سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۴۸۰۳۷

۱۰۰ هزار نفر در طرح جهش مسکن ثبت نام کردند

۱۰۰ هزار نفر در طرح جهش مسکن ثبت نام کردند
از دو روز گذشته تاکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر در طرح جهش تولید و تامین مسکن در ۴۶۶ شهر ثبت نام کرده‌اند و همزمان فرآیند پالایش افراد انجام می‌شود.

از روز ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ ثبت نام متقاضیان برای واحدهای طرح تولید و تامین مسکن در ۳۱ استان و ۴۶۶ شهر در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی www.saman.mrud.ir آغاز شده است. متقاضیان پس از ورود بر روی گزینه «ثبت نام نهضت ملی مسکن» کلیک کنند.

 

بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی تا شب گذشته بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند. محدودیتی برای نام‌نویسی وجود ندارد و حداقل تا یک ماه امکان ثبت‌نام وجود دارد. بنابراین واجدان شرایط بدون دغدغه، ثبت‌نام را انجام دهند. تا یک ماه آینده بعد از تکمیل ثبت‌نام و همزمان با تکمیل ثبت‌نام، پالایش اطلاعات انجام می‌شود و کسانی که بر اساس شرایط، حائز شرایط دریافت مسکن هستند از طریق پیامک به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود تا مابقی مراحل ثبت‌نام را طی کنند.

 

کسانی که در دو روز گذشته موفق به نام‌نویسی نشده‌اند ممکن است دچار اختلال اینترنت یا اشکالات نرم‌افزاری در سیستم خودشان باشند. به طور مثال در بعضی موارد باید قبل از نوشتن آدرس www درج شود در حالی که در بعضی دیگر از موارد نیاز نیست.

 

یکی دیگر از مشکلات ممکن است مربوط به خط اینترنت یا مشکل نرم‌افزاری رایانه شخص مورد نظر باشد. برای این موضوع توصیه می‌شود متقاضیان از یک سیستم دیگر استفاده کنند. وزارت راه و شهرسازی قرار است با جمع‌بندی نظرات کاربران درخصوص موانع ثبت نام، آنها را در این زمینه راهنمایی کنند. به محض دریافت این اطلاعات، آن را منتشر خواهیم کرد.

 

نکته حائز اهمیت دیگر، سکونت پنج ساله در شهر مورد تقاضا است. در این زمینه کسانی که در شهر مادر سکونت داشته‌اند ممکن است در شهر خودشان پروژه‌ای تعریف نشده باشد، بنابراین مجاز هستند در شهرهای جدید اطراف ثبت نام کنند. به طور مثال افرادی که در شهر تهران سکونت دارند می‌توانند برای پرند و هشتگرد تقاضا بدهند اما نمی‌توانند دماوند یا پاکدشت را انتخاب کنند. کسانی مجاز به ثبت نام در دماوند هستند که ساکن آن محدوده باشند. یا مثلا افرادی که در شهر اراک استان مرکزی سکونت دارند مجاز به انتخاب امیرکبیر یا مهاجران هستند و نباید تفرش، خمین یا دلیجان را انتخاب کنند. در صورت اشتباه درخواست متقاضی رد خواهد شد. البته در ثبت نامهای قبلی مربوط به طرح اقدام ملی این موارد پس از پالایش به اطلاع متقاضیان رسید و برای اصلاح شهر مورد نظر به آنها پیامک ارسال شد.

 

عدم استفاده از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا چهار شرط اصلی خواهد بود.

 

تا یکماه آینده بعد از تکمیل ثبت‌نام و همزمان با تکمیل ثبت‌نام، پالایش اطلاعات انجام می‌شود و کسانی که بر اساس شرایط، حائز شرایط دریافت مسکن هستند از طریق پیامک به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود تا مابقی مراحل ثبت‌نام را طی کنند.

 

در قانون جهش تولید مسکن، استثنائاتی برای بانوان مجرد وجود دارد. بدین نحو که بانوان مجرد بالای ۳۵ سال سن که به عنوان خودسرپرست تلقی می‌شوند، افراد معلول جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، نخبگان علمی که فاقد مسکن هستند و دیگر شرایط اعلام شده را دارند مشمول دریافت مسکن در این قانون هستند.

 

درخصوص افراد مجرد نیز معاون وزیر راه و شهرسازی از ارایه پیشنهادی برای ثبت‌نام آقایان مجرد در قانون جهش تولید مسکن خبر داد و گفت: چنانچه پیشنهاد وزارت راه برای مشمول شدن آقایان مجرد برای ثبت‌نام در سامانه قانون جهش تولید مسکن فراهم شود این افراد می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند و مشمول دریافت این امتیاز شوند.

 

 

 

قانون جهش تولید و تامین مسکن ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ به تصویب مجلس و سوم شهریورماه ۱۴۰۰ به تایید شورای نگهبان رسید. بر اساس تبصره ۳ از ماده ۴ این قانون مجموع دوران مشارکت و فروش اقساطی واحدها ۲۰ ساله است. تسهیلات مربوط به ساخت واحدهای این قانون پس از دوره مشارکت به فروش اقساطی تبدیل و تعهدات آن به خریدار منتقل می‌شود.

 

هنوز جزئیات اقساط و نرخ سود تسهیلات خانه‌های طرح جهش تولید مسکن برای دهکهای مختلف توسط بانک مرکزی اعلام نشده، اما نمایندگان مجلس گفته‌اند تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومان است که به سازندگان پرداخت می‌شود. اقساط نیز ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تا ۵ میلیون تومان خواهد بود. همچنین وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که تلاش می‌کند حداکثر کمک را به دهکهای یک تا سه داشته باشد. این کمکها می‌تواند شامل تقبل تمام یا بخشی از نرخ سود تسهیلات، زمین رایگان، خدمات مهندسی و عوارض صدور پروانه باشد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!