جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۴۹۴۱۹
"معلم" بالاترین کار مفید را نسبت به سایر کارکنان دولت دارد

مجوز اولیه برای استخدام ۳۴ هزار نیرو

وزیر آموزش و پرورش گفت: امر حاکمیتی آموزش و پرورش یعنی ما بتوانیم برای دانش آموزان مرزی معلم ثابت داشته باشیم‌، به همین خاطر مجوز اولیه ۳۴ هزار نیرو برای استخدام در نظر گرفتیم.

 اولین نشست خبری یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با اصحاب محترم رسانه به منظور تبیین برنامه‌های تحولی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در این وزارت خانه برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این نشست اظهار داشت: اگر بخواهیم در جایی برای سند تحول بنیادین گفتمان سازی کنیم بی شک نقش رسانه مهم است. رسانه افکار را به سمت ارزش‌ها چهارچوب بندی می‌کند، رسانه باید هر جا ضعفی دید منتقدانه و مشفقانه منتقل کند‌. از همکارانم می‌خواهم که بستر حضور رسانه‌ها را به خصوص در زمینه استقرار سند تحول بنیادین فراهم کنند‌.

وی اشاره کرد: گفتمان سازی درباره سند تحول باید به گونه شکل بگیرد که همه از جمله معلمان، والدین و دانش آموزان دنبال آن باشند اما این موضوع شکل نگرفت‌. آموزش و پرورش نیازمند عزم ملی است و باید برای این عزم ملی، دغدغه ملی ایجاد شود. آموزش و پرورش مانند سایر دستگاه‌ها نیست و اما مورد توجه آیت الله رییسی و نمایندگان مجلس است.

نوری بیان کرد: نظام آموزش و پرروش همیشه اینطور ارزیابی می‌شود که رابطه اش با تولید، ارتقا فرهنگ و هنجارهای اجتماعی یک رابطه مستقیم است‌‌ و برعکس رابطه‌اش با نا هنجارها یک رابطه معکوس است.

دوره ابتدایی بیشترین ارزش افزوده بعد از معدن را دارد

وی ادامه داد: در یک دوره تحقیقاتی بررسی شد که ارزش افزوده آموزش و پرورش بعد معدن، دوره ابتدایی ما بوده است. اگر نظام آموزشی کشور را از حفظ محور به سمت مهارت محور ببریم کار آفرینی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. لذا باید ساحت‌های شش گانه را مور نظر داشته باشیم تا کارآفرینی دغدغه دانش آموز باشد‌.

وی افزود: اگر دانش آموزان در هنرستان‌ها خوب انتخاب رشته کرده و مسیر را درست انتخاب کنند، به جز آنهایی که به دانشگاه می‌روند ما بقی می‌توانند جذب بازار کار شوند. مهم‌ترین عامل، سواد در سطوح مختلف است. ما برای این موضوع قطعا برنامه داریم و باید به روش قبلی آن را تکمیل کرده و به آن تسریع دهیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در بعد فرهنگی هم همین وضع است، سواد ما در این زمینه بسیار پایین است و در بعد اجتماعی بسیار معضل داریم. مدرسه این نیست که دانش آموز دست به سینه بنشیند و به درس گوش دهد.

معلم بالاترین کار مفید را نسبت به سایر کارکنان دولت دارد

وی ادامه داد: معلمی مقبول‌ترین قشر کارکنان دولت است، و چون مهم ترین عنصر در پیاده سازی سند تحول بنیادین است باید به او خوب رسید. معلم بالاترین کار مفید نسبت به سایر کارکنان دولت را دارد. معلمان در دوران کرونا کلاس درس را به خانه بردند و به خوبی کار کردند. این است که بوسه به دست آنها بر همچون منی واجب است.

مجوز اولیه ۳۴ هزار نیرو برای استخدام را در نظر گرفتیم

وی در خصوص برنامه های خود گفت: ما پنج محور برای کار خود داریم که این موارد عبارتند از امر حاکمیتی و حکمرانی، یادگیری و یاددهی، بهسازی سازمانی با نگاه مدرسه محوری، بحث منابع انسانی، اقتصاد آموزش و پرورش‌. این پنج محور در  سه بخش چالش‌ها، رویکرد و برنامه‌ها بررسی خواهد شد. امر حاکمیتی آموزش و پرورش یعنی ما بتوانیم برای دانش آموزان مرزی معلم ثابت داشته باشیم‌. به همین خاطر مجوز اولیه ۳۴ هزار نیرو برای استخدام در نظر گرفتیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: امسال برای سند تحول بنیادین هم بودجه‌ ای در نظر گرفته شده است. حضرت آقا گفتند برنامه سند تحول را بنویسید و در بین راه تحولات و تغییرات جدید را اعمال کنید. اگر نیاز به ترمیم هم باشد باید آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ببریم.

