جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۳۴۹۹۵

ممنوعیت اخراج پدران دارای سه فرزند و بیشتر/ طرح مجلس برای افزایش جمعیت

امیرحسین بانکی نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت نرخ باروری کنونی نزدیک به ۱.۶ دهم رسیده است در حالیکه ۱۰ سال پیش این نرخ ۲.۲ بود. کاهش جمعیت خطرناک است و به چند قدمی سیاه چاله پیری جمعیت رسیده ایم که به مراتب از بحران کرونا خطرناک تر است. این بحران اگ

امیرحسین بانکی نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت نرخ باروری کنونی نزدیک به ۱.۶ دهم رسیده است در حالیکه ۱۰ سال پیش این نرخ ۲.۲ بود. کاهش جمعیت خطرناک است و به چند قدمی سیاه چاله پیری جمعیت رسیده ایم که به مراتب از بحران کرونا خطرناک تر است. این بحران اگر شروع شود ۱۵۰ سال طول می کشد و خارج شدن از سیاه چاله پیری جمعیت راحت نیست و ۲۰ سال دیگر با این روند جز پیرترین کشورهای دنیا خواهیم بود.

وی گفت: فرق اروپایی ها با ما این است که اول توسعه یافتند و بعد پیر شدند، اما ایران اول پیر می شود و از مسیر توسعه خارج خواهد شد.

بانکی اظهار کرد: برای تدوین طرح از تمام نخبگان استفاده کردیم و سال ۱۴۰۰ پیگیری رسانه ای آن باید رخ دهد. درباره افزایش اصولی جمعیت هم اکنون در کشور اجماع وجود دارد و بحث تعالی خانواده سبب اعتلای ایران زمین می شود. درباره این طرح تمام جناح های سیاسی کشور همراهی کردند تا طرح جمعیت و تعالی خانواده اجرا شود.

بانکی گفت: مهمترین چالش این طرح اصل ۷۵ قانون اساسی است، چراکه طرح اگر بار مالی داشته باشد متوقف می شود. با این حال در لایحه بودجه از هر سال دیگر بودجه بیشتری برای جمعیت اختصاص پیدا کرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، افزود: مسائل اولویت دار را باید توجه بیشتری کنیم البته مسایل کشور به هم تنیده است. هم اکنون سد ازدواج و سد دو فرزندی وجود دارد که برخی از مشوق های این طرح برای عبور از این سدها است. برای مثال کسی که ۳ فرزند داشته باشد با اجرای طرح امنیت شغلی خواهد داشت و کارفرما نمی تواند فرد را اخراج کند.

بانکی گفت: تخفیف مالیاتی به ازای هر فرزند برای خانواده ها در نظر گرفته شده است. درباره ضمانت اجرایی طرح، مخاطب هر ماده را پیش بینی کرده ایم و آخر طرح جرم انگاری برای کارمند و بالاترین مقام مسئول در نظر گرفته شده است. ستاد عالی جمعیت نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی کار نظارت بر اجرای طرح را بر عهده می گیرد که ثمرات زیادی خواهد داشت.

وی ادامه داد: توسعه خوابگاه های متاهلین دانشجویی را در دستور کار قرار داده ایم که این امر سبب ازدواج بهتر می شود و جوانان بیشتر برای ازدواج ترغیب می شوند. هم اکنون الگوی ازدواج دانشجویی جا افتاده است و در خوابگاه نیاز به جهیزیه وجود ندارد و مخارج زوجین به حداقل می رسد که زیرساخت آن در طرح جمعیت و تعالی خانواده در ۳ ماده پیش بینی شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم در هر دانشگاهی یک خوابگاه دانشجویی متاهلین ایجاد شود. موانع ازدواج بسیار است و باید بحث همسریابی نیز تسهیل شود.

بانکی گفت: با شورای نگهبان رایزنی های لازم انجام شده و در کل این طرح ضمانت اجرایی محکمی دارد. برای اینکه در سیاه چاله جمعیتی نیفتیم تنها ۷ سال وقت داریم به همین دلیل طرح جمعیت و تعالی خانواده ۷ سال به شکل آزمایشی اجرا خواهد شد./ایسنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!