جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۴۸۴۷۸

۵۳ ماهواره استارلینک در مدار زمین قرار گرفت

شرکت فضایی «اسپیس ایکس» ۵۳ ماهواره اینترنتی استارلینک را سوار بر موشک «فالکون ۹» از ایستگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدای آمریکا به فضا پرتاب کرد و آنها با موفقیت در مدار زمین قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، استارلینک یک صورت فلکی اینترنتی ماهواره ای است که توسط شرکت اسپیس ایکس طراحی و ساخته شده است که می تواند اینترنت با سرعت و با تاخیر کم را برای افرادی که در نقاط دورافتاده و روستایی در سراسر جهان زندگی می کنند ارایه دهد.

این پرتاب روز گذشته دومین دسته از ماهواره های اینترنتی استارلینک اسپیس ایکس بود که اخیراً ارتقا یافته اند. اسپیس ایکس این پرتاب را  ابتدا برای صبح جمعه برنامه ریزی کرده بود اما به دلیل نگرانی های آب و هوایی آن  را به تعویق انداخت.

شرکت اسپیس ایکس با موفقیت اولین دسته ماهواره های ارتقا یافته استارلینک را که شامل ۵۱ ماهواره بود در ماه سپتامبر (شهریور) از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب کرد.

این شرکت فضایی،  پرتاب ماهواره های استارلینک را در ماه مه سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز کرد و اکنون حدود هزار و ۵۰۰ ماهواره در مدار زمین دارد تا خدمات اینترنت پهن باند را به کاربران زمینی ارایه دهد. شرکت فضایی اسپیس ایکس اعلام کرد که تابستان امسال، حدود ۱۰۰ هزار پایانه زمینی -- دیش های کوچک برای دریافت سیگنال -- را برای مشترکین ارسال کرده است.

تیم فارار مشاور مخابراتی مستقر در کالیفرنیا گفت: این شرکت فضایی معمولا هر ماه ۲ دسته حدود ۶۰ ماهواره را پرتاب کرده است، اما سرعت ارسال این ماهواره ها امسال با اضافه شدن پیوندهای لیزری جدید کاهش یافت. لیزرها با ارایه اتصالات متقابل بین ماهواره های استارلینک،  امکان انتقال سریع تر داده ها را در فضا فراهم می کند.

وی یادآور شد: یک اشکال بزرگ برای بسیاری از کاربران اینترنت این است که دیش های ماهواره های استارلینک باید دید واضحی از کل آسمان داشته باشند، به این معنی که در نزدیکی آن درخت یا ساختمان بلند وجود نداشته باشد.

اسپیس ایکس اخیراً دیش های جدیدی با شکل مربع تولید و اعلام کرده است که این دیش ها نسبت به دیش های گرد قبلی بادوام تر است.

اسپیس ایکس به مشتریان هشدار داد که برای استفاده از این محصول به آسمانی صاف نیاز دارند و یک برنامه ساده برای گوشی هوشمند ارایه می دهد که آسمان را اسکن و مشکلات را از قبل شناسایی می کند. این شرکت برای راه اندازی و سخت افراز استارلینک ۴۹۹ دلار بعلاوه ۹۹ دلار در ماه هزینه می گیرد.

پرتاب روز گذشته استارلینک، بیست و پنجمین ماموریت فالکون ۹ برای اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۱ تاکنون است. این پرواز همچنین صد و بیست و هشتمین پرواز برای تقویت کننده موشک ۷۰ متری فالکون ۹ و همچنین نود و چهارمین پرواز تقویت کننده مرحله اول فالکون ۹ از زمان فرود اولین موشک توسط این شرکت در دسامبر ۲۰۱۵ بود.

شرکت اسپیس‌ایکس برنامه استارلینک خود را با هدف ارایه دسترسی به اینترنت پرسرعت برای کاربران در سراسر جهان و به عنوان وسیله‌ای برای کمک به تامین مالی جاه طلبی‌های خود در اعماق فضا راه اندازی کرده است. این سرویس برای دسترسی مردم در سراسر جهان، با تمرکز ویژه بر روی کاربران واقع در مناطق روستایی یا دورافتاده که اتصال دشواری به شبکه جهانی اینترنت دارند یا کاملا فاقد اتصال هستند، در نظر گرفته شده است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!