جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۴۷۹۲۷
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران توضیح داد:

زرشک با چند برابر قیمت به دست مصرف کننده میرسد؟

زرشک با چند برابر قیمت به دست مصرف کننده میرسد؟
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران اظهار داشت: ، زرشک‌کاران محصول خود را کیلویی 10 هزار تومان می‌فروشند در حالی‌که این میوه بالای 70 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

ارسلان قاسمی درباره کیفیت زرشک تولید شده در کشور، گفت: ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زرشک در دنیاست و ما پیش‌بینی می‌کنیم میزان تولید این محصول در سال جاری به 22 هزار و 30 تن برسد. وی زرشک را مانند زعفران کالای صادراتی خواند و بابیان اینکه 98 درصد از زرشک کشور در خراسان جنوبی کشت و برداشت می‌شود، افزود: در سال جاری 20 هزار تن زرشک بی‌دانه در این استان برداشت خواهیم کرد.

 قاسمی پاییز را فصل برداشت زرشک عنوان کرد و افزود: زرشک‌کاران از آنجایی که نگران سرمازدگی محصول خود هستند زودتر از زمان واقعی آن را برداشت می‌کند همین مسئله پای دلال‌ها را وسط می‌کشاند و در نهایت این دلال است که قیمت فروش را تعیین می‌کند.

 

وی اساسی‌ترین مشکل زرشک‌کاران را نبود مکان مناسب برای خشک کردن محصول اعلام کرد. به گفته این فعال اقتصادی، امکان نگهداری زرشک‌تر دشوار است. این محصول با آفتاب خشک می‌شود و زرشک‌کاران کمتر از دستگاه‌های خشک‌کننده استفاده می‌کنند.

 

قاسمی درباره آمار صادرات زرشک در سال 99، گفت: سال گذشته 435 تن زرشک به 11 کشور به ارزش 320 هزار دلار صادر کردیم و هم اکنون دپو زرشک در انبارها نداریم.

به گفته قاسمی، زرشک‌کاران محصول خود را کیلویی 10 هزار تومان می‌فروشند در حالی‌که این میوه بالای 70 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد. باید به این نکته توجه کرد که فرآوری قابل توجهی روی آن صورت نمی‌گیرد و فقط با آفتاب خشک می‌شود.

وی در پایان بابیان اینکه امکان کشت قراردادی در بسیاری از محصولات کشاورزی وجود ندارد، گفت: صاحبان زمین‌های کشاورزی در ایران خرده مالک‌‌ هستند همین مسئله امکان کشت قراردادی را دشوار کرده است از این‌رو بایستی ابتدا زیرساخت‌ها را دراین مسیر فراهم کنیم. لازمه قدم گذاشتن در این راه جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات از کشاورزان و جمع شدن آنها در یک تشکل است.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!