پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۴۹۱۰۳

جریمه کرونا در جاده‌ها چگونه اعمال می‌شود

بر اساس طرح محدودیت هوشمند کرونا که قرار است از فردا اجرایی شود، مقرر شده تا مردم در سفرهای جاده‌ای حتی با وسایل نقلیه شخصی‌شان جریمه شوند، اگر واکسینه نشده باشند یا کرونای آن‌ها مثبت شده باشد. اما در این میان ابهامات و مسائلی وجود دارد که باید مجدادا بررسی شوند.

 طرح محدودیت و کنترل هوشمند کرونا که قرار بود با تاخیر دو هفته‌ای از نیمه ماه جاری اجرایی شود، به گفته وزیر کشور قرار است از یکشنبه یعنی ۲۱ آذر آغاز شود. در قالب این طرح، محدودیت‌های هوشمند در قالب پنج مرحله در حوزه‌های مختلف اجرایی می‌شود که یکی از آن‌ها ترددهای بین شهری و سفرهای جاده‌ای است.

 

در قالب این که زمینه اجرایی آن بر پایه سامانه استوار است؛ کنترل‌ها سامانه‌ای و الکترونیک است به عنوان مثال اگر قرار است به سینما برویم باید واکسن زده باشیم و در صورتی از طریق سایت به ما بلیط فروخته می‌شود که با ارائه کد ملی یا QR کد کارت واکسن ثابت کنیم واکسن تزریق کرده‌ایم. یا در مثال بعدی زمانی می‌توانیم بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس بخریم که سامانه، تزریق واکسن و بیمار نبودن فرد را تایید کند.

 

البته ترددهای بین استانی مردم با وسایل نقلیه شخصی هم قرار است شامل طرح محدودیت هوشمند کرونا ‌شود. یعنی زمانی افراد می‌توانند با ماشین شخصی تردد کنند که در صورت قرمز یا نارنجی بودن یک شهر، واکسیناسیون را انجام داده باشند و رصد خودروها از طریق پلاک آن‌ها انجام می‌شود.

 

بر این اساس اگر شهری قرمز باشد و فردی بخواهد به آن سفر کند باید وارد سامانه الکترونیک پلیس راهور شود و کد ملی خودش را ثبت کند و اگر واکسن تزریق کرده باشند و بیمار نباشند اجازه سفر خواهد داشت و اگر مجوز آن صادر نشود و فرد اقدام به سفر کند، مانند گذشته جریمه اعمال می‌شود که قابلیت دوبرابر شدن هم دارد.

 

البته این پروتکل مشمول صاحب ماشین و کسی که پلاک خودرو به نام آن شخص صادر شده، می‌شود و سرنشینان مگر در موارد خاص یا رصد و چک‌های رندوم پلیس کنترل نمی‌شوند. در همین زمینه ابهاماتی وجود دارد و آن اینکه اگر سرنشین‌های یک خودرو مبتلا به کرونا باشند یا اینکه واکسینه نشده باشند چرا باید بتوانند از یک خودروی شخصی استفاده کرده و به مسافرت بروند.

 

یکی دیگر از مسائلی مهم این است که در کشورهای دیگر قرنطینه واکسینه نشده‌ها و مبتلایان به کرونا با یکدیگر تفاوت دارد و اگر فردی واکسینه نشده باشد محدودیت‌ها برای او با فردی که مبتلا به کروناست، فرق دارد. افراد مبتلا به کرونا به هیچ وجه نمی‌توانند از منزل خود خارج شوند و اگر این کار را انجام دهند جریمه سنگینی در حد یک یا چند ماه حقوق یک کارمند در انتظار اوست. حتی اگر فردی مشکوک به کرونا باشد باید با هماهنگی با مراکز درمانی تست کرونا در منزل از او گرفته شود و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش همه افراد ساکن در آن خانه قرنطینه شده و باز هم با هماهنگی با سیستم بهداشتی فرآیند درمان در منزل یا بیمارستان برای آن‌ها انجام خواهد شد. اما برای افراد واکسینه نشده محدودیت‌ها کمتر و آسان‌تر از مبتلایان است.

 

یکی دیگر از ابهامات طرح محدودیت هوشمند کرونا این است که اگر یک فرد مبتلا به کرونا یا واکسینه نشده از خودروی فرد دیگری که واکسینه شده و مبتلا نیست استفاده کند به راحتی می‌تواند وارد شهرهای مختلف شود و دیگران را نیز در خطر ابتلاء قرار دهد، چرا که رصد مردم از طریق پلاک خودرو است. یا اینکه اگر فردی که به کرونا مبتلاست یا واکسن دریافت نکرده به هیچ وجه خودروی او نمی‌تواند در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد تردد کند، حتی اگر خودروی او را فردی که واکسینه شده و مبتلا هم نیست جا به جا کند.

 

نکته دیگر اینکه قرار است از طریق دوربین‌های پلاک خوان، این وسایل نقلیه رصد شوند که با توجه به محدودیت موجود در پهنای باند مرکز مدیریت راه‌های کشور باید پرسید که این اطلاعات چگونه قرار است در اختیار پلیس قرار گیرد و تطبیق پلاک‌های متخلف و غیر متخلف در شهرهای ممنوعه و غیر ممنوعه انجام شود.

 

بنابراین بهتر است بازنگری در زمینه اجرای این محدودیت‌های هوشمند در شهرهای مختلف انجام شود تا دقیق‌تر بتوان جلوی تردد افراد واکسینه نشده و البته مبتلا را در شهرهای مختلف گرفت. در این میان باید توجه کرد که اگر فردی واکسینه نشده است یا به کرونا مبتلاست نباید بتواند در شهرهای آبی تردد کند چرا که این مسئله سبب می‌شود آن مسافر به راحتی بتواند ویروس کرونا را در میان مردم پخش کند.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!