جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۴۹۰۶۳

هجوم تاجران خارجی به سبزوار و مشهد برای خرید تخمه ژاپنی

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران گفت: قیمت آجیل و خشکبار در کشور در ماه‌های مرداد و شهریور به دلیل ۶۰ درصد اُفت تولید به شدت افزایش یافت.

 مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران افزود: در شهریور و مهر تجار کشورهای اطراف به ویژه افغانستان، امارات، پاکستان و عراق آجیل را از کشورمان خریداری کردند و به این دلیل قیمت آجیل افزایش یافت.

وی اضافه کرد: هرسال در ایام شب یلدا و شب عید مصرف آجیل رواج پیدا می‌کند و توجه‌ها به این اقلام جلب می‌شود، اما ما زمانی که در فصل برداشت این محصولات بودیم درباره مشکلات و شرایط صنف صحبت کرده بودیم و همواره هشدارهای لازم را داده بودیم.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران بیان کرد: در حال حاضر تجار کشورهای مختلف در شهرهای سبزوار و مشهد در حال خرید تخمه ژاپنی هستند. در صورتی که این قلم در خود تهران خریداری و صادر می‌شود، ولی با توجه به افزایش بالای قیمت آجیل این نوع جنس در شهرهای دیگر در حال انجام است.

او گفت: از محصولاتی که کاهش تولید شدیدی را تجربه کردند، انواع تخمه و به ویژه تخمه ژاپنی بود که در حال حاضر نیز قیمت آن بیش از ١٠٠ درصد گران شده است. همچنین تولید پسته ۵۰ درصد و تولید انواع مغز از جمله گردو و فندق نیز حدود ۶۰ درصد اُفت پیدا کرده است.

احمدی ادامه داد: قیمت پسته هم نرخ جهانی دارد و نمی‌شود آن‌ها را خارج از محدوده قیمت‌های جهانی عرضه و توزیع کرد. در حال حاضر تولید پسته کاهش پیدا کرده، به طوری که ما هر ساله بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن تولید پسته داشتیم، اما امسال میزان تولید به حدود ۶۰ هزار تن رسیده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران اضافه کرد: ما در ساله گذشته ۱۵۰ هزار تن صادرات پسته داشته‌ایم، ولی امسال صادرات آن به صفر رسیده است.

 

منبع خبر : همشهری
منبع: همشهری
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!