پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۰
کد خبر: ۴۸۵۳۲
«گروه صنعتی انتخاب» واقعا تولید کننده است؟

باور کنید «دوو» ایرانی است!

باور کنید «دوو» ایرانی است!
بخش نخست نام دوو برای ما ایرانیان چندان نا آشنا نیست. نام این شرکت در دهه هفتاد مترادف با خودروهای وارداتی و سپس مونتاژ محصولات این شرکت در ایران بود. در سال ۱۳۷۰، واردات خودروهای سواری دوو (اسپرو و ریسر) به ایران از کشور کره جنوبی آغاز شد. در سال ۱۳۷۵ خودرو سواری سی یلو و در سال ۱۳۷۸ خودرو سواری ماتیز تولید و به بازار ایران عرضه شد. دوو در اواخر دهه ۶۰ میلادی تحت عنوان گروه صنعتی دوو تاسیس و در سال ۱۹۹۹ توسط دولت کره جنوبی منحل شد. این شرکت قبل از بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۸ میلادی، دومین مجموعه عظیم صنعتی در کره پس از گروه هیوندای و در جایگاهی بالاتر از سامسونگ و LG قرار داشت. در ابتدای دهه هشتاد ناگهان به علت ورشکستگی و فروش شرکت دوو به شرکت جنرال موتورز همکاری این شرکت با ایران به حالت تعلیق درآمد. طی یک دهه نامی از شرکت دوو نبود تا این که درسال ۹۸ زمزمه‌هایی درباره خرید شرکت دووالکترونیک توسط یکی از شرکت‌های ایرانی-گروه صنعتی انتخاب- نام این شرکت دوباره به خبرها راه یافت.
نویسنده :
آذر فخری

با یک جست‌وجوی مختصر در اینترنت، می‌توانیم درباره گروه صنعتی انتخاب، اطلاعات مختلفی به دست آوریم. اطلاعاتی که با دانستن آن‌ها پرسش‌های زیادی به ذهن ما متبادر می‌شود. گروه صنعتی انتخاب، خود را مفتخر به تولید کالاهایی با برند دوو، اسنوا و بُست می‌داند. اما البته بخش عظیمی از این افتخار، تنها به مونتاژ این کالاها در داخل کشور مربوط می‌شود؛ بدین معنا که گروه صنعتی انتخاب با ادعای وارد کردن قطعات از شرکت دوو، که خود را صاحب آن می‌داند، لوازم خانگی به نام اسنوا را تولید می‌کند؛ تولیدی در حد مونتاژ.

رابطه گروه صنعتی انتخاب و دوو

در آبانماه سال ۱۳۸۸، گروه صنعتی انتخاب برنده مزایده خرید شرکت کره‌ای دوو الکترونیک، تولیدکننده ماشین‌های لباسشویی و یخچال، شده و قرارداد خرید این شرکت ورشکست شده کره‌ای به ارزش ۵۱۸ میلیون دلار را رسماً به امضا رساند. خرید شرکت کره‌ای دوو الکترونیک توسط این گروه صنعتی ایرانی که شرکتی غیردولتی است تنها دو ماه پس از آن نهایی شده است که دولت سئول تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اتخاذ کرد. شرکت انتخاب که تولیدکننده تلویزیون‌ها و ماشین‌های لباس‌شویی «اسنوا» و «حایر» است، مزایده خرید شرکت دوو الکترونیک را در رقابت یکساله با شرکت سوئدی الکترولوکس، تصاحب کرد.

گروه صنعتی انتخاب تولیدکننده لوازم خانگی است و از سال ۱۳۸۱ فعالیت‌های جدید خود را در اصفهان آغاز کرده است. گروه صنعتی انتخاب خود را تولیدکننده انحصاری لوازم خانگی دوو معرفی می‌کند و در واقع انحصار این برند را در سطح جهانی متعلق به خود می‌داند. برندی که بیست سال از ورشکستگی آن می گذرد وطبعا دیگر محصولی تولید نمی‌کند.حتی اگر این شرکت ورشکست شده، فروخته شده باشد، دیگر فعالیت ندارد.

ممنوعیت واردات کالا از کره جنوبی؛ بودیم، خواهیم ماند!

تشدید تحریم‌ها و سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران، باعث قطع همکاری هم‌پیمانان تجاری ایالات متحده، ازجمله کره‌ای‌ها با ایران شد. گرچه در آن مقطع ال.جی و سامسونگ به‌سرعت خاک ایران را ترک کردند، اما هم‌زمان بیلبوردهایی در سطح شهر مشاهده شد که پیامی را از کره جنوبی مخابره می‌کرد؛ «بودیم، خواهیم ماند». درج لوگوی گروه صنعتی انتخاب و دوو در پایین این این بیلبورد نشان می‌دهد که این شرکت، مدعی است محصولات دوو را به صورت مونتاژ شده و با نام اسنوا، در ایران عرضه می‌کند. اما آیا شرکتی که در کره جنوبی هم دیگر فعالیتی ندارد، محصولی دارد که علی‌رغم تحریم، بتواند به گروه صنعتی انتخاب عرضه کند؟ اگر آری، چگونه در اوج تحریم‌ها به کاخ سفید پشت کرده و به دلیل تعهداتی که در ایران دارد راه متفاوت‌تری نسبت به ال.جی و سامسونگ در پیش می‌گیرد؟

از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه داشت که گروه صنعتی انتخاب همواره خود را صاحب امتیاز دوو و مونتاژکننده محصولات آن معرفی می‌کند؛ ماجرای این ادعا هم همچنان که اشاره شد به سال ۱۳۸۹ بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی که مسئولان شرکت کره‌ای در پی بدهی‌های تلنبارشده ناچار به فروش امتیاز برند خود شدند؛ همین اقدام کافی بود تا گروه صنعتی انتخاب فرصت را غنیمت شمرده و خود را برنده این مزایده اعلام کند. در آن زمان گرچه برند ورشکستۀ دووالکترونیکس ۲۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده بود؛ اما گروه صنعتی انتخاب حاضر به پرداخت ۵۱۸ میلیون دلار برای خرید امتیاز این برند شد! 

