جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۴۸۴۹۷

زلزله؛ برق بندرعباس قطع است/ مردم در خیابان‌ها+ویدیو (این خبر به مرور تکمیل می‌شود)

زلزله؛ برق بندرعباس قطع است/ مردم در خیابان‌ها+ویدیو (این خبر به مرور تکمیل می‌شود)
در ساعت ۱۵ و ۳۶ دقیقه امروز یکشنبه ۲۳ آبان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۶ در شمال بندر عباس رخ داد و یک دقیقه بعد یعنی در ساعت ۱۳ و ۳۸ دقیقه زلزله دیگری با بزرگای ۶.۵ در این منطقه به ثبت رسید.

پس از زمین لرزه ۶.۴ ریشتری که حدود ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه روز یکشنبه فین هرمزگان را به لرزه درآورد، هرمزگانی ها با وقوع ۸ زلزله و پس لرزه دیگر نیز مواجه شدند که کانون آن فین، قلعه قاضی، فارغان و قشم است.

 

زمین لرزه های پی در پی در بخش فین استان هرمزگان منجر به حضور مردم در خیابان ها و بوستان ها در نقاط مختلف استان هرمزگان و استان های همجوار شده است.

 

قدرت این زمین لرزه ها به حدی بوده که در استان های همجوار احساس شده است و مردم از ترس به خیابان ریخته اند.

 

این زمین لرزه تا کنون به بخشی از دیوارهای منازل برخی از بخش های استان هرمزگان خسارت وارد کرده است.

 

همچنین این زمین لرزه ها منجر به قطعی برق در شهر بندرعباس شده که بنا بر اعلام کارشناس شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان، تلاش برای وصل شدن برق این شهر ادامه دارد.

 

رییس سازمان اورژانس کشور گفت، شمار مصدومان زلزله هرمزگان به ۱۷ نفر افزایش یافته است. تاکنون یک فوتی ثبت شده است.

 

وی افزود: وضعیت عمومی ۱۷ مصدوم خوب گزارش شده است. مصدومان در بیمارستان شهید محمدی و بیمارستان خلیج فارس بستری هستند.

 

میعادفر ادامه داد: مصدومیت یک نفر بر اثر ریزش آوار و مصدومیت ۱۶ نفر دیگر نیز ناشی از ترس و استرس بوده است.

 

زمین لرزه‌ موجب ترک خوردگی ترک خوردگی دیوار برخی منازل در شهرهای تخت و شمیل بندرعباس شده است.

 

 استاندار هرمزگان نیز گفت: با توجه به شدت زمین لرزه و پس لرزه‌ها نمی‌توان به کسی توصیه کرد در منازل بمانند و به همین جهت سالن‌های سرپوشیده برای اسکان مردم آماده شده است.

مهدی دوستی پس از بازدید مناطق زلزله زده فین بندرعباس افزود: این حق را به مردم می‌دهیم که شب را در منازل خود حضور نداشته باشند، به بخشداران هم گفته شده شرایط را برای حضور مردم در فضای باز آماده کنند.

 

رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر همچنین در گفت وگو با شبکه خبر از جان باختن یک فرد در شهر بندرعباس به علت سقوط تیر چراغ برق بر اثر زمین لرزه خبر داد.  جعفر میعادفر رییس سازمان اورژانس کشور نیز گفت: نیروهای اورژانس در حال آماده باش هستند و مشکلات احتمالی بیمارستانی را پیگیری می کنند. 

 

گفتنی است در ساعت ۱۵ و ۳۶ دقیقه امروز یکشنبه ۲۳ آبان زمین لرزه‌ای به بزرگای ۶ در شمال بندر عباس رخ داد و یک دقیقه بعد یعنی در ساعت ۱۳ و ۳۸ دقیقه زلزله دیگری با بزرگای ۶.۵ در این منطقه به ثبت رسید.

دکتر علی بیت الهی با اشاره به زلزله امروز شمال بندر عباس، گفت: در ۴۷ کیلومتری شمال بندر عباس زلزله‌ای به بزرگای ۶.۵ رخ داده است که بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کردم این زمینلرزه در کرمان نیز احساس شده است.

وی زمان این رخداد لرزه‌ای را در ساعت ۱۵ و ۲۸ دقیقه و ۴۸ ثانیه امروز یکشنبه ۲۳ آبان ماه  عنوان کرد و یادآور شد: هنوز اطلاعاتی از میزان خسارات این زلزله به دست ما نرسیده است، ولی اگر این زلزله در نزدیکی مراکز جمعیتی رخ داده باشد، با توجه به بافت مسکونی این مناطق که سازه‌های خشت و گلی و بنایی هستند، قطعا مخرب است.

بیت اللهی، به گسل‌های این منطقه اشاره کرد و افزود: در رابطه با گسل‌های مسبب این زلزله، احتمال داده می شود که منتهی الیه گسل‌های زاگرس است که در بالای تنگه هرمز واقع شده است، ولی نیاز به بررسی بیشتر دارد.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بندرعباس یک منطقه لرزه خیز است، گفت: به ویژه در شمال بندر عباس در جایی که جهت ساز و کار تکتونیکی تغییر می کند، بسیار لرزه خیز است. در این منطقه یک گره تکنونیکی واقع شده و زمینلرزه‌های زیادی در این منطقه ایجاد شده و از آن به عنوان یک زون لرزه ای یاد می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زلزله در قشم هم احساس شد

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان از وسعت شدید زلزله در استان هرمزگان و میزان خرابی ها خبر داد. مختار سلحشور در گفت و گو با ایسنا، افزود: زلزله ای با قدرت ۶/۴ در مقیاس ریشتر در ساعت ۱۵:۳۶ در عمق ۱۸ کیلومتری به مرکزیت لافت جزیره قشم رخ داد و در کوه گنو هم احساس شد. وی با بیان اینکه این زلزله به شدت در بندرعباس، میناب، رودان و جزیره قشم احساس شده است، تصریح کرد: گزارش های مردمی از میزان شدت خرابی ها خبر می دهد، اما جهت بررسی و ارزیابی دقیق اکنون تیم های ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند. سلحشور با اشاره به اینکه میزان خرابی و وسعت آن بزودی اطلاع رسانی می شود، اضافه کرد: ستاد بحران در آماده باش کامل به سر می برد.

 

ترک خوردگی جزیی دیوار منازل در تخت و شمیل

ایرنا:  مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان گفت: وقوع زمین لرزه‌ای با قدرت با ۶ و چهار دهم ریشتر در عصر امروز موجب ترک خوردگی ترک خوردگی دیوار منازل در شهرهای تخت و شمیل بندرعباس شد. مختار سلحشور افزود: نیروهای جمعیت هلال احمر برای بررسی شرایط به محل وقوع زمین لرزه و اطراف اعزام شدند. وی ادامه داد: بررسی و همچنان ادامه دارد و امید می رود با توجه به گزارش‌های اولیه این زمین لرزه خسارت چندانی در پی نداشته باشد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!