جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۵
کد خبر: ۴۸۵۲۱
عضو هیات رئیسه مجلس در گفتگو با فراز:

مدیران خودروسازی‌ باید توبیخ شوند نه اینکه پاداش چند صد میلیونی بگیرند

مدیران خودروسازی‌ باید توبیخ شوند نه اینکه پاداش چند صد میلیونی بگیرند
مدیران عامل ایران خودرو و سایپا؛ دو خودروسازی انحصاری کشور، هم‌چنان در حال افزایش قیمت محصولات خود هستند و ادعا می‎کنند که افزایش افزایش ۱۹ درصدی قیمت خودروهای این شرکت‌ها، بر اساس فرمول شورای رقابت و تورم است- بخشی که همواره در تعیین قیمت لحاظ می‌شود- بانک مرکزی درصد تورم بخشی را در گذشته نزدیک اعلام کرده و بر اساس همان چارچوب وزارت صمت این موارد را به خودرو ساز‌ها اعلام کرد و ما بر همان اساس اقدام کردیم، در عین حال مدیران این خوودروسازی‌ها، ادعا می‌کنند که با روش قرعه‌کشی درفروش خودرو-که در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست که اول پول مردم را بگیرند و بعد قرعه‌کشی کنند!-، هیچ سودی عاید این شرکت‌ها نمی‌شود! بر اساس این سخنان، به نظر می‌رسد گران شدن خودرو، بخشی از برنامه خود دولت و وزارت صمت است. اما تا کی و تا کجا قرار است این افزایش قیمت ادامه پیدا کند؟ آیا قرار نیست دولت در این زمینه به جای همراهی با خودروسازان، گامی چند در کنار مردم برداشته و به حلقه مفقوده حمایت از مصرف کننده نیز توجه کند؟
نویسنده :
آذر فخری

 

خبرنگار پارلمانی «فراز»، در این زمینه گفت‎وگویی داشته است با مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس.

 

 نظر شما به‌عنوان نماینده مجلس، در مورد گرانی ادامه‌دار و غیرمنطقی خودور چیست؟ آیا عزمی برای کنترل این دو شرکت وجود دارد؟

دولت سیزدهم، قول کنترل بسیاری از این دست گرانی‌ها را داده بود، و البته در مواردی هم  اقدامات مختلفی انجام گرفته است. اما امروز به نظر من اولویت دولت باید کنترل قیمت‌ها  بیش از پیش باشد. ولی با این حال ما باز هم شاهد رشد قیمت‌ها هستیم، آن‌هم به بهانه‌های مختلف، مثل افزایش قیمت خودرو. پرسش ما این است که چرا خودرو هم‌چنان در حال گران شدن است؟ آیا کیفیت محصولات این دو خودروسازی افزایش پیدا کرده؟ در مورد اختصاص ارز اتفاقی افتاده؟ آیا فولاد گران شده؟ تعداد آپشن‌های استاندارد افزوده شده؟ از دو سال قبل تکانه و اتفاق بسیار جدی در این حوزه رخ نداده؛ در واقع هیچکدام از این اتفاقات رخ نداده و ما به دلیل غیراستاندارد بودن خودروهای داخلی، هر روز شاهد تصادفات زیاد شهری و جاده‌ای هستیم که به جان و مال مردم آسیب می‌زند.

 

چرا تا این حد کنترل این دو خودروسازی انحصاری مشکل است؟ آیا نظارت بر قیمت‌گذاری خودرو واقعا توسط دولت، ناممکن است؟

یک بخش مربوط است به ناکارآمدی، سوءاستفاده و سوءمدیریت خودروسازان، که هر از گاهی از فرصت‌هایی استفاده و در واقع سوءاستفاده کرده و قیمت خودرو را بالا می‌برند. درست است که وظیفه ما به‌عنوان نمایندگان مجلس، حمایت از تولیدکنندگان است؛ ولی قرار نیست که این حمایت‌ها، به قیمت فشار مضاعف و ادامه‌دار به مردم انجام گیرد. همه می‌دانیم که کیفیت خودروهای این دوخودروسازی با توجه به قیمت بالا و غیرمنطقی که دارند، بسیار پائین است. سوءمدیریت و عدم نظارت، موجب شده، این خودروسازی‌ها کوتاه‌ترین مسیر را که گران کردن خودرو است، انتخاب کنند، چون می‌دانند کسی از بدنه دولت معترض آنان نمی‌شود. قطعا ما طرحی داریم که در این مورد به دولت تذکر بدهیم و انتظار پاسخگویی داریم. الان ما منتظر عملی شدن وعده‌های وزرای مرتبط مانند آقای فاطمی امین وزیر صمت هستیم که به صورت عمومی به مردم و نمایندگان قول داده که افزایش کیفیت خودور و کاهش قیمت آن، اتفاق بیفتد. تا این‌جا که متاسفانه اتفاق خاصی نیفتاده و اگر تا زمان سررسید، قیمت خودور کاهش پیدا نکند ما حتما پیگیری جدی در این مورد خواهیم داشت.

 

نظرتان در مورد ادعای بدهکاری میلیاردی خوردوسازان چیست؟ چرا که یکی از دلایل گران کردن خودرو، مستمسک قراردادن این بدهکاری‌هاست.

خودروسازان، چرا باید بدهکار باشند؟ بدهکار به چه کسی و کجا؟ این‌ها همه نشان از نوعی رانت‌خواری و سوءمدیریت است. مدیریت باید اصلاح شود. در این دو دهه، ما مدام از خودروسازان فقط داستان بدهکاری شنیده‌ایم و بس؛ آن‌هم بدهی انباشت که مدام بیشتر می‌شود. اما از آن‌طرف هیات مدیره خودروسازی‌ها پاداش‌های چند صد میلیونی هم دریافت و هم پرداخت می‌کنند. این پول را از کجا می‌آورند؟ چرا به جای این پاداش‌های ناروا و نا به حق، بدهی‌هایی را که ادعا می‌کنند، صاف نمی‌کنند؟  اگر ادعای بدهی انباشته دارند، این مدیران باید به صورت جدی توبیخ شوند، نه این که پاداش‌های چندصد میلیونی دریافت کنند!

 

 آیا رئیس‌جمهور می‌تواند اقدامی در این زمینه بکند؟

باید رئیس‌جمهور در این مسئله به‌طور جدی ورود کند. ما امیدواریم که چنین اتفاقی بیفتد. البته که مسئله اقتصاد، مسئله‌ای نقطه‌ای نیست که انتظار اصلاح سریع داشته باشیم. اما انتظار داریم که رئیس‌جمهور و وزاری مربوطه با جدیت بیشتری برنامه‌هایی را ارائه کرده‌اند، عملی کنند.

  

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!