چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۴۹۱۱۲
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با فراز:

ما فقط توزیع‌ می‌کنیم، نمی‌دانیم نیروگاه‌ها چه مصرف می‌کنند

ما فقط توزیع‌ می‌کنیم، نمی‌دانیم نیروگاه‌ها چه مصرف می‌کنند
نگرانی‌های زیادی در زمینه مسائل مختلف در کشور ما وجود دارد. از نگرانی‌های خرد و کمی بزرگ و نیمه کلان تا نگرانی‌های کلان و بسیارکلان. که دومینووار به هم ارتباط دارند؛ در این‌جا به یک مشکل ظاهرا خرد، می‎پردازیم؛ می‎گوئیم «ظاهرا» خرد، چون این معضل هرسال و در بازه‌های زمانی خاص تکرار شده، بدون حل شدن حواله می‌شوند به مسئولان دیگر یا سال‌های بعد؛ افزایش آلودگی هوای تهران به ویژه در فصول سرد سال. در این زمینه، تا سال‌های گذشته، نظریه‌های اثبات شده و نشده‌ای وجود داشته، از جمله مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها و برخی کارخانه‌ها در فصول سرد سال، که معمولا انکار می‌شود، اما امسال، برخی مسئولان این حوزه، اعتراف می‌کنند که نیروگاه‌های تولید برق و برخی کارخانه‌ها، از گازسوزی به مازوت‌سوزی شیفت داده‌اند.
نویسنده :
آذر فخری

دو مسئول، یک پرسش و دو پاسخ قابل تامل

 

 سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور به خبرنگار «فراز» می‌گوید که این شرکت به‌عنوان زیرمجموعه وزرات نفت، فقط توزیع‌کننده سوخت مایع است و در حال حاضر نیروگاه‌ها و برخی صنایع، از این شرکت، سوخت مایع می‌خرند و به‌عنوان سوخت دوم، ذخیره می‌کنند برای استفاده در شرایط خاص؛ این‌که شرایط اضطراری برای این نیروگاه‌ها، چه زمانی است، ما اطلاع نداریم. البته شرکت ملی گاز، بارها اعلام کرده که ممکن است به دلیل کمبود، گاز برخی از نیروگاه‌ها و یا صنایع را قطع کند و این‌ها ناچار شوند از مازوت یا گازوئیل استفاده کنند. خانم کاهی، سخنگوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، توضیح می‌دهد که استراتژی کل نیروگاه‌های برق این است که مخازن ذخیره سوخت مایع دارند و گاهی در شرایط اضطراری و بحرانی از نفت کوره به‌عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌کنند. ولی این‌که آیا اکنون نیروگاه‌های تولید برق، در حال استفاده از سوخت مایع هستند یا نه، ما اطلاعی نداریم.

 

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران چه می‌گوید؟

 چند روز پیش، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اعلام کرد که نیروگاه‌ها روزانه ۳۲ میلیون لیتر مازوت می‌سوزانند. وی با اشاره به میزان مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌های کشور، گفته که میزان مصرف گازوئیل در نیروگاه، بسته به میزان گازی که بتوانند تامین کنند متفاوت است، اما به‌طور متوسط ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر گازوئیل در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود. خبرنگار «فراز» در همین رابطه با این مقام تماس گرفت. محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ، در گفت‌و‌گویی کوتاه با «فراز» چنین توضیح داد که سوخت اول تمام نیروگاه‌های تولید برق کشور، گاز است، و نیروگاه‌های کشور بر اساس مصرف گاز، طراحی شده‌اند. اما در فصول سرد سال، به دلیل افزایش تقاضای گاز در بخش خانگی، میزان گازی که به نیروگاه‌ها تعلق می‌گیرد، کاهش می‌یابد؛ و روندی پیش‌بینی شده که بتوانند از سوخت جایگزین هم استفاده کنند؛ از 129 نیروگاهی که در کشور داریم، 16 نیروگاه می‌توانند از گازوئیل و مازوت استفاده کنند. این شیفت، بستگی به منطقه و شهر خاص دارد و در حال حاضر برخی نیروگاه‌های شهر و منطقه خاص ناچار از استفاده از سوخت مایع هستند. اما طرزطلب، تاکید کرد حدود 8 سال است که هیچ‌کدام از نیروگاه‌های تولید برق تهران حتی یک لیتر مازوت یا گازوئیل استفاده نکرده‌اند و آلودگی هوای تهران، ربطی به مازوت‌سوزی ندارد و در تخصص ما هم نیست که بگوئیم که دلیل آلودگی هوای شهر تهران چیست.

 

انگشت اتهام به سوی مردم

 

زاکانی شهردار تهران گفته: «اگر ماشین‌ها بیرون نیایند، ‎آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند.«نیازمند "صورت جدیدی" از شهر تهران هستیم، صورت حال حاضر شهر تهران زیبنده مردم و جمهوری اسلامی نیست. اگر مدتی ماشین‌ها تردد نکنند تهران پاک‌ترین هوا را خواهد داشت.» طرح‌های مختلف ترافیک، در جهت کنترل تردد خودورها در مناطق مختلف شهر و جلوگیری از آلودگی هوای تهران، در پی رسیدن به «صورت جدیدی» از تهران و کاهش آلودگی هوای این شهر، اجرا می‌شود؛ که به گفته کارشناسان، تاثیر لازم و مورد انتظار را نداشته‌اند. اما گرفتن انگشت اتهام به سوی مردم، شیوه‌ای است که سال‌هاست مسئولان، در پیش گرفته‌اند، بدون در نظر گرفتن این نکات مهم که علاوه بر مازوت‌سوزی‌هایی که اگر نه در نیروگاه‌ها-به گفته مسئولان این بخش- اما در برخی صنایع اتفاق می‌افتد و نیز فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری، تردد موتورسیکلت‌های دودزای فرسوده که از یک سو جمع‌آوری شده و از سوی دیگر با مزایده دوباره به چرخه مصرف بازمی‌گردند و تقلب و یا اهمال در معاینات فنی وتداوم تولید خودروهای غیراستانداردی که با احتراق ناقص، سهمی در آلودگی هوای شهرها دارند.    

          

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!