وی افزود: ما باید تبلیغ کنیم مردم به مدارس کمک کنند اما این کمک نباید اجبار باشد‌. مردم مایلند در زمینه تحصیل هزینه کنند و دست مردم همیشه در نظام تعلیم و تربیت برای کار خیر بوده است.

نوری درباره برنامه های خود برای معیشت و رفاع فرهنگیان گفت: فرهنگیان یک خواسته صنفی دارند و نباید این تجمعات را در برابر نظام بنگریم به هر حال به حرفهای آن ها گوش داده نشده اما برای نهادینه کردن این گفتمان سازی در زمینه مطالبه، اعتراض و اینکه حرف معلمان را بشنویم باید یک سازمان داشته باشیم. این سازمان باید نقش تسهیل گری بین دولت و مردم باشد.

نوری گفت: من اکنون دو گروه را در بیرون و درون سازمان، برای بیمه و درمان فرهنگیان تببین کردم‌ به این خاطر که رفاه معلمان برای ما حائز اهمیت است. همچنین تمام مطالبات فرهنگیان بازنشسته ها تا سال ۹۹ پرداخت شده مگر موارد بسیار جزئی از جمله افرادی که فوت شدند‌. ضمن عذر خواهی باید بگویم که به خاطر مشکلات بودجه‌ای امکان تعویق در پرداخت‌ها وجود داشته است.

آمادگی بیش از ۸۰ درصد مدارس شهرهای بزرگ برای پذیرش دانش آموزان

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما برای تامین نیروی انسانی با سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس جلساتی را برای ساماندهی نیروی انسانی برگزار کردیم.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد مدارس ما در شهرهای بزرگ برای اینکه در یک روز تمام دانش آموز بپذیرند آمادگی دارند اما معلمان ما حتی در خانه هم کارشان را انجام دادند. ولی متاسفانه در ستاد و صف دو قطبی وجود دارد و ما زمانی که در این جایگاه قرار می‌گیریم یادمان می‌رود که معلم هستیم.

وی درباره اهمیت تربیت اخلاقی در دانش آموزان گفت: تربیت اخلاقی ساحت اول ماست اما باز این را به حافظه محوری تقلیل داده‌ایم، مثلا دانش آموزان فقط قرآن را حفظ می‌کنند.

نوری گفت: بحث ترمیم سند در فصل هشتم سند آمده یعنی باید هر پنج سال سند بازنگری شود. در پنج سال اول این اتفاق نیفتاد و اکنون پنج سال دوم را هم رد کردیم‌. ترمیم سند باید با نیاز روز باشد اما چون اجرا نشده الان ترمیم معنایی پیدا نمی‌کند. از نظر ما برنامه اجرایی‌ سند باید نوشته سود و با اقتضای آن برنامه، ترمیم را ایجاد کنیم. وقتی برنامه نوشته شود، نیازهای اجرایی آن هم استخراج می‌شود.

وی در واکنش به انتصابات اخیر خود گفت: از همین هفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی منصوب می‌شود، خودم تعامل را از امروز شروع کردم که همه بدانند راهبردم همین است. کار مربوط به انتصاب تعدادی از مدیران کل استان ها را انجام دادیم که از فردا معرفی می شوند.

نوری گفت: این کار نیازمند استعلامات و مصاحبه ها بود که زمان می برد. این هفته حداقل چهار معاون نیز منصوب می‌شوند. قبول دارم که تاخیر شده است چون خودمان هم با تاخیر شروع کردیم.

نوری درباره مشکلات معلمان خرید خدمات گفت: ساعت خرید خدمات از ۲۴ به ۴۰ ساعت تبدیل شده است، ما حق الزحمه آن ساعاتشان را می دهیم که به اندازه میانگین ساعت تدریس یک فوق لیسانس آزاد است. بیمه آنها را هم باید کامل بپردازیم و برقرار کنیم که از سوی معاونت حقوقی پیگیری می شود.

نوری  با بیان اینکه امسال تمام ردیف های بودجه به برنامه های شاخص پذیر بر اساس تحول بنیادین تقسیم شدند که برای اولین بار اتفاق افتاده، اظهار کرد: بودجه سال آینده با کلیدواژه سندتحول بنیادین شاخص بندی شده و باید به آن برسیم. باید در برنامه اجرایی سندتحول هرجا نیاز به ترمیم دارد آن را انجام دهیم.

نوری در پاسخ به این سوال  اکه سند تحول بنیادین در حال ترمیم است با این روند چگونه قرار است آن را اجرایی کنید و آیا اعتبار لازم در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده است؟ عنوان کرد:  بودجه سال آینده شاخص بندی شده است و باید به شاخص‌ها برسیم همچنین برای اجرای سند تحول بودجه گذاشته شده است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!