جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۴۷۹۸۵
رمزگشایی اظهارات اخیر رستم قاسمی در مورد ساخت یک میلیون مسکن در سال

چرا «وزیر راه» از راه نرفته برگشت؟

چرا «وزیر راه» از راه نرفته برگشت؟
از زمانی که رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی مطرح شده این وزارتخانه ناخواسته دچار حواشی بیشتری نسبت به ادوار گذشته آن شده است. شاید از یک طرف جنبه دلبستگی وزیر به وزارت نفت، این وزارتخانه را بر سر زبان‌ها انداخته است و شاید هم صحبت‌های گاه و بی‌گاه جناب وزیر است که به این حواشی دامن می‌زند و شاید هم هر دو عامل با هم ایجاد این فضا موثرند.

 

با این حال آخرین صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی دوباره جنجال برانگیز شد . البته این‌بار این جنجال به دلیل کوتاه آمدن و به نوعی عقب‌نشینی از مواضع گذشته خود است. رستم قاسمی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره چگونگی و جزئیات ساخت چهار میلیون واحد مسکن در دولت سیزدهم گفت: درباره مسکن به دلیل قانون جهش تولید و خواست دولت مقرر شده تا چهار سال آینده چهار میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود و در این راستا اخیرا قانون خوبی در مجلس طی ماه گذشته ابلاغ شد که می‌تواند کمک بزرگی به مردم برای صاحبخانه شدن کند. قاسمی ادامه داد: البته وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم به این معنی نیست که در هر سال یک میلیون واحد ساخته خواهد شد. چرا که همه می دانیم ساخت مسکن حدود یک سال و نیم زمان می برد. بنابراین از ابتدا این مسئله را اعلام کردیم که در وهله نخست باید تا حدود دو میلیون واحد مسکونی شروع کنیم و هم اکنون عملیات اجرایی آن نیز در شرف آغاز شدن است.  این در حالی ست که ابراهیم رییسی در جریان مبارزات انتخاباتی، وعده ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال را مطرح کرده بود. او همچنین چهارم شهریور ماه در جلسه هیات دولت بار دیگر با اشاره به وعده خود برای ساخت یک میلیون مسکن در هر سال تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی با جدیت دنبال کند تا این وعده محقق شود. ما باید دولت «صادق‌الوعد» باشیم و به وعده‌های خود عمل کنیم.

 

 صحبت‌های رستم قاسمی در مورد وعده ساخت یک میلی.ن مسکن در سال اما در حقیقت تاییدی بر صحبتهای بسیاری از افراد است که از ابتدا امکان ساخت یک میلیون واحد در سال را زیر سوال بردند و عملی شدن آن را در شرایط کنونی ناممکن می‌دانستند . اما آیا این انتقادات سبب این عقب‌نشینی شده است یا موضوع دیگری در میان است؟

کامران-ندری-620x349

ابتدا برای اینکه اثرات این طرح را بیشتر درک کنیم خبرنگار فراز  با دکتر کامران ندری استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق در رابطه با ساخت یک میلیون واحد مسکونی گفت و گو کرده است. ایشان ضمن اینکه شرایط تورمی حاضر را برای اقتصاد خطرناک دانست عنوان نمود برای بهبود وضعیت کشور و کاهش تورم لازم است دولت سیاستهای انبساطی را برای مدتی کنار بگذارد و حتی سیاست انقباضی را برای دوره کوتاهی به کار برد تا بتواند کنترل تورم را به دست گیرد. ایشان همچنین طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی و طرح‌هایی از این دست را برای اقتصاد کشور در شرایط کنونی مضر دانست که تنها سبب تحریک تقاضا و افزایش قیمت‌ها و در نتیجه افزایش تورم دانست که دستاورد دیگری برای کشور نخواهد داشت. او با اشاره تورم ۵۰ درصدی فعلی کشور معتقد است که ریسک افزایش تورم در شرایط فعلی و آثار اجتماعی آن بالاتر از طرحهای فعلی است ضمن آنکه بعید است این طرحها رکود حاکم بر کشور را برطرف کند و سبب افزایش تولید و یا جهش تولید شود و آثار این طرح‌ها تنها سبب بالارفتن قیمت‌ها می‌شود و کاربرد دیگری ندارد.

 

به نظر می‌رسد طیف حاکم بر اقتصاد کشور که از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق هستند تمایل دارند در دوره‌ای که پست‌های کلیدی اقتصادی کشور را بر عهده دارند حداقل در عمل ثابت نمایند که شایسته نشستن بر این کرسی‌ها هستند و دوست ندارند تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی فعلی را با تورمی بالاتر به پایان برسانند و یا حتی اگر توافقی در برجام و مذاکرات  حاصل شود عملکرد اقتصادی آن با دوره برجامی دولت قبل مقایسه می‌شود و تورم بالاتر از آن دوران نیز اعتبار دانش‌آموختگان این دانشگاه را زیر سوال می‌برد. بنابراین آنان با توجه به تجربه مسکن مهر و تورم حاصله آن در کشور تمایل ندارند حداقل در شرایط فعلی این طرح را اجرا کنند و با توجه به اینکه اکثر پست‌های اقتصادی در اختیار آنان است  احتمالا این آلارم را برای وزیر مسکن و شهرسازی فرستادند که ساخت یک میلیون واحد مسکونی تبعات تورمی بالایی برای اقتصاد دارد که صلاح نیست در یک یا دو سال آینده این اتفاق بیفتد و با توجه به اینکه قدرت اجرایی این گروه نیز بسیار بالاست در نتیجه وزیر راه و شهرسازی مجبور به کوتاه آمدن از موضع خود شده است.

 

در واقع اعلام ساخت یک میلیون واحد مسکونی شرایط خاصی را می‌طلبد که بسیاری از چه کارشناسان اقتصادی و چه کارشناسان حوزه مسکن شرایط فعلی کشور را فاقد آن می‌دانستند. به نظر می‌رسد این‌بار شرایط کشور به نحوی است که وزیر مسکن مجبور به کوتاه آمدن از مواضع اولیه خود شده است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!