جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۴۹۴۵۷
بانک پاسارگاد همواره در کنار مشتریان؛

آگاه‌سازی، آموزش و ایجاد امکان دسترسی گسترده به سامانه مدیریت چک صیاد

آگاه‌سازی، آموزش و ایجاد امکان دسترسی گسترده به سامانه مدیریت چک صیاد
ابلاغ قانون جدید چک و تغییرهای ایجاد شده در شرایط آن، باتوجه به استفاده گسترده هم‌وطنان از خدمات چک، آگاه‌سازی و آموزش جامعه نسبت به قوانین جدید را موجب شده‌است. در این‌باره و به‌منظور آسایش مشتریان گرامی، بانک پاسارگاد اقدامات قابل‌توجهی را انجام داده است.

 

   سامانه صدور یکپارچه دسته‌چک با هدف کاهش آمار چک برگشتی، جلوگیری از صدور دسته‌چک برای افراد بدحساب، کنترل استعلام حساب صادرکننده‌ چک توسط گیرنده و در نتیجه افزایش اعتبار چک در معاملات، راه‌اندازی شده و با نام "سامانه صیاد"  فعالیت می‌کند.

  در همین راستا از ابتدای سال جاری، چک صیاد جایگزین دسته‌چک‌های قدیمی شد و به‌صورت یکپارچه در سیستم بانکی مورداستفاده قرار گرفته‌است. این چک‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که عبارت‌اند از:

   رنگ بنفش، وجود کد شناسه 16‌رقمی بر روی آن‌ها، درج عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت آن در سامانه صیاد است» در تمامی برگ‌های چک. کد شناسه 16‌رقمی ثبت‌شده در این برگ چک‌ها،  امکان استعلام حساب صادرکننده چک را به دریافت‌کننده می‌دهد تا بدین ترتیب دریافت‌کننده بتواند پس از اخذ استعلام از وضعیت حساب صادرکننده نسبت به دریافت چک اقدام کند.

  اصلی‌ترین تفاوت چک صیاد(بنفش) با چک قدیمی در اعتبار آن است. قبل از صدور چک‌های جدید، فردی که در سوابق خود دارای چک برگشتی بود امکان دریافت دسته چک جدید را داشت، درحالی‌که با روی‌کارآمدن چک‌های جدید، متقاضی دسته‌چک باید حداقل دوسال حساب بانکی با کارکرد مناسب داشته‌باشد. در این نوع چک‌ها، بانک درخواست صدور دسته‌چک را در سامانه صیاد ثبت می‌کند و تشخیص تعلق دسته چک بر عهده سامانه صیاد است. چنانچه فردی در سیستم بانکی دارای چک برگشتی باشد، تا زمانی‌که این موارد، رفع سوءاثر نشوند و از سوابق فرد پاک نشده‌باشند، آن فرد نمی‌تواند درخواست دریافت چک جدید داشته‌باشد.

   از جمله ویژگی‌های دیگر چک‌های صیادی می‌توان به تعیین سقف مبلغ چک توسط سامانه صیاد بانک مرکزی و جلوگیری از صدور چک با مبالغی بیش از توان مالی صادرکننده، حذف صدور چک در وجه حامل، حذف چک سفیدامضا و جلوگیری از خطرهایی مانند به‌سرقت‌رفتن چک اشاره کرد. کلیه مراحل ثبت، دریافت و انتقال چک صیادی باید در سامانه بانک مرکزی ثبت و تایید شود و عملاً دریافت چک از صادرکننده بدون ثبت در سامانه صیاد اعتبار ندارد.

   بانک‌ها از ابتدای استقرار سامانه صیاد تلاش کردند اطلاع‌رسانی مناسبی در این‌خصوص داشته باشند. ازجمله بانک‌هایی که علاوه‌بر آگاه‌سازی عمومی، اقدام‌های شایسته‌ای‌ در راستای سهولت کار مشتریان انجام داده، بانک پاسارگاد است. بانک پاسارگاد که به شکل نهادینه، مشتریان را ذات بانک می‌داند و این تفکر را در عمل‌هم ثابت کرده‌است، برای رفاه حال استفاده‌کنندگان از چک صیادی به‌عنوان ابزار مالی کارآمد، اطلاع‌رسانی گسترده‌ای با هدف اطلاع‌رسانی قانون جدید چک و نحوه بهره‌مندی از مزایای چک‌های جدید انجام داده است. این بانک، با تولید محتواهای متعدد آموزشی و انتشار آن‌ها در رسانه‌های گوناگون از جمله شبکه‌‌های اجتماعی، سایت بانک پاسارگاد و رسانه‌های گروهی، تلاش گسترده‌ای برای افزایش دانش عمومی در زمینه قانون جدید چک انجام داده است.

   علاوه بر این موارد این بانک، هم‌راستا با اهداف بانک مرکزی و در جهت ارتقای دانش عمومیِ هم‌وطنان گرامی درخصوص قوانین جدید چک، نسبت به تهیه کتابچه‌ راهنما با این محوریت اقدام و نسخه چاپی این کتابچه را در کلیه شعبه‌های بانک پاسارگاد به مشتریان ارجمند ارائه می‌دهد.

   نسخه الکترونیک این کتابچه به نشانیhttps://www.bpi.ir/check-new.pdf  در سایت بانک پاسارگاد در اختیار عموم قرار گرفته است.

    بانک پاسارگاد برای دسترسی آسان مشتریان به خدمت‌های "سامانه مدیریت چک (صیاد)" امکان دسترسی به این سامانه را در همراه‌بانک، بانکداری الکترونیک و همچنین در سایت بانک پاسارگاد به نشانیwww.bpi.ir  فراهم کرده است تا افراد به‌راحتی و با مراجعه به این سامانه نسبت به ثبت، تأیید و انتقال چک‌های جدید اقدام فرمایند. همچنین درصورتی‌که مشتریان این بانک به هر دلیلی نتوانند از راه‌های اشاره‌شده به سامانه مذکور دسترسی داشته باشند، امکان دریافت تمام خدمات این سامانه در کلیه شعبه‌های بانک پاسارگاد برای ایشان فراهم شده است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!