پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۴۹۰۰۶

خودروهای لوکس آمریکایی در جاه‌ها چه می‌کنند؟

ترانزیت خودروهای لوکس وارداتی و البته آمریکایی در جاده های ایران که با واکنش هایی به دلیل ممنوعیت واردات مواجه است، ظاهرا به جریان ترانزیت خارجی خودرو بر می گردد که هیچ نوع محدودیتی در رابطه با نوع یا ساخت کدام کشور ندارد، ولی حجم ترانزیت هم کم نیست و به هزاران دستگاه در ماه می‌رسد.

 از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو ممنوع اعلام شد و قبل از آن در سال ۱۳۹۵ با تاکید مقام معظم رهبری واردات خودروهای آمریکایی و حتی سفارش آمریکا به ایران ممنوع شده بود و امکان واردات حتی به مناطق آزاد که دارای قوانین و مقررات خاص در اداره خود هستند هم ندارد. 

 

حواشی خودروهایی که به افغانستان ترانزیت شد

 

با این حال، طی این سال های ممنوعیت، گاه در جاده‌ها مشاهده می شود که خودروهای لوکس و البته آمریکایی در حال ترانزیت هستند. در همین رابطه اخیرا انتشار ویدئویی در فضای مجازی از این حکایت داشت که تعدادی خودرو خارجی و البته آمریکایی از جمله شورلت و فورد در حال حمل در یکی از جاده‌های ایران است و این ابهام را ایجاد کرد که در زمان ممنوعیت واردات، چگونه این خودروها در ایران در حال تردد است. 

 

آنطور که معاون فنی گمرک ایران در این رابطه به ایسنا توضیح داد: ترانزیت این خودروها به خصوص خودروهایی که اخیرا حاشیه ساز شده به معنی ورود به کشور و واردات نیست و این‌ها خودروهای مستعملی هستند که در قالب ترانزیت خارجی از مبدأ گمرک‌های استان هرمزگان به افغانستان یا سایر کشورهای آسیای میانه در حال خروج از کشور است. 

 

ترانزیت هزاران خودرو در کمتر از یک ماه از بندرلنگه

 

ارونقی با اشاره به آمار ترانزیت خارجی خودرو گفت: خودروهای سواری مشاهده شده اغلب با رویه ترانزیت خارجی، از گمرک‌هایی مانند شهید رجایی، شهید باهنر و به خصوص بندرلنگه ادامه مسیر می دهند؛ به طوری که ظرف یک ماه گذشته چند هزار دستگاه خودروی سواری از جمله فورد، شورلت و... از طریق گمرک بندرلنگه به کشور عراق و سایر کشورها ترانزیت شده است.

 

ترانزیت خارجی محدودیت ندارد

 

این مقام مسئول در گمرک ایران این را هم گفت که در ترانزیت خارجی خودرو که از یک کشور به یک کشور دیگر منتقل می شود و فقط مسیر عبور آن از قلمرو کشور ایران است و با نظارت گمرک صورت می گیرد، هیچ گونه محدودیتی برای نوع و مدل آن که آمریکایی یا غیر آمریکایی باشد یا بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، وجود ندارد و یک روال معمول در تجارت خارجی به شمار می رود. 

 

فقط ۷۳ دستگاه آمریکایی در گمرک است

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی طی سال های گذشته هیچ گونه واردات و البته ترخیص از گمرک در مورد این خودروها صورت نگرفته است در رابطه با وضعیت خودروهای آمریکایی وارداتی توضیح داد و افزود: اما در بین حدود ۱۲ هزار خودرویی که قبل از سال ۱۳۹۷ به گمرک رسیده بود ۷۳ دستگاه خودروی آمریکایی وجود دارد که با وجود ترخیص خودروهای دپو شده که طی این سال ها با مصوبات دولت انجام شد، این ۷۳ دستگاه که مربوط به منطقه آزاد اروند است امکان ترخیص پیدا نکرده و همچنان در گمرک باقیمانده است. 

 

ترانزیت لوکس و امریکایی بین مناطق آزاد هم ممنوع است

 

ارونقی همچنین با اشاره به ممنوعیت ورود و ترانزیت خودروهای آمریکایی بین مناطق آزاد گفت: در دو سال گذشته با وجود رایزنی هایی که برای ترانزیت خودروی آمریکایی و برخی لوکس‌ها بین مناطق آزاد انجام شد، به جایی نرسیده و در نهایت منتفی اعلام  شد؛ به طوری که مناطق آزاد، امکان ترانزیت خودرو بین خود را هم ندارند، بنابراین خودروهای آمریکایی که گاها در جاده ها مشاهده می شود حتی مربوط به ترانزیت بین مناطق آزاد هم نیست. 

 

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!