جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۴۹۰۸۷

اقتصاد ایران تحمل شوک درمانی و آزادسازی قیمت‌ها را دارد؟

سایپا و ایران خودرو، هر چقدر بیشتر تولید می‌کردند بیشتر در باتلاق فرو می‌رفتند و هیچ عقل سلیمی به آن‌ها اجازه نمی‌داد قیمت‌ها را بالا ببرند ضمن اینکه منابعی نیزدر اختیار نداشتند.

 سه شنبه ۱۸ آبان ماه سال جاری دو خودروساز بزرگ کشور، ایران‌خودرو و سایپا، بنا به تصویب شورای هماهنگی سران قوا در ۲۸ مهر ماه و تصمیم وزارت صمت به عنوان متولی جدید قیمت‌گذاری خودرو، برای خروج از قیمت گذاری دستوری، اقدام به افزایش قیمت برخی از محصولات خود کردند.

 

با این حال پنجشنبه ۲۰ آبان‌ماه، رئیس جمهوری به موضوع افزایش قیمت خودرو‌ها ورود کرد و در همین رابطه نیز وزیر صمت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمت‌های قبلی را داد و اعلام شد که پس از بررسی‌های همه جانبه، قیمت‌های جدید خودرو اعلام خواهد شد.

بعد از تقریباً یک ماهی که از این خبر گذشت، قیمت‌های جدید خودرو اعلام شد.

سعید لیلاز در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت‌های اخیر خودرو با توجه به شرایط اقتصادی کشور قابل دفاع است یا خیر؛ گفت: حتما قابل دفاع است و نه تنها قابل دفاع است بلکه حرکت شجاعانه‌ای است که آقای رئیسی انجام داده است و کاملا در جهت بهبود اوضاع و خروج از بحران بوده است.

در واقع سیاست‌های پیشین قبلی کشور را به سمت بحران برده بوده است بنابراین ما آرزو می‌کردیم که‌ای کاش با تمام هشدار‌ها و خواهش‌ها و توضیحات کارشناسانه‌ای که به دولت آقای روحانی می‌کردیم ایشان چنین گام شجاعانه‌ای را بر می‌داشت.

حال که آقای رئیس گام در این مسیر نهاده است تنها باید از ایشان حمایت کرد و این اقدام به سود فقیرترین توده‌های مردم است چراکه هم حرکت ضد تورمی و ضد فساد است و هم اینکه در جهت ارتقا و افزایش تولید صورت گرفته است و بنده عیبی در این حرکت آقای رئیسی نمیبینم.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته ما ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم و نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه از آنهارا فروختیم؛ ایران نزدیک به ۲۸ تا ۳۰ میلیون خانوار دارد و منافع این خانوار‌ها نباید فدای آن ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر شود واین پول مستقیما از پول دولت جمهوری اسلامی به عنوان نماینده مردم و از جیب سهامداران و کارکنان شرکت‌های خودروسازی می‌رفت و این دو شرکت در سال گذشته به جایی رسیدند که واقعا غیرقابل مدیریت شدند.

 

لیلاز در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که ما در سال آینده از محل جهش تولید بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهیم کرد و یک نفر اگر بتواند یک عیب از این تصمیم آقای رئیسی بگیرد بنده از تمام حرف‌های خود بر می‌گردم.

این تصمیم اثر ضد تورمی نیز دارد چراکه از طریق افزایش تولید منجر به کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد می‌شود و ثروت جدید می‌آفریند و مالیات ستانی دولت را نیز افزایش خواهد داد.

دپو خودرو توسط خودروساز‌ها صحت دارد؟

سعید لیلاز در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا دپو خودرو توسط خودروساز‌ها برای بالا بردن قیمت‌ها حقیقت دارد یا خیر؛ گفت: بنده نمی‌توانم این گفته‌ها را تایید کنم چراکه خودروساز‌ها اصلا امکانی برای دپو کردن خودرو ندارند.

شما فرض کنید که امسال در هر روز اداری ۴ هزار دستگاه خودرو تولید کنید اگر تولید ۱۰ روز خودروساز‌ها بخواهد گوشه‌ای دپو شود رقمی بالغ بر ۴۰ هزار دستگاه خودرو می‌شود که اصلا این کار عملی نیست و خودروساز‌ها برای این کار جا ندارند.

وی در ادامه افزود: شما اگر در حال حاضر به خودروسازی‌ها مراجعه کنید در نسبت با اوایل سال ۹۷ به هیچ وجه دپو خودرو‌های تولید شده توسط آن‌ها افزایش پیدا نکرده است.

ضمن اینکه خودروسازی‌ها از نظر قانونی و حقوقی نیز اجازه انجام چنین کاری را ندارند و تعهدی که از قبل دارند نیز به آن‌ها اجازه انجام چنین کاری را نمی‌دهد در نتیجه این اتفاق نیافتاده است و اگر این اتفاق نیز می‌افتاد و بنده می‌دانستم که این کار جلوی زیان خودروسازی رامی گیرد و این زیان نه لذتی و نه لبخندی به لب هیچ ایرانی نمی‌نشاند به جز بر لب دلال‌ها بنده نیز این کار را انجام می‌دادم.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!