پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۴۹۰۹۲

آغاز دوباره رایزنی‌های دیپلماتیک در وین

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش برای رایزنی‌های دیپلماتیک پیش از آغاز دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام راهی هتل کوبورگ شد.

علی باقری کنی که ساعتی پیش وارد وین شد قرار است با انریکه مورا که ریاست نشست کمیسیون مشترک را برعهده دارد و مذاکره کنندگان ارشد چین و روسیه دیدار کند.

طبق برنامه اعلام شده نشست کمیسیون مشترک برجام ساعت ۱۲ به وقت اروپای مرکزی (۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت ایران) آغاز خواهد شد. این جلسه در سطح روسای هیات‌های مذاکره کننده گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران برگزار می‌شود.

باقری در نشست هفته قبل دو پیش‌نویس در قالب لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه و اعلام کرد که اگر طرف‌های مقابل برای استمرار گفت‌وگوها آماده باشند هیات جمهوری اسلامی ایران در وین می‌ماند. اما اروپایی‌ها که تابع نظرات ایالات متحده هستند خواستار وقفه در مذاکرات شده تا برای بررسی و تحلیل متون پیشنهادی ایران راهی پایتخت‌ها شوند.

آن‌ها طی روزهای گذشته همسو با سیاست‌های کاخ سفید نسبت پیشنهادهای ایران موضع گرفته و آمریکا هم بر خلاف ژست‌های خیرخواهانه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرده است. طرف‌های غربی بدون در نظر گرفتن اینکه برجام با کارشکنی های ایالات متحده و بدعهدی‌های اروپا در دست اندازهای کنونی قرار گرفته از ایران می‌خواهند که تمامی مفاد این توافق را اجرا کند.

ایران تا یکسال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و وضع تحریم های غیرقانونی بنا به درخواست مشارکت کنندگان این توافق به تعهداتش پایبند ماند تا طرف‌های مقابل بتوانند پیامدهای منفی سیاست‌های ضدبرجامی واشنگتن را جبران کنند

اما باتوجه به اینکه این وضعیت غیرسازنده به طول انجامید، ایران بخاطر افزایش فشارهای تحریمی ازسوی آمریکا و عدم رعایت تعهدات سه کشور اروپایی هیچ راه دیگری جز استفاده از حقوق خود بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام نداشت و بتدریج از روز هشتم ماه می سال ۲۰۱۹ اجرای بخشی از تعهدات خود را به تعلیق در آورد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده که در صورت لغو موثر تحریم‌ها، به اجرای تعهدات برجامی باز می‌گردد.

 

منبع خبر : ایرنا
منبع: ایرنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!