جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۷
کد خبر: ۵۰۳۹۵

ترم جدید دانشگاه‌های صنعتی؛ چطور و از کی؟

پیش از شیوع پیک ششم کرونا، تصمیم‌گیری‌ها و شرایط در فضای آموزش عالی کشور به گونه‌ای پیش می رفت که همگان تصور می‌کردند نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به صورت کاملا حضوری است، اما شیوع اُمیکرون و وضعیت قرمز کرونا شرایط را به نحوی دیگر رقم زد تا ۴ دانشگاه صنعتی پایتخت مجددا تمرکز اصلی آموزش دانشجویان را به آموزش مجازی معطوف کنند.

 

با شیوع کرونا و ارائه آموزش مجازی در دانشگاه‌ها، ۴ نیمسال آموزشی گذشته با عدم حضور دانشجویان در دانشگاه سپری شد و استفاده کامل از آموزش مجازی، تجربه جدیدی را برای  آموزش عالی کشور رقم زد. 

در این دو سال هیچگاه شرایطی فراهم نشد که مسولان وزارت علوم و خود دانشگاه‌ها بتوانند برای آموزش حضوری برنامه قطعی داشته باشند. چراکه وضعیت شیوع پیک های متوالی کرونا و از طرف دیگر واکسیناسیون، این اجازه را به دانشگاه‌ها نمی‌داد.

اما برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، شرایط به نحوی فراهم شده بود که دانشجویان به صورت حداکثری به محیط دانشگاه بازگردند. چراکه هم واکسیناسیون انجام شده و هم وضعیت کرونا کنترل شده بود. اما به یک باره شیوع سویه اُمیکرون کرونا و به دنبال آن آغاز پیک ششم کووید-۱۹، شرایط را مجددا با وخامت رو به رو کرد و بازگشت تهران به وضعیت قرمز سبب شد اغلب دانشگاه‌های صنعتی پایتخت، ترم جدید را با ارائه آموزش مجازی آغاز کنند.

اواخر دی ماه امسال بود که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با صراحت بر بازگشایی آموزش حضوری دانشگاه ها و مدارس از نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تاکید کرد و مسئولان مربوطه را موظف به فراهم نمودن زمینه های این بازگشایی آموزش حضوری کرد.

پس از صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر الزام دانشگاه‌ها برای از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان از نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ مسئولان آموزش عالی و روسای دانشگاه ها در نشستی دور  هم جمع شدند تا سازوکارهای اجرای این دستور را مورد بررسی قرار دهند.

پس از این نشست، دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم در سخنانی با اشاره به اینکه آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی دارای مزایای زیادی است و در میزان و اثربخشی یادگیری نیز تاثیر زیادی دارد، گفت: این اجماع در میان روسای دانشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی وجود دارد که ازسرگیری آموزش حضوری یک ضرورت و نیاز مبرم امروز است و نکته‌ای که الان مورد تاکید است تلاش و برنامه‌ریزی برای از سرگیری شکوهمند و موفق آموزش عالی است.

 در این راستا، دانشگاه‌های صنعتی پایتخت نیز قصد دارند آموزش را یا به صورت مجازی و یا به صورت ترکیبی آغاز کنند تا به دستورالعمل‌های وزارت علوم نیز عمل کرده باشند!

در گزارش زیر نحوه بازگشایی دانشگاه های صنعتی پایتخت برای نیمسال دو سال تحصیلی ۱۴۴۰۱-۱۴۰۰ را می‌خوانید:

دانشگاه صنعتی شریف

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف به ایسنا گفت: با توجه به ادامه شیوع سویه اُمیکرون کرونا،‌ قطعا نیمسال دوم سال تحصیلی جاری در دانشگاه صنعتی شریف به صورت مجازی آغاز می‌شود.

دکتر محمود سعادت اظهار کرد: شرایط شیوع کووید-۱۹ و وضعیت قرمز تهران سبب شد نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در دانشگاه صنعتی شریف به صورت مجازی آغاز گردد. 

