شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۴۹۰۵۳

اگر دز دوم را نزنیم چه می‌شود؟

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آمار بالای تاخیری برخی شهرستان‌ها در تزریق دوز دوم، گفت: اگر این روند در تاخیر دریافت دوز دوم ادامه یابد مانند این است که واکسیناسیونی انجام نداده‌ایم و عملا واکسن اثربخشی و کارایی خود را از دست می‌دهد.

دکتر سید محمد علوی در نشست قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد مدیریت کرونا که امروز (۱۶ آذرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به استنادات علمی که وجود دارد، نباید به این شرایطی که به شدت ناپایدار است اعتماد کنیم.

 

وی افزود: برخی فکر می‌کنند زمانی که یکی دو نوبت واکسن تزریق کردند، همه چیز تمام شده است، گاهی مسئولان نیز در جلسات ماسک خود را برمی‌دارند که این موارد پیغام بدی برای مردم دارد.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در دنیا موج جدیدی از کرونا شکل گرفته است بنابراین خواه ناخواه مدتی پس از آن، ما نیز به این موج دچار می‌شویم.

 

علوی عنوان کرد: در حال حاضر بسیار در مورد واکسیناسیون مانور داده شده و گفته می‌شود که در حال کنترل بیماری هستیم؛ این مساله بسیار خطرناک است زیرا اطمینان کاذبی در افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند، ایجاد می‌شود.

 

وی بیان کرد: واکسیناسیون صددرصد موثر نیست و بهترین واکسن دنیا حدود ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند. واکسنی که در ایران در حال استفاده است حدود ۷۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و در بهترین حالت حتی اگر صددرصد مردم واکسن دریافت کنند هنوز بیماری تا ۳۰ درصد منتقل می‌شود.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: واکسیناسیون لازم است اما کافی نیست. کاهش مرگ و ابتلا تنها ناشی از واکسیناسیون نیست و نباید گفته شود شرایط آبی تنها به دلیل واکسیناسیون است. مشاهده شده در شهرهایی که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شد و ماسک استفاده نمی‌کردند، زودتر آبی شده‌اند بنابراین این شرایط می‌تواند به دلیل سیر طبیعی اپیدمی باشد.

 

وی با بیان اینکه نوع ایمنی که در این بیماری ایجاد می‌شود زودتر از بین می‌رود، افزود: این سوش جدید مقداری واکسن‌گریزی دارد و آنتی بادی نیز کمتر علیه این سوش، موثر است. بدتر از این مساله این است که افرادی که به این سوش مبتلا می‌شوند، کسانی هستند که قبلا به کرونا مبتلا شده بودند بنابراین مبتلایان فکر نکنند به دلیل اینکه به کرونا مبتلا شده‌اند، ایمن هستند و حتما باید واکسیناسیون را کامل کنند.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!