جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
دوشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۸۳۸۷

چراغ قرمز فروش امتیاز مسکن ملی

چراغ قرمز فروش امتیاز مسکن ملی
بنابر اعلام معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن از نیمه دوم بهمن آغاز می‌شود.به گفته او پیش‌بینی می‌شود۴۰ درصد ثبت‌نامی‌های طرح اقدام ملی مسکن به دلیل قرمز بودن فرم «ج» از متقاضیان واقعی جدا شده و جزو حذف‌شدگ

بنابر اعلام معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن از نیمه دوم بهمن آغاز می‌شود.به گفته او پیش‌بینی می‌شود۴۰ درصد ثبت‌نامی‌های طرح اقدام ملی مسکن به دلیل قرمز بودن فرم «ج» از متقاضیان واقعی جدا شده و جزو حذف‌شدگان باشند.این در حالی است که فضای مجازی مملو از آگهی‌های ریز و درشت فروش کدرهگیری با قیمت‌های پیشنهادی عجیب و غریب مثل ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است.

طرح اقدام ملی مسکن چیست؟

وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن،طرح«اقدام ملی تأمین مسکن»را در قالب احداث 400 هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی نموده است. در این طرح افراد متقاضی می‌بایست واجد شرایطی باشند که در وب‌سایت طرح اقدام ملی مسکن اعلام شده است. وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت ساخت آپارتمان در طرح اقدام ملی مسکن را از دو تا ۲.۵ میلیون تومان در هر مترمربع اعلام کرده است، یعنی یک واحد آپارتمان ۸۰ متری بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. قیمت هر مترمربع خانه در این طرح بسته به شرایط واحد مسکونی و ساختمان متفاوت است. قیمت‌ها براساس تعداد طبقات هر ساختمان، زیربنا و متراژ متفاوت خواهد بود و حتی از آنجا که متقاضیان خود نوع مصالح را انتخاب می‌کنند قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. با این حال قیمت متوسط ساخت هر مترمربع خانه در طرح اقدام ملی بین یک و نیم میلیون (در خانه‌های یک طبقه و ویلایی) و دو تا ۲.۵ میلیون تومان در آپارتمان در نظر گرفته می‌شود و بسته به نوع سازه و تعداد طبقات این قیمت‌ها افزایش خواهد داشت. متقاضیان اگر تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی دریافت کرده باشند، ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند، اما اگر وام صد میلیون تومانی دریافت کرده باشند، ماهانه یک میلیون و ۷۰۰هزارتومان اقساط پرداخت می‌کنند. اگر وام را در بافت فرسوده دریافت کرده باشند، باید ماهانه ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کنند و در صورتی که صندوق یکمی و زوج باشند برای دریافت ۱۶۰ میلیون تومان وام، اقساط یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کنند.

دلیل حذف ۴۰ درصد از متقاضیان

متقاضیان و افراد تحت تکفل آن‌ها می‌بایست از ابتدای سال ۸۴ تاکنون فاقد زمین یا واحد مسکونی باشند و از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون از هيچ يك از امكانات دولتی یا نهادهاي عمومي غيردولتي مربوط به تأمين مسكن شامل زمين، واحد مسكوني و يا تسهيلات يارانه‌اي خريد و يا ساخت واحد مسكوني استفاده نكرده باشد. همچنین تنها افراد متاهل یا سرپرست خانوار واجد شرایط این طرح هستند. زنان خودسرپرست نیز تنها در شرایطی می‌توانند از این تسهیلات بهره برند که حداقل ۳۵ سال سن داشته باشند. نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و… یکی دیگر از شرایط این طرح است. همچنین افراد باید دارای توانایی تامین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی) و پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی را داشته باشند. افراد در صورتی که واجد شرایط فوق باشند تنها مجاز به ثبت‌نام در شهرهایی هستند که حداقل پنج سال در آن شهر یا در شهر مادر سابقه سکونت داشته باشند.

به این ترتیب از میان متقاضیان این طرح ثبت‌نام افرادی تایید می‌شود که واجد شرایط فوق باشند. به گفته معاون مسکن وزارت راه ۴۰ درصد از متقاضیان به دلیل قرمز بودن فرم «ج» در استعلام از سامانه مربوطه از این طرح حذف شده‌اند. قرمز بودن فرم ج بدین معناست که این افراد پیش‌تر از تسهیلات بانکی دولتی و یا نهادهای عمومی غیردولتی برای خرید مسکن استفاده کرده‌اند و به همین دلیل واجد شرایط این طرح نیستند.

خرید و فروش امتیاز مسکن ملی

پیش‌تر اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و همچنین محمودزاده معاون او نسبت به خرید و فروش امتیاز مسکن ملی هشدار داده بودند. آگهی‌های فروش امتیاز مسکن ملی با قیمت‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومان در حالی منتشر می‌شوند که هنوز مشخص نیست ثبت‌نام چه کسانی در این طرح تایید شده است. در مرحله اول ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در مجموع ۲۶۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند.با توجه به پیش‌بینی وزارت راه از حذف ۴۰درصد از متقاضیان به این ترتیب با توجه به ثبت نام ۲۶۰ هزار نفر مشخص می‌شود ۱۰۴ هزار نفر مشمول دریافت مسکن ملی شناخته نشده‌اند. علاوه بر این به گفته وزارت راه حتی بعد از اینکه واجدین شرایط برای مرحله دوم طرح ملی مسکن دعوت شوند، واحدها قابل خرید و فروش نیست.محمودزاده تاکید کرده تا زمانی که بحث سند و واگذاری به شکل رسمی انجام نشود، موضوع خرید و فروش مسکن ملی مطرح نخواهد بود.

مسکن هنرمندان

به گفته معاون مسکن وزیر راه انعقاد تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت (صمت) و ارشاد در دستور کار وزارت راه قرار گرفته تا در صورت موافقت، برای خبرنگاران و هنرمندان خانه ساخته شود. حامد قدوسی، اقتصاددان، در این باره می‌گوید: «اگر دولت می‌خواهد مثل خیلی کشورهای دیگر برای تامین مسکن اجتماعی اقدام کند، این برنامه باید برای «همه اقشار» و بر اساس «نیاز» باشد و نه به صورت ترجیحی برای یک قشر خاص.چرا خبرنگاران و هنرمندان؟ چرا قالیبافان و رانندگان تاکسی و افراد فاقد شغل و متخصصان باستان‌شناسی و زنان سرپرست خانوار و افراد دارای محدودیت جسمی و ذهنی و هر فرد دیگری که به ذهن‌تان می‌رسد نباید مشمول چنین ترجیحاتی باشند؟»

قدوسی سیاست‌های این‌چنینی را مصداقی از منافع دوگانه برای کسانی می‌داند که موقعیت بهتری دارند. این اقتصاددان می‌گوید: «یعنی کسانی که شغلی ندارند یا در بخش غیررسمی و سایه شاغل هستند، نه تنها درآمد جدی ندارند بلکه از امتیازات متعددی که اقشار متشکل یا کارمندان دولتی بهره‌مند هستند هم محروم می‌شوند. مسکن هنرمندان (یا هر قشر دیگری) به رایگان تامین نمی‌شود. زمین و فضای شهری یک منبع محدود است و هر قدر از آن به یک قشر تخصیص پیدا کند، از تخصیص آن به سایر آحاد جامعه کم می‌شود. بنابراین هزینه این نوع برنامه‌ها نهایتا از جیب بقیه (و مشخصا طبقات فاقد مسکن) تامین می‌شود».

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!