وی ادامه داد: ما قصد داریم  کلاس‌های هفته نخست ترم تحصیلی جدید را که از تاریخ ۲۳ بهمن آغاز می‌شود، برای تمامی مقاطع تحصیل به صورت مجازی برگزار کنیم. به این ترتیب تا پایان بهمن ماه سال جاری تمامی کلاس‌های دانشگاه صنعتی شریف به صورت مجازی برگزار می‌شود. 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف افزود: قرار است ستاد کرونای دانشگاه صنعتی شریف هفته آینده راجع به نحوه برگزاری کلاس‌های هفته‌های آتی نیمسال دوم، تصمیم گیری کند. 

همچنین،‌ تمامی جلسات دفاعیه در دانشگاه صنعتی شریف تا اطلاع ثانوی، به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام کرد که علیرغم برنامه‌ریزی و آمادگی انجام شده در سطح این دانشگاه به منظور برگزاری حضوری کلاس‌های تحصیلات تکمیلی از ابتدای نیمسال دوم ۱۴۰۱–۱۴۰۰، با توجه به وضعیت قرمز کرونایی،‌ علاوه بر کلاس‌های مقطع کارشناسی،‌ کلاس‌های تحصیلات تکمیلی نیز تا اطلاع ثانوی به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد. زمان و نحوه حضور دانشجویان متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.

همچنین مسئولان این دانشگاه به دانشجویان خود توصیه کرده‌اند که باتوجه به شرایط موجود و همه‌گیری ویروس کرونا از مراجعه حضوری به دانشگاه خودداری کنند. 

با توجه به شرایط کرونایی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خوابگاه‌های خود نیز دانشجو نمی‌پذیرد.

دانشگاه علم و صنعت

دکتر محمدرضا دلیری معاون آموزش دانشگاه علم و صنعت به ایسنا گفت: برنامه حضور دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت به صورت ترکیبی( آموزش مجازی و حضوری) است و از شنبه ۲۳ بهمن ماه یک سری از کلاس‌های منتخب با هماهنگی دانشکده‌ها به صورت حضوری برگزار می‌گردد که دانشجویان این کلاس‌ها از نسبت به مراجعه حضوری خود آگاه هستند. باقی کلاس‌ها نیز به صورت مجازی برگزار می‌گردد. 

با اعلام دانشگاه علم و صنعت، تمام کلاس‌های آزمایشگاهی و کارگاهی مقطع کارشناسی این دانشگاه به صورت ترکیبی (آموزش حضوری و مجازی) خواهد بود. به این صورت که در هفته‌های اختصاص داده شده به هر دانشکده تمام کلاس‌های آزمایشگاهی و کارگاهی به صورت فشرده یک روزه در دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود و در سایر هفته ها به صورت مجازی خواهد بود.

دانشگاه علم و صنعت در خصوص نحوه برگزاری آزمون‌های پایان نیمسال در این دانشگاه اعلام کرد که کلیه آزمون‌های پایان نیمسال در تمامی مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در نیمسال دوم ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اعلام کرد : با توجه به وضعیت قرمز شهر تهران و شیوع سویه اُمیکرون کرونا،‌ تا اطلاع ثانوی، کلیه کلاس‌های این دانشگاه در همه مقاطع تحصیلی و ورودی‌ها ،‌آزمایشگاه‌های آموزشی،‌ کارگاه‌های عملی و جلسات دفاع به صورت مجازی در بستر الکترونیکی این دانشگاه برگزار خواهد شد. 

ترم جدید دانشگاه صنعتی خواحه نصیرالدین طوسی از امروز شنبه آغاز می‌شود و زمان حذف و اضافه دانشجویان این دانشگاه شنبه ۳۰ بهمن تا ۱ اسفند ماه سال جاری خواهد بود.

با این تفاسیر و با توجه به روند شیوع سویه اُمیکرون در کشور،‌ این احتمال وجود دارد که تا انتهای سال ۱۴۰۰، شاهد حضور گسترده و جدی دانشجویان در محیط دانشگاه نباشیم. اما با توجه به تاکید وزارت علوم و دانشگاه‌ها تا به امروز،‌ امتحانات ترم بهمن ماه به صورت حضوری برگزار خواهد شد. 

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!