پای چه کسی در میان است؟

حاجی دیانی مدیر گروه صنعتی انتخاب و مالک شرکت‌های «اسنوا»، «حایر» و «دوو»، تولید‌کننده لوازم خانگی در میان است. اسنوا از خردادماه سال گذشته خط تولید لوازم خانگی «شهید سلیمانی» را افتتاح کرد. اما تحت نام شهید سلیمانی، و با وجود این‌که ورود کالاهای کره‌ای به ایران ممنوع است، این گروه صنعتی، هم‌چنان مدعی است که به تولید محصولات مونتاژ شده‌ای که قطعات آن از کره جنوبی وارد می‌شود، ادامه می‌دهد. در نامه رهبری به ابراهیم رئیسی به این نکته اشاره شده که جمعی از تولید‌کنندگان داخلی از ایشان خواسته‌اند با هدف حمایت از تولید داخلی مانع واردات لوازم خانگی از کره جنوبی شود. با توجه به انحصار ۴۰ درصدی گروه صنعتی انتخاب در بازار لوازم خانگی ایران، نقش حاجی دیانی در رابطه با مونتاژ  وارائه محصولات دوویی که از بیست سال پیش وجود ندارد، چیست؟ دیانی همواره بزرگ‌ترین منتقد واردات و وجود کالاهای کره‌ای در بازار ایران بوده است. هرچند که خود مدعی است نمایندگی انحصاری واردات و مونتاژ محصولات دوو کره در ایران را در اختیار دارد. دیانی هیچ‌گاه به این پرسش پاسخ نداده که چطور ۵۲ کانتینر قاچاق تحت عنوان پوسته یخچال وارد کشور شد، اما در واقع داخل کانتینرها یخچال دو در دوو جاسازی شده بود. این محموله شامل ۲۰۰۰ یخچال سال ۱۳۹۴ در گمرک هرمزگان کشف شد و شرکت مبین طاها انتخاب سفارش دهنده آن بود. حال پرسش این است که چگونه حاجی دیانی که خود از درخواست کنندگان ممنوعیت ورود کالای کره‌ای به ایران بوده، با تغییر نام و سوءاستفاده از نام نامدار و قهرمانی بزرگی چون شهید سلیمانی، هم‌چنان به سوءاستفاده از برند کره‌ای و تولید محصولات به نام دوو ادامه می‌دهد؟  

داستان چیست؟

یک سری به فروشگاه لوازم خانگی اسنوا و نمایندگی های گروه صنعتی انتخاب بزنید. شما می خواهید یخچال بخرید. در این فروشگاه که نماینده گروه صنعتی انتخاب است و طبعا یباید محصول تولید داخل را ارائه بدهد؛ با دو نوع محصول مواجه میشوید؛ در واقع فروشنده به شما دو برند را با آب و تاب مخصوصو فروشندگان معرفی می کند؛ اول برند ایرانی اسنوا را معرفی می کند که در داخل کشور تولید میشود. بعد شما را به سراغ یخچال دیگری می برد که برند دوو بر آن نقش بسته است. در این مورد، فروشنده به مشتری از همه جا بی‌خبری که نمی‌داند دیگر محصولی با برند دوو تولید نمی‌شود، دقیقا یک محصول تولید داخل را با برند حعلی دوو، معرفی می کند. برندی که طبعا به خاطر سابقه ای ذهنی که مشتری از آن دارد، خارجی است و تولید کشور کره. آنگاه اگر مشتری همین محصول تولید داخل را که برند جعلی دوو بر آن خورده، بخواهد، فروشنده آن محصول را به دلیل کرده ای بودنش، به مشتری گرانتر می فروشد. در حالیکه هر دو محصولی که در این فروشگاه به مشتری معرفی شده است؛ تولید گروه صنعتی انتخاب هستند؛ یعنی اسنوا.

حال پرسش این است که چگونه حاجی دیانی که خود از مخالفان ورود کالای کره‌ای به کشور بود، حالا با برند دوو، که کره ای است، مشکلی ندارد و جنس تولیدی خودش را با آن برند می‌فروشد؟ پرسش دقیقا در باره این رفتار دوگانه و ریاکارنه است؛ حاجی دیانیِ مخالف سرخت ورود کالاهای دیگر کرهای به کشور، خود توزیع کننده و فروشنده یک برند کره‌ای ورشکست شده است که البته مشتری، از وضعیت آن برند خبری ندارد.

پرسش مهم دیگر این است که در این میان، یا بهتر است بگوئیم در برخی از چنین حیات خلوت‌هایی، چه می‌گذرد که یک گروه صنعتی، بلافاصله پس از خروج ال جی و سامسمونگ از کشور؛ با برند دوو، بنر میزند که: «بودیم، خواهیم ماند.» و برای پوشش بهتر و افزایش سه خود در بازار از سوءاستفاده از نام شهید سلیمانی هم نمیگذرد؟!    

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
-
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰
0
شرکت دوو کره سالهاست ورشکست شده و وجود خارجی ندارد ولی گروه انتخاب دست بردار نیست و همچنان محصول با برند دوو میده بیرون
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!