شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۲۶۲۱۴

طلوع سرخ بورس در آغاز هفته

معاملات امروز بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که هم شاخص کل بورس، هم شاخص کل با معیار هم وزن و هم شاخص فرابورس روندی نزولی داشتند.به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس در معاملات امروز بازار سرمایه با ۴۷ هزار و ۱۷ واحد کاهش، رقم یک میلیون و ۵۱۴ هزار واحد را

معاملات امروز بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که هم شاخص کل بورس، هم شاخص کل با معیار هم وزن و هم شاخص فرابورس روندی نزولی داشتند.به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس در معاملات امروز بازار سرمایه با ۴۷ هزار و ۱۷ واحد کاهش، رقم یک میلیون و ۵۱۴ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۵۵۱۵ واحد کاهش یافت و به رقم ۴۰۶ هزار و ۴۴۲ واحد رسید. معامله گران این بازار ۷۷۵ هزار معامله به ارزش ۶۳ هزار و ۱۷۳ میلیارد ریال انجام دادند.

فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، معدنی و صنعتی گل گهر، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.شاخص کل فرابورس نیز با ۳۵۳ واحد کاهش، در رقم ۱۷ هزار و ۷۲۱ واحد ایستاد.در این بازار ۵۹۳ هزار معامله انجام شد که ۳۴ هزار و ۵۷۱ میلیارد ریال ارزش داشت. پلیمر آریا ساسول، سنگ اهن گهر زمین، پتروشیمی زاگرس، سرمایه گذاری صبا تامین، فولاد هرمزگان جنوب، سهامی ذوب آهن اصفهان و پتروشینی تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

هم چنین در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و ۵۴۸میلیون ورقه به‌ارزش ۳هزار و ۴۵۶میلیارد تومان در ۵۹۳هزارنوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۳۵۳واحد افت کرد و در ارتفاع ۱۷هزار و ۷۲۱واحد قرار گرفت. در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، سنگ‌آهن گهر زمین و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های مدیریت انرژی امید تابان هور، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و بیمه کوثر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند.

کاهش ارزش دلاری بورس در ماه های اخیر

روند سریع کاهش شاخص بورس ایران طی دو ماه گذشته بسیاری از اتفاقات خوبی که در سال های گذشته برای بورس رخ داده بود را از بین برد.یکی از مواردی که طی دو ماه گذشته به شدت کاهش یافته است، ارزش دلاری بورس ایران است. ارزش بورس ایران طی یک دهه گذشته تقریبا رشد قابل توجهی داشته است.از سال ۱۳۸۹ که ارز دلاری بورس ۱۱۸ میلیارد دلار بوده است تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۸ که ارزش دلاری بورس کشور به بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده روند افزایشی و کاهشی بورس تا حدود زیادی روند منطقی داشته است. به گزارش فارس،در این مدت، هر زمانی که قیمت دلار رشد یا کاهش داشته است، ارزش دلاری بورس نیز به تبع آن کاهش یا رشد داشته است. یعنی با افزایش قیمت دلار، ارزش دلاری بورس کاهش یافته است و بالعکس.اما در سال ۱۳۹۹ که تعدد کدهای بورسی صادر شده به یکباره شیب تندی به خود گرفت، ارزش دلاری بورس نیز شیب زیادی گرفت و به یک رکورد در سال های گذشته دست یافت. در ابتدای ۱۹ مرداد سال ۹۹ رکود ارزش دلاری بورس شکسته شده و به مبلغ ۴۲۷ میلیارد دلار رسیده است. ارزش دلاری بورس ایران در ابتدای سال ۹۹، ۱۰۵ میلیارد دلار بوده است.روند افزایش شاخص بورس از ۵۱۲ هزار واحد در ۶ فروردین ۹۹، به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد در ۱۹ مرداد رسیده است.روند کاهشی شاخص بورس طی دو ماه گذشته باعث شده است ارزش دلاری بورس نیز کاهش ۲۰۰ میلیارد دلاری را تجربه کند.این مساله به دو دلیل افزایش قیمت دلار در بازار و کاهش ارزش ۵۰ تا ۷۰ درصدی قیمت سهام نمادهای مختلف بوده است.رشد ۴۰۰ درصدی شاخص از ابتدای سال جاری تا ۱۹ مرداد ماه که اصلاح بازار سرمایه آغاز شده است، روند ارزش دلاری بورس را نیز سبب شده است. در همین مدت دلار بازدهی کمتر از ۳۰ درصدی داشته است.افزایش نرخ تورم در ماه های گذشته متاثر از عوامل مختلفی از جمله افزایش پایه پولی و به تبع آن نقدینگی و افزایش نرخ دلار سبب شده است قیمت بسیاری از نمادها عقب تر از نرخ تورم باقی بماند. همین مساله باعث خواهد شد نمادهایی که ارزش ریالی دارند در حال حاضر ارزنده باشند.از دیگر سو، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی ملی طی ماه های گذشته و علی الخصوص یک ماه گذشته، می تواند خبر خوبی برای نمادهایی باشد که باصطلاح سهم های دلاری خوانده می شوند.این مطلب به معنی سیگنال ورود و یا خروج به نمادها نیست. در مواقعی که برخی متغیرهای اقتصادی مانند نرخ دلار افراد سودجو از این التهابات استفاده کرده و سیگنال فروشی می کنند. یعنی با توجه به اتفاقات اقتصادی نمادهای ریالی یا دلاری را برای ورود ارزنده معرفی می کنند و ازاین طریق به سودهای هنگفت دست پیدا می کنند.

