جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۴۹۴۱۷
افزایش سقف وام صندوق قرض‌الحسنه ایثارگران

قانون تبدیل وضعیت ایثارگران اجرا می‌شود

قاضی زاده هاشمی گفت: حق قانونی ایثارگران در استخدام سال ۱۴۰۰، ۱۷ هزار نفر بود، که حدود هفت هزار نفر جذب شده اند.

 امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری در زمینه اشتغال و کارآفرینی برای ایثارگران گفت: بنیاد شهید یک نهاد انقلابی، فرهنگی و اجتماعی است و کارکرد اجتماعی آن مربوط به جامعه هدف است، بنیاد در خدمت خانواده درجه یک شهدا، جانبازان و آزادگان است.

وی افزود: پیگیری استخدام ایثارگران سیاست اصلی بنیاد بوده و ظرفیت‌های خوبی در قانون برای استخدام وجود دارد، اما در این راه مشکلاتی بوده و سهمیه ایثارگران به نحو مطلوب انجام نگرفته است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری در جامعه هدف بنیاد شهید، گفت: ۲۸۰ هزار متقاضی شغل داریم، ساختار سنی جامعه هدف حدود ۳۰ سال و از میانگین سنی اشتغال در کشور زیادتر است و برخی ایثارگران از سن اشتغال عبور کرده اند.

وی ادامه داد: صندوق قرض الحسنه شاهد متعلق به بنیاد است و جامعه افراد محدودی را شامل می‌شود که از جمله متقاصیان باید ایثارگر باشند و از بنیاد حقوق بگیرند و بقیه ایثارگران تحت پوشش صندوق نیستند و عددی کمتر از ۴۰۰ هزار نفر مشمول طرح می‌شوند.

قاضی زاده هاشمی گفت: در سال گذشته صندوق شاهد به ۱۳۳ هزار نفر وام و در مجموع ۲۴۰۰ میلیارد تومان وام داده است که امسال نیز ۱۷۷۰ میلیارد تومان وام دادند و اخیرا مجوز افزایش سقف وام را گرفته اند، یعنی از ۳۰ به ۵۰ میلیون برسد.

وی ادامه داد: برنامه اصلی دیگری که در بنیاد دنبال می‌شود، سروسامان بخشی به واحدهای حوزه اشتغال و خدمات بانکی و مالی است که باید سریع انجام شود. در این مسیر اول بحث شفافیت و سلامت اولویت بنیاد است که خود طلایه دار مکتب اسلام است و باید در رفتار و برنامه هایش به سمت رشد، ارتقا، قابل رصد و شفاف حرکت کند.

قاضی زاده تصریح کرد: باید بخش‌های اقتصادی بنیاد بصورت زنجیره‌ای و شبکه‌ای عمل کنند. این بخش‌ها هر کدام مجزا عمل می‌کنند و شبکه نیستند که سلسله اقدامات را به جلو ببرند. وقتی مشکلات را می‌گوییم باید بتوانیم با برنامه ریزی مسائل کاهش پیدا کند.

قاضی زاده هاشمی گفت: شورای برنامه ریزی اقتصادی در حال تشکیل است تا مشکلات را رصد و رفع کند و مدیران کلیدی بنیاد در هیات‌های اقتصادی عضویت پیدا می‌کنند تا بر اساس عملکرد معاونت‌ها در تصویب برنامه‌ها نقش داشته باشند.

وی تاکید کرد: بنیاد در موضوع مسکن در برنامه جهش ملی مسکن دولت قرار می‌گیرد و سازمان املاک کوثر مسئول پیگیری در جهش ملی مسکن طبق نظر قانونی دولت خواهد بود و بر اساس نیاز هر استان بین ۵ تا ۱۰ درصد در اختیار ایثارگران قرار خوهد گرفت.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در حوزه اشتغال از منابع دولت استفاده می‌کنیم و ۱۰ درصد از بودجه سهمیه اشتغال در دولت به ایثارگران تعلق می‌گیرد. مجموعه این‌ها بسته‌ای است که بزودی در اهداف عملیاتی سال ۱۴۰۱ تهیه و برای ارائه بودجه سازمان‌های بنیاد تعریف می‌شود.

رئیس بنیاد شهید گفت: رویکرد به جامعه هدف بنیاد در حوزه رسانه باید تغییر پیدا کند و به چهره‌های کار آفرین که شغل ایجاد کرده اند بیشتر توجه و نمایش داده شوند و باید توقعات و برخی دیدگاه‌های جامعه نسبت به ایثارگران اصلاح و تغییر کند.

وی ادامه داد: متناسب برنامه آینده بنیاد که از سوی دولت منتشر شده، برنامه‌های عملیاتی را تهیه می‌کنیم تا به اهداف خود برسیم. بطور قطع تغییر و تحولات در بنیاد بر همین اساس است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: درخصوص قانون تبدیل وضعیت شغلی ایثارگران به رسمی، دستگاه‌ها باید وظایف قانونی خود را انجام دهند و در این مورد شغل جدیدی ایجاد نخواهد شد بلکه ایثارگران بر اساس قانون تبدیل وضعیت می‌شوند.

قاضی زاده در پایان گفت: حق قانونی ایثارگران در استخدام در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷ هزار نفر بوده است که حدود هفت هزار نفر جذب شده اند، اما بقیه این سهمیه با برگزاری آزمون‌های استخدامی تا پایان سال قطعا انجام خواهد شد و سهمیه ایثارگران محفوظ خواهد ماند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!