جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۴۹۲۰۲

قیمت نفت سقوط کرد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه به دلیل انتظارات فزاینده برای پیشی گرفتن عرضه از تقاضا در سال آینده و با وجود پیش بینی تاثیر موقتی اُمیکرون بر تقاضا، برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کرد.


بهای معاملات نفت برنت ۷۱ سنت معادل یک درصد کاهش پیدا کرد و به ۷۲ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته ۵۶ سنت کاهش داشت.
 بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت ۸۲ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش یافت و به ۶۹ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه با ۶۹ سنت کاهش بسته شده بود. هر دو شاخص ابتدای معاملات بیش از یک دلار سقوط کرده بودند.
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش ماهانه اش پیش بینی کرد افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ و شیوع واریانت اُمیکرون، تقاضای جهانی برای نفت را متاثر می کند اما دورنمای کلی، فراتر رفتن تولید از تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده به خصوص در آمریکا است. در مقابل، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود که روز دوشنبه منتشر شد، پیش بینی خود از تقاضای جهان برای نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ را بالا برد.
تحلیلگران کالای گروه ANZ در یادداشتی نوشتند: دیدگاه بدبینانه آژانس بین المللی انرژی برخلاف دیدگاه خوش بینانه تر اوپک درباره تقاضا برای نفت است. این اختلاف نشان می دهد احتمالا نوسان در کوتاه مدت بالا می ماند.
شرکت مشاوره انرژی FGE اعلام کرد دیدگاه خوش بینانه‌تری نسبت به آژانس بین المللی انرژی دارد و مازاد عرضه کوچکتر به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را بر مبنای تقاضای کمتر به دلیل شیوع واریانت اُمیکرون پیش بینی می کند. آژانس بین المللی انرژی مازاد عرضه ۱.۷ میلیون بشکه در روز را در سه ماهه نخست سال میلادی آینده پیش بینی کرده است.
عامل دیگری که روی قیمت نفت تاثیر منفی گذاشت، قوی شدن دلار آمریکا بود که نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گرانتر ساخت. بازارها منتظر نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه برای ارزیابی سیگنالهای مقامات بانکی این کشور درباره زمان افزایش نرخهای بهره هستند.
عامل منفی دیگر، آماری بود که کاهش نه چندان زیاد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته را نشان داد. طبق گزارش موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۰ دسامبر، به میزان ۸۱۵ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر به میزان ۲.۱ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.
بر اساس گزارش رویترز، ذخایر بنزین آمریکا ۴۲۶ هزار بشکه افزایش یافت که کمتر از حد انتظار دارد. با این حال ذخایر سوختهای دیگر بیش از یک میلیون بشکه کاهش داشت. آمار رسمی بعدازظهر روز چهارشنبه توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می شود.

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!