پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۴۳۳۱۵
فراز گزارش می‌دهد:

لَج‌بازی مدیرعامل اتوبوس‌رانی تهران کارگران را به‌خیابان کشید

لَج‌بازی مدیرعامل اتوبوس‌رانی تهران کارگران را به‌خیابان کشید
فاصله کارگران و مسوولان شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران در ادوار گذشته بیشتر شده است و حالا مدیرعامل این شرکت با بی‌توجهی به طرح طبقه‌بندی مشاغل باعث افزایش این فاصله شده است.

روز گذشته تعدادی از کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران در اعتراض به عدم طرح طبقه‌بندی مشاغل توسط شرکت اتوبوس‌رانی تجمع کردند. آنها که مدعی هستند همواره از سوی کارفرما نادیده گرفته می‌شوند از مسوولان شورای شهر خواستند تا با فشار به شرکت اتوبوس‌رانی تهران حقوق آنها پرداخت شود.

به‌گزارش خبرنگار فراز، طرح طبقه بندی مشاغل کارگران مشمول قانون کار بدان معنا است که گارگران با رعایت شرایط احراز پیش‌بینی شده در شناسنامه شغلی از گروه و مزد شغل و مزد سنوات برخوردار خواهند شد. قانون می‌گوید واحدهایی که به حد نصاب ۵۰ نفر کارگر یا بیش از آن می‌رسند مشمول اجرای این طرح می شوند و زمان رسیدن به ۵۰ نفر کارگر، زمان شمول اجرای طرح می‌باشد .

در این طرح برای ساده‌ترین کار ضریب ۱ در نظر گرفته می‌شود و مشاغل باتوجه به پیچیدگی و مهارت‌های مورد نیاز ضرایب بیشتری می‌گیرند. همچنین هر چه سابقه فرد بیشتر باشد گروه شغلی او هم بالاتر می‌رود، که یعنی نسبت به حقوق ساده‌ترین کار باید درصد بیشتری حقوق بگیرید. بنابراین اگر این طرح اجرا شود واحده‌ها از این حالت که به اکثر کارگران خود حداقل حقوق را پرداخت می‌کنند خارج می‌شوند. هر چند بسیاری از واحده‌‎های بالای ۵۰ نفر این طرح را اجرا نمی‌کنند ولی واحدی مانند اتوبوس‌رانی که به نوعی رسمیت دارد چرا در حقوق کارگران کوتاهی می‌کند؟

در ادوار گذشته فاصله بین کارگران شرکت واحد و همچنین مسوولان این شرکت همواره غبار آلود بوده است و باتوجه به تصویب طرح طبقه‌بندی مشاغل توسط شورای شهر ولی رییس اتوبوس‌رانی با لج‌بازی این طرح را اجرایی نمی‌کند که همین موضوع باعث اعتراضات سریالی در بین کارگران شده است.

حسن سعیدی، عضو سندیکای کارگری شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در خصوص تجمع کارگران اتوبوس‌رانی تهران مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تهران به خبرنگار فراز می‌گوید: «کارگران شرکت واحد در اعتراضی سریالی که از سال‌های گذشته وجود داشته مقابل ساختمان شهرداری تهران تجمع کردند تا از این طریق از مسوولان شهرداری و شورای شهر بخواهند در مورد طرح طبقه‌بندی کارگران اتوبوس‌‎رانی اقدامات لازم را انجام دهند.»

او در همین خصوص ادامه می‌دهد: «در طرح طبقه‌بندی مشاغل که مربوط به کارگران شرکت واحد است ۲ بار بازنگری شده است و آخرین بار هم به سال ۸۵ باز می‌گردد با توجه به اینکه رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر و همچنین رییس شورای شهر تهران طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگران اتوبوس‌رانی را تصویب کرده‌اند ولی در مقابل به دلیلی که ما نمی‌دانیم توسط ودیرعامل شرکت اتوبوس‌رانی اجرایی نمی‌شود.»

سعیدی با اشاره به وضعیت اقتصادی جامعه و عدم پرداخت حقوق کارگران توسط شرکت اتوبوس‌رانی اضافه می‌کند: «باتوجه به وضعیت اقتصادی کنونی جامعه و وضعیت خانواده‌ها و جوانانی که سرپرست آنها کارگران هستند طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌تواند به بهبود وضعیت کمک بسیاری بکند ولی وقتی از مسوولان شرکت واحد می‌خواهیم حقوق ما را پرداخت کنند در جواب می‌گویند همینی که هست، کاری نمی‌توانید بکنید

این فعال کارگری با انتقاد از روند اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل توسط سازملان اتوبوس‌رانی ادامه می‌دهد: «هنگامی که محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران به‌عنوان نهاد بالا دستی دستور به طبقه بندی مشاغل در شرکت اتوبوس‌رانی را می‌دهد عدم تمکین رییس کنونی اتوبوس‌رانی به این مصوبه تنها به غبار آلود کردن جو موجود ختم می‌شود که به نفع کارگران خواهد بود و نه به نفع کارفرما، همچنین شهروندان هم از این موضوع صدمه خواهند دید. بهتر است مسوولان شهری رییس کنونی شرکت اتوبوس‌رانی را توجیه کنند تا به‌جای بهانه‌گیری و جواب سربالا دادن مصوبه شورای شهر را اجرایی کنند.»

عضو سندیکای کارگری شرکت اتوبوسرانی تهران با اشاره به دیگر مطالبات کارگران این واحد می‌گوید: «در این تجمع بخشی دیگر از کارگران معترض هم حضور داشتند که به پرداخت قسطی سنوات خود اعتراض دارند. همچنین باید به این موضوع هم اشاره کنم که کارگران شرکت واحد به عدم توجه کارفرما به ارائه شیر و کیک(میان وعده)، لباس کار، حق اولاد و ... اعتراض دارند که امیدواریم هرچه زودتر به این موضوعات رسیدگی شود تا کارگران این واحد تمرکز خود را بر روی جابه‌جایی مسافرت بگذارند.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!