سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۴۹۳۴۷

چرا تولید زعفران ۷۰ درصد افزایش یافت؟

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شدت و حدت بیش از اندازه استمرار قهر طبیعت در سال زراعی پیش رو سبب شد تا پیش‌بینی‌های کارشناسان هم چندان درست از آب در نیاید به طوری که در ابتدا کاهش ۳۰ درصدی، بعدی ۶۰ و سپس بیش از ۷۰ درصدی را درتولید زعفران امسال شاهد بودیم.

غلامرضا قوسی، امروز چهارشنبه یکم دی، دلایل کاهش ۷۰ درصدی تولید زعفران را هم نوسانات دمایی در فصول مختلف سال به ویژه فصل داشت آن، بارندگی کم، اجرای طرح‌هایی چون تعادل‌بخشی در چاه‌های کشاورزی و غیره اعلام کرد و ادامه داد: همچنین قیمت پایین سال قبل زعفران هم سبب شد تا زعفران‌کاران رغبت چندانی برای افزایش سطح زیرکشت نداشته باشند.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تعداد اندکی از زعفران‌کاران مزارعشان را بیمه کرده‌اند، افزود: نامه‌ای برای جبران خسارت‌ها و پرداخت غرامت بیشتر به این زعفران‌کاران به صندوق بیمه محصولات کشاورزی ارسال شده تا از این طریق کمی خسارت‌ها وارده به آن‌ها جبران شود.

قوسی اظهار کرد: به واسطه خسارت‌های بسیاری که به زعفران‌کاران وارده شده باید پیگیری شود تا با ارائه گزارش‌هایی به بهره‌برداران متقاضی تسهیلات بانکی سرمایه درگردش پرداخت شود.

وی به پرداخت تسهیلات سرمایه‌ای به زعفران‌کاران آن هم مشروط به تولید محصول سالم و ارگانیک اشاره کرد و ادامه داد: جبران خسارت‌های وارده به زعفران‌کاران از طریق مدیریت بحران نیز در حال پیگیری ست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی به ارائه برنامه‌های آموزشی برای افزایش سطح عملکرد زعفران‌کاران، جمع‌آوری بنه‌های زعفران به زمین‌های جدید، توصیه‌های بهداشتی و غیره برای بهبود عملکرد زعفران در دوران داشت، برداشت و تولید اشاره کرد و ادامه داد: برای احداث مزارع ارگانیک هم به متقاضیان از طریق صندوق کار آفرینی و امید خراسان‌جنوبی تسهیلات پرداخت شد.

قوسی با بیان اینکه ۲۷ طرح برای دریافت این نوع تسهیلات به صندوق کار آفرینی و امید استان معرفی شدند، افزود: این متقاضیان قرار است ۲۶ هکتار مزارع زعفران جدید با پرداخت ۲۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال این مزارع را احداث کنند

وی به مکاتبات انجام شده با صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور برای افزایش غرامت بیمه زعفران‌کاران به منظور افزایش انگیزه آن‌ها اشاره و اضافه کرد: بیشترین ضربه بحران خشکسالی در سال پیش رو متوجه محصول زعفران بود به طوری که این خسارت‌ها همه‌گیر بود و همه نقاط زعفران‌خیز کشور را در برگرفت.

وی، پیش‌بینی‌های امسال را برای تولید زعفران بسیار بدبینانه دانست چرا که با شروع فصل برداشت و ادامه آن مشخص شد که این پیش‌بینی‌ها چندان درست از آب در نیامد اما به طور قطع می‌توان اعلام کرد که بیش از ۶۵ درصد امسال با کاهش تولید مواجه بوده‌ایم.

به گفته وی اگر بیش از ۶۵ درصد در مقایسه با سال قبل که ۷۰ تن تولید زعفران در خراسان‌جنوبی داشته‌ایم با ۴۲ تن کاهش تولید مواجه‌ایم و همچنین اگر قیمت هر کیلو زعفران ۲۰ میلیون تومان باشد ۸۴۰ میلیارد تومان به زعفران‌کاران خراسان‌جنوبی خسارت وارده شده است.

رییس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی یادآور شد: خسارت دیگر به بنه دختر پیاز زعفران است که به طور حتم سال بعد با کاهش گل مواجه خواهیم بود و به احتمال زیاد به تولید نرمال نخواهیم رسید که سال آینده باید این میزان خسارت محاسبه شود.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!