جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۴۹۱۵۷

سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودرو به ۳۰ درصد می‌رسد

سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودرو به ۳۰ درصد می‌رسد
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد خودرو به ۳۰ درصد تا افق ۱۴۰۴ خبر داد. رضا کاظم‌نژاد با اشاره به اهمیت امضای قرارداد ۴۵ هزار خودروی دوگانه سوز تاکسی و وانت بین شرکت ملی پخش و ایران خودرو اظهار کرد: این امر اقدام مهمی بود که در بخش تولید کارخانه ای خودروهای دوگانه‌سوز در دولت سیزدهم برای نخستین‌بار این گام برداشته شد.

به گفته وی درصورت بسترسازی مناسب، انعقاد چنین قراردادهایی در اولویت برنامه‌های شرکت ملی پالایش و پخش خواهد بود تا باحمایت شرکت مذکور روند تولید و تبدیل خودروهای دوگانه سوز شتاب بیشتری بگیرد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: درحال حاضر سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور۲۱.۲ درصد معادل مصرف روزانه ۲۲.۴ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی بوده که براساس افق تعریف شده در سال ۱۴۰۴ مقرر شده است تامصرف سی‌ان‌جی در بخش حمل و نقل (خودروهای سبک) به ۳۰ درصد افزایش یابد.

 کاظم‌نژاد با اشاره به چالش‌های صنعت سی‌ان‌جی تصریح کرد: اصلاح فاصله منطقی قیمت سوخت بنزین و گاز از جمله مواردی استکه باید بررسی و توسط مراجع ذی‌صلاح تصمیم‌گیری شود.

وی در ادامه توضیح داد: افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودرو مستلزم این است که قیمت سوخت اصلاح شود و با مابه‌التفاوتیکه بین قیمت سوخت مایع و بنزین ایجاد می‌شود، مشوقی برای طیف بازار مصرف و افزایش اقبال عمومی برای توسعه هرچه بیشتر اینسوخت فراهم شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: در این مسیر باید از تکنولوژی به روز و کارآمداستفاده شود که در بخش تبدیل کارگاهی خودروها این مهم بزودی اتفاق خواهد افتاد و آن استفاده از لوازم و ملزومات نسل ۴ است کهکارآیی بهتر و مصرف گاز کمتری خواهد داشت.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای کسب نتیجه قابل قبول در این عرصه نیاز است بیننهادها و سازمان‌های مرتبط در توسعه صنعت سی‌ان‌جی؛ اعم از وزارت نفت، وزارت صمت، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی،‌سازمان برنامه و بودجه کشور، خودروسازان، تولیدکنندگان تجهیزات و قطعات سوخت و ... وحدت رویه ایجاد شود.

وی با اشاره به ضرورت افزایش سهم داخلی سازی و توان مهندسی در تولید تجهیزات تصریح کرد: دراین راستا نیاز است تا برنامه‌هایمدونی جهت گسترش دامنه ساخت داخلی قطعاتی مانند مخازن و کیت‌ها انجام شود تا نه تنها بازار داخلی از تجهیزات اشباع شود بلکهزمینه و شرایط صادرات این تجهیزات نیز میسر گردد.

کاظم‌نژاد از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این شرکت خبر داد و افزود: ظرفیت برای دوگانه سوز کردن خودروهای دیزلی وجود دارد تااین خودروها هم از سوخت دیزل و هم سی‌ان‌جی بتوانند استفاده کنند تا با مدیریت مصرف بهینه سوخت بخشی از مصرف گازوئیل ازاین طریق کاهش یابد.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!