پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
کد خبر: ۴۹۵۵۵

از کجا معلوم اُمیکرون گرفته‌ایم؟

یک متخصص بیماریهای عفونی به تشریح علائم سویه جدید کرونا موسوم به "اُمیکرون" پرداخت.

دکتر روناک میلادی با اشاره به شناسایی سویه جدید "اُمیکرون" در کشور گفت: متاسفانه این سویه جدید هم اکنون در 110 کشور جهان شیوع پیدا کرده و چندی است که در کشور ما هم شناسایی شده است.

 

میلادی به قدرت سرایت بالای این سویه جدید اشاره کرد و افزود: یکی از نشانه های بارز این سویه جدید قدرت بالای انتشار آن است، طوری که ظرف حدود یک ماه از شناسایی آن در آفریقای جنوبی هم اکنون در 110 کشور جهان شناسایی شده است.

 

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه علائم این سویه جدید هم مشابه سویه های قبلی است، گفت: این سویه جدید هم در اغلب موارد مشابه علائم یک سرماخوردگی ساده ظاهر می شود.

 

میلادی گفت: گرفتگی بینی، عطسه، سردرد و سرفه خشک از جمله علائم این سویه جدید است.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه افتراق این سویه جدید از سویه های قبلی بسیار دشوار است، گفت: تنها راه در این زمینه بحث همه گیری این ویروس در محیط خانواده یا کار و ... است.

 

میلادی گفت: سویه های قبلی عمدتا بصورت " تک گیر" خود را نشان می دادند، بطور مثال یک یا دو نفر در خانواده درگیر کرونا می شدند، اما با شیوع این سویه جدید اغلبا درگیری ها بصورت خانوادگی است.

 

وی افزود: زمانی که اعضای یک خانواده ظرف مدت کوتاه همگی به کرونا مبتلا شوند، شک اصلی سمت سویه "اُمیکرون" می رود.

 

این متخصص بیماری های عفونی گفت: از قدرت سرایت ویروس در یک مکان یا یک خانواده یا یک محفل و دورهمی است که می توان به ابتلا به "اُمیکرون" مشکوک شد.

 

میلادی با بیان اینکه علائم این سویه جدید سه روز بعد از ورود ویروس به بدن خود را نشان می دهد، گفت: این علائم حدود 9 روز و یا شاید حدود دو هفته طول می کشد.

 

وی افزود: خوشبختانه فعلا گزارشاتی که منتشر شده نشان می دهد علائم این سویه جدید نسبت به دلتا ضعیف تر است.

 

میلادی گفت: این سویه جدید عمدتا سیستم فوقانی را درگیر کرده و کمتر درگیری در سیستم تحتانی تنفسی ایجاد می کند، بنابراین علائم آن نسبت به سویه دلتا ضعیف تر است.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: البته هنوز یک ماه از شناسایی این سویه جدید گذشته و قضاوت درباره شدت بیماری زایی و مرگ و میر ناشی از آن هنوز زود است.

 

میلادی در ادامه اشاره ای هم به راهکارهای پیشگیری از این سویه جدید داشت و افزود: مهمترین راه پیشگیری از این سویه جدید بحث تزریق دوز سوم واکسن کرونا است.

 

وی افزود: تحقیقات نشان می دهد افرادی که دوز سوم را تزریق کرده اند از ایمنی به نسبت خوبی در برابر این سویه جدید برخوردار هستند.

 

این متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: توصیه می شود تمام افراد بین 12 تا 18 سال هرچه سریعتر برای تزریق دوز دوم و افراد بالای 18 سال که موعد تزریق دوز سوم آنها فرا رسیده برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

 

میلادی خاطرنشان کرد: در کنار تزریق واکسن استفاده از ماسک همچنان بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به انواع سویه های کرونا است.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر رعایت فاصله اجتماعی هم تاکید کرد و افزود: رعایت فاصله حداقل یک تا دو متر با سایر افراد برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ضروری است.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!