزین و دیزل امسال که مصرف کنندگان سفر و فعالیت تجاری را ازسرگرفتند، افزایش پیدا کرد. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود در سال ۲۰۲۲ مصرف نفت خام به ۹۹.۵۳ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۹۶.۲ میلیون بشکه در روز در سال میلادی جاری افزایش پیدا کند با این حال همچنان کمتر از سطح مصرف ۹۹.۵۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ پیش از شیوع پاندمی خواهد بود.

بهبود مصرف، اوپک و صنعت شیل آمریکا را تحت فشار بیشتری برای تامین تقاضا قرار می دهد آن هم پس از سالی که تولیدکنندگان بزرگ از بهبود فعالیت و فرا رفتن تقاضا از میزان عرضه و در نتیجه کاهش سطح ذخایر جهانی، غافلگیر شدند. کشورهای متعدد عضو اوپک برای افزودن به ظرفیت تولید به سختی تقلا می کنند در حالی که صنعت شیل آمریکا مجبور است پاسخگوی خواسته های سرمایه گذاران  و کنترل هزینه باشد.

نفت برنت که سال ۲۰۲۱ را با قیمت ۵۲ دلار در هر بشکه آغاز کرد، تا رکورد حدود ۸۶ دلار در هر بشکه پیش رفت و در پایان سال دوباره از اوج فرود آمد. پیش بینی کنندگان می گویند قیمتها روند صعودی را در سال ۲۰۲۲ ازسرمی گیرند مگر این که عرضه بیش از میزان پیش بینی شده افزایش پیدا کند. محققان بانک امریکا برآورد می کنند قیمت نفت برنت به دلیل ذخایر اندک و عدم وجود ظرفیت مازاد تولید، به طور میانگین به ۸۵ دلار در سال ۲۰۲۲ می رسد.

عامل نامعلوم، واریانت اُمیکرون است که باعث شده است کشورهای متعدد محدودیتهای سفر را اعمال کنند که به صنعت هواپیمایی و مصرف سوخت لطمه می زند.

دامین کوروالین، مدیر تحقیقات انرژی در گلدمن ساکس پیش بینی کرد اگر این موج ابتلا مانند موجهایی باشد که پیش از این مشاهده کرده ایم، در این صورت برای رشد اقتصادی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ منفی خواهد بود اما اگر احیای متعاقبی وجود داشته باشد، تقاضا برای نفت که در اوایل نوامبر برای مدت کوتاهی به سطح پیش از شیوع کووید ۱۹ صعود کرده بود دوباره در طول سال ۲۰۲۲ به رکوردهای بالای جدیدی می رسد.

بهبود مصرف در سال ۲۰۲۱ تولیدکنندگان را غافلگیر کرد و تنشها میان کشورهای تولیدکننده بزرگ و مصرف کنندگان بزرگ جهان مانند آمریکا، چین و هند را افزایش داد. افزایش چشمگیر قیمت بنزین در اوایل سال ۲۰۲۱ باعث شد جو بایدن، رییس جمهور آمریکا از اوپک پلاس بخواهد تولیدش را که ماهها محدود کرده است را افزایش دهد. با این حال تولیدکنندگان عضو اوپک برای بالا بردن سطح تولید مشکل دارند و این امر نرخ پایبندی آنها به توافق محدودیت عرضه را به شدت افزایش داده است.

صنعت شیل آمریکا هم برخلاف گذشته به قیمتهای بالاتر واکنش نشان نداده و تسلیم فشار سرمایه گذاران برای محدود نگه داشتن هزینه ها شده است. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میانگین تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۱ به ۱۱.۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با حدود ۱۳ میلیون بشکه در روز در اواخر سال ۲۰۱۹ می رسد.

بر اساس گزارش رویترز، کلودیو گالیمبرتی، نایب رییس ارشد بخش تحلیل شرکت "ریستاد انرژی" اظهار کرد: کانادا، نروژ، گویان و برزیل در سال آینده به عرضه نفت اضافه می کنند. طبق آمار رسمی، پیش بینی می شود تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۲ به ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!