پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۴۸۹۶۸

تورم ۵۲ درصدی اجاره مسکن

اجاره‌بها در مسیر رشد تند، باز هم رکورد زد. آمار رسمی از تورم ۵۲ درصدی اجاره در پایتخت طی ماهی که گذشت، حکایت دارد. این نرخ رشد نقطه‌ای اجاره‌بهای مسکن در طول سه دهه گذشته سابقه نداشته است.

در حال حاضر سرعت رشد اجاره‌بها ۳ برابر رشد قیمت مسکن است. بررسی‌ها نشان می‌دهد صعود تورم اجاره با سه محرک در سمت عرضه و یک عامل در سمت تقاضای اجاره رقم خورده است. مهم‌ترین محرک رشد اجاره‌بها «کمبود شدید آپارتمان اجاره‌ای» در شهر تهران است که یک سیاست غلط عامل آن است.

هزینه اجاره‌نشینی در پایتخت با ثبت تورم ۵۲ درصدی در آبان‌ماه، به قله جدید رسید. سرعت رشد اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران در حالی به‌شدت افزایش یافته است و رکورد تاریخی بیشترین سطح تورم در این بازار در آبان ماه به ثبت رسید که دست‌کم ۱+۳ بالابر اجاره‌بهای آپارتمان‌های مسکونی در این رکوردشکنی نقش داشته‌اند.آبان امسال میانگین اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران در مقایسه با آبان سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافت که این میزان رشد بی‌سابقه‌ترین تورم اجاره مسکن دست‌کم در سه دهه اخیر (به لحاظ تغییرات سالانه نرخ اجاره مسکن) بوده است.

تورم اجاره مسکن شهر تهران در حالی مهرماه امسال با عبور از رشد ۴۸ درصدی، رشد بی‌سابقه با پایان نخستین ماه از فصل پاییز در ۳۰ سال گذشته را تجربه کرد که آبان ماه امسال با افزایش سرعت رشد اجاره‌بها و عبور تورم این بازار از مرز ۵۰ درصد، رکورد تاریخی جدیدی به لحاظ بالاترین میزان رشد اجاره‌بهای آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران به ثبت رسید.

این میزان افزایش اجاره‌بها به‌ویژه در مقطع زمانی فعلی که تورم نقطه به نقطه مسکن به کمترین میزان خود طی سه سال اخیر رسیده است، مساله‌ای قابل تامل است.

به‌ویژه آنکه رکورد تاریخی تورم اجاره مسکن در حالی در آبان ماه شکسته و بالاترین سرعت رشد اجاره مسکن در این بازار تجربه شده است که نیمه پاییز در هر سال معمولا آرام‌ترین زمان در بازار اجاره به لحاظ تحولات قیمتی و سطح تقاضا برای اجاره مسکن است.

منبع خبر : همشهری
منبع: همشهری
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!