پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۴۶۹۵۲

قاچاق شیر خشک با بالا رفتن قیمت دلار

قاچاق شیر خشک با بالا رفتن قیمت دلار
رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک قیمت مناسب برای شیر خشک را در کشور ۲.۵ یورو (۹۰ هزار تومان) دانست و گفت: مصرف‌کننده در عراق و افغانستان شیر خشک را با قیمت ۲.۵ یورو و بالاتر خریداری می‌کند و همین اختلاف قیمت منجر به قاچاق شده است.

هانی تحویل‌زاده درباره وضعیت بازار شیر خشک اظهار داشت: هفته گذشته سازمان غذا و دارو نامه‌ای به دفتر مقررات واردات و صادرات نوشت که مواد رسوبی در گمرک ترخیص شود، با این نامه می‌توانیم مواد اولیه را ترخیص کنیم و اگر این مشکل حل شود بعید است که در بازار مشکلی پیش بیاید.

وی با بیان اینکه فعلا به مدت 2 ماه در کارخانجات ذخایر مواد اولیه داریم، درباره قاچاق در این حوزه گفت: هر زمان که ارز دولتی به تولیدکننده داده می‌شود، شاهد قاچاق هستیم و زمانی که قیمت دلار بالا می‌رود اوضاع بدتر هم می‌شود زیرا برای قاچاقچی به صرفه‌تر می‌شود. بنابراین تنها راه این است که قیمت محصول را آزاد کنند و سوبسید را به مصرف‌کننده بدهند، یعنی به تولیدکننده ارز ندهند و اجازه دهند که قیمت آزاد شده و در مقابل همان پول به صورت یارانه به مصرف‌کننده بدهند تا هم به مردم فشار وارد نشود و هم برای قاچاق‌چی هم به‌صرفه نباشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد قیمت شیر خشک را در کشور 1.1 تا 1.2 یورو عنوان کرد و افزود: این قیمت بسیار ارزان است اما در کشورهای اطراف مثل عراق و افغانستان بیش از 2 برابر است، بنابراین برای قاچاقچی به صرفه است که آن را از کشور خارج کند.

وی تاکید کرد: مصرف‌کننده عراق و افغانستانی شیر خشک را با قیمت 2.5 یورو و بالاتر خریداری می‌کند و همین اختلاف قیمت منجر به قاچاق شده است.

تحویل زاده قیمت مناسب برای شیر خشک را در کشور 2.5 یورو (90 هزار تومان) دانست.

وی درباره کمبود شیر خشک در بازار بیان داشت: اکنون 12 برند شیرخشک در کشور تولید می‌شود، بیشتر کمبود مربوط به شیر خشک‌های رژیمی است ولی اگر در برند خاص کمبود وجود داشته باشد، مردم می‌توانند با دیگر برندها جایگزین کنند.

وی درباره واردات این محصول نیز یادآور شد: واردات شیرخشک 4 تا 5 یورو ارزبری دارد اگر همان میزان ارز در اختیار تولیدکننده قرار گیرد 2.5 تا 3 قوطی شیرخشک تولید می‌شود. بنابراین اگر امکان تامین ارز مواد اولیه وجود ندارد برای واردات هم ارزی موجود نیست، اگر بنا بر تامین ارز باشد برای تولید داخلی هزینه شود تا تعداد قوطی بیشتری تولید شود.

منبع: ایلنا

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!