وضعیت سهام عدالت چگونه است؟ اما در سوی دیگر بازار سرمایه ، موضوع ارزش سهام عدالت مطرح است. سهامی که بخش بزرگی از سهام اولی ها و سهامداران خرد را با خود درگیر می کند. ارزش سهام عدالت با صعود نه چندان چشمگیر شاخص کل بورس، افزایش کمی یافت و ارزش واقعی سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی، به ۱۴ میلیون تومان و ارزش واقعی سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی به ۱۶ میلیون تومان نزدیک شد. بر این اساس و طبق آخرین به روز رسانی گزارش دارایی که مربوط به ۲۲ مهرماه است، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومان کمی بیشتر از ۱۳میلیون و ۸۹۰هزار تومان است. همچنین ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۰۰ هزار تومانی، کمی بیشتر از ۱۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.بازگشایی نمادهای پالایشی پس از افزایش سرمایه و همچنین رشد اندک سایر سهم ها در افزایش ارزش سهام عدالت تاثیرگذار بودند.ارزش سهام عدالت درحالی به ۱۴ میلیون تومان نزدیک شده است که ارزش این سهام در تاریخ ۳۱ شهریورماه، کمی بیشتر از ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، در تاریخ چهارم شهریورماه کمی بیشتر از ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در تاریخ ۱۳ مردادماه، کمی بیشتر از ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است. به گزارش ایسنا پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند، می توانند با مراجعه به سامانه www.sahamedalat.ir ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند.

بورس منتظر ارز نباشد

بیش از یک ماه پیش بود که مسئولان بورس اعلام کردند با پیگیری های وزارت اقتصاد، انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار انجام می شود.این ماجرا از همان اول مبهم بود و مسئولان در بخش بورس، وزارت اقتصاد و صندوق توسعه ملی یا هیات امنای صندوق توسعه ملی در این رابطه به صراحت صحبت نکردند که قرار است این منابع از کجا و به چه میزان تامین و به بورس تزریق شود و بعد از صدور مجوزها چه روالی در حال طی شدن است و فقط به توافق و حل ابهام و وعده های هر هفته ای برای انتقال منابع بسنده کردند.بر این اساس به مجوزی که از گذشته برای سرمایه گذاری صندوق در بازار سرمایه وجود داشته است، اشاره شده بود ولی ابعاد آن مشخص نشد. به هر حال موضوع در ابهام پیش رفت تا این که صندوق توسعه ملی اعلام کرد آماده همکاری برای انتقال منابع به بورس است. چندی قبل هم پورمحمدی - معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه -گفت که ابهاماتی در رابطه با منابع وجود داشته که در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی مطرح و برطرف شده است. به گزارش ایسنا در حالی از چند هفته گذشته مسئولان فقط اعلام می کنند که انتقال منابع به زودی انجام می شود و در جریان است که در رابطه با منابعی که قرار است از صندوق توسعه ملی به بورس آمده و از آن حمایت کند، دو مورد وجود دارد؛ اول این که مجوزی که مسئولان از آن صحبت کرده اند به منابع ریالی صندوق توسعه ملی بر می گردد. دوم این که اگر منابع ریالی صندوق توسعه ملی پاسخگوی نیاز بازار سرمایه در حد تعیین شده نباشد، ممکن است پای منابع ارزی صندوق به میان آید که این در مرحله اول نیاز به مجوز داشته داشته و بعد باید بانک مرکزی منابع ارزی صندوق را به ریال تبدیل کرده و در اختیار بازار سرمایه قرار دهد. به نظر نمی رسد با توجه به حواشی که طی مدت اخیر در مورد تبدیل منابع ارزی صندوق توسعه ملی وجود داشته، این روال در مورد تزریق به بورس عملیاتی شود. به هر صورت زمانی که منابع صندوق توسعه ملی در دسترس نیست هرگونه الزامی برای تبدیل منابع آن به ریال به نوعی استقراض از بانک مرکزی خواهد بود که از عوامل افزایش پایه پولی و به دنبال آن رشد تورم است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!