جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۴۷۶۳۲

در پایان سال آبی، حجم آب دریاچه ارومیه به ۲.۷ میلیارد متر مکعب رسید

در پایان سال آبی، حجم آب دریاچه ارومیه به ۲.۷ میلیارد متر مکعب رسید
حجم آب دریاچه ارومیه در پایان سال آبی ۱۴۰۰ - ۹۹ بر اساس آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران، دو میلیارد و ۷۳۰ میلیون متر مکعب گزارش شده است.

بر اساس آمار دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران، در پایان سال آبی ۰۰ - ۹۹ حجم آب موجود در دریاچه ارومیه به دو میلیارد و ۷۳۰ میلیون متر مکعب رسیده که این رقم در مقایسه با پایان سال آبی ۹۹-۹۸، حدود دو میلیارد متر مکعب و نسبت به میانگین بلندمدت ۱۳ میلیارد و ۶۵۹ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.

تراز سطح آب این دریاچه با کاهش ۶۲ صدم متری نسبت به سال آبی گذشته (۹۹-۹۸) به رقم یک‌هزار و ۲۷۰ متر و ۶۵ سانتی‌متر رسیده که این روند کاهشی با آغاز بارش‌های پائیزه و اجرای برنامه‌های هدایت آب، می‌تواند متوقف شود.

تغییرات تراز سطح آب دریاچه ارومیه در پایان سال آبی ۰۰ - ۹۹ نسبت به میانگین بلندمدت بیانگر کاهش سه هزار و ۶۵ متری است.

 سال آبی ۰۰ - ۹۹، در حالی به پایان رسید که وسعت دریاچه ارومیه رقم دو هزار و ۲۷ کیلومتر مربع را نشان داده و در مقایسه با سال آبی گذشته یک هزار و ۴۷۲ کیلومتر مربع کاهش دارد.

سال آبی ۰۰ - ۹۹ تنها با ۱۵۷.۷ میلی‌متر بارش به پایان رسیده که این رقم نسبت به سال آبی ۹۹-۹۸ حدود ۱۶۰ میلی‌متر کاهش داشته و جزو کم‌بارش‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال گذشته بوده است.

پیشترمعاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: میزان حجم ورودی آب به دریاچه ارومیه در سال آبی گذشته، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب کمتر از سال قبل از آن بود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!