شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۴۷۹۴۸
آلودگی هوا از ابتدای امسال تنها دو روز هوای پاک برای تهران باقی گذاشت!

تهران؛ تشنه هوای پاک!

همزمان با جولان کرونا و موج های چندم همه‌گیری این بیماری، آلودگی هوا نفس تهران را گرفته است؛ این زخم کهنه امسال با درد مضاعف کرونا عفونی‌تر شده و علیرغم هشدار کارشناسان بهداشت درباره تاثیر افزایش آلاینده‌ها بر گسترش بیشتر همه‌گیری کووید-۱۹ در پاییز و زمستان عزم جدی برای کنترل آلودگی هوا نیست. حال در حالی به آخرین روزهای مهر نزدیک می‌شویم که بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوا به اوج رسیده است؛ هر روز انگار مه غلیظی آسمان را گرفته که نفس کشیدن را سخت می کند.

 

شاخص آلودگی هوا 

شاخص کیفیت هوا در حال حاضر برای گروه‌های حساس جامعه آلوده است. تهران از ابتدای سال همزمان با شیوع کرونا تنها ٢ روز هوای پاک، ۱٢٩ روز هوای قابل قبول، ٨٧ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ٢٩ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشت. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، پایتخت ۱۵ روز هوای پاک، ۱۰۶ روز هوای قابل قبول، ٣٨ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشت.

 

آلودگی هوا سالانه جان ۳۰ هزار نفر را می گیرد

تازه‌ترین پژوهش‌ها در بحبوحه همه‌گیری کرونا نشان می‌دهد که آلودگی هوا سالانه باعث مرگ زودرس نزدیک به ۹ میلیون نفر در جهان می‌شود. بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی عامل بروز نیمی از این مرگ‌ومیرها هستند و بیماری‌های ریوی و سایر بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت و فشار خون بالا، بخش عمده دیگری از این تلفات را به خود اختصاص می‌دهند و تنها ۶ درصد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به عامل سرطان ریه برمی‌گردد. با شیوع کووید -۱۹ در حدود دو سال اخیر از این بیماری‌ها، به عنوان بیماری‌های زمینه‌ای یاد می‌شود که روند درمان افراد درگیر را در صورت ابتلا به کرونا بسیار دشوار و آن ها را با خطر مرگ روبه رو می‌کند. در ماه‌های اخیر توجه جامعه جهانی بیشتر به موضوع همه‌گیری کرونا معطوف شده است، زیرا روزانه صدها نفر براثر ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند. در این میان، آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا به تازگی با انتشار گزارشی اعلام کرد، ۱۳ درصد از مرگ و میرهای این اتحادیه ناشی از آلودگی‌های زیست محیطی بوده و آلودگی هوا بالاترین تهدید برای محیط زیست در اتحادیه اروپا است. به گونه‌ای که هر سال بیش از ۴۰۰ هزار نفر دچار مرگ زودرس می‌شوند که با آلودگی هوا در سطح اتحادیه اروپا ارتباط دارد.

 

از قصور دولت تا شهرداری

«حسن خلیل آبادی»، پیشتر در گفت و گو با «فراز» درباره آلودگی هوا اظهار کرده بود که «گره کور آلودگی هوا ، حال با شیوع کرونا به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده است که بخشی از آن به قصور و بدقولی دولت باز می گردد و بخش دیگر به موازی کاری مدیران شهری. در این میان مردم هم گمراه شده اند که بالاخره از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و احتمال ابتلا به کرونا را به جا بخرند یا با اتومبیل هایشان حیابان های تهران را قرق کنند و زمانشان در ترافیک و روانشان نگران آلودگی هوا باشد. نباید فراموش کنیم که در قبال این دوگانگی و نگرانی مردم مسئولیم».

منبع اصلی آلودگی هوای تهران؛ سوخت غیر استاندارد!

منبع آلودگی هوای تهران برای همه روشن است: منابع متحرک سنگر گرفته و پنهان شده‌اند؛ یعنی وقتی نگرش ما به آلودگی به خودرو معطوف شود، آلودگی این منابع ثابت پشت خودروسازان پنهان خواهند شد؛ به عبارت بهتر، سال‌هاست که لزوم تعیین سهم منابع ثابت و متحرک در یک پروژه ویژه در سازمان محیط زیست به شدت احساس می‌شود. در همین راستا سال گذشته ، رئیس انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده های نفتی کشور اعلام کرده بود که فروش بنزین سوپر ۶۰ درصد کاهش یافته و هشدار داد که این موضوع، وضعیت هوای تهران را بغرنج تر از پیش کرده است!

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!