جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۴۷۷۸۳
سازمان سیا اعتراف کرد؛

اسامی جاسوسان کشته شده سیا فاش شد

اسامی جاسوسان کشته شده سیا فاش شد
سازمان سیا اعتراف کرده است که در یادداشتی فوق محرمانه اسامی جمع زیادی از جاسوسانی که به قتل رسیده‌اند فاش شده است.
نویسنده :
مونس نظری

مطابق گزارش نیویورک تایمز، این یادداشت تعداد مشخصی از جاسوسان سازمان سیا را که دستگیر یا کشته شده‌اند، معلوم کرده است. در این پیام که به شبکه جهانی پایگاه‌های مختلف ارسال شده، ذکر شده است که مرکز مأموریت اطلاعات سازمان ضد‌جاسوسی (سیا) ده‌ها مورد از جاسوسانی را که کشته یا دستگیر شده یا مورد تهدید قرار گرفته بودند، بررسی کرده است. سیا این موضوع را تأیید کرده است که طی یادداشتی فوق سری، اسامی مخبران زیادی که کشته یا اسیر شده، یا به جاسوسان دوجانبه‌ای در سرتاسر جهان بدل گردیده‌اند، فاش شده است.

 

مطابق این تلگراف غیر‌معمول که به تمام ایستگاه‌ها و پایگاه‌های سیا ارسال شده است، مرکز مأموریت ضد اطلاعات طی چندین سال گذشته ده‌ها مورد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. به گزارش نیویورک تایمز در این تلگراف تعداد دقیق مخبرانی که به قتل رسیده‌اند، ذکر شده؛ و در کل اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای به اشتراک گذاشته شده است که معمولاً در چنین پیام‌هایی ذکرشان نمی‌رود.

 

مقامات سابق نیز فاش کرده‌اند که چین و ایران، سیستم ارتباطات طبقه‌بندی شده آژانس (یا همان covcom) را تخریب کرده و مخبرانی را که باید بیرون کشیده شده یا اسکان داده می‌شدند، اعدام کرده‌اند. این یادداشت جاسوسان را به خاطر اعتماد بیش از حدشان به منابع، دست کم گرفتن سازمان‌های اطلاعاتی خارجی، «اولویت دادن به مأموریت در مقابل امنیت»، و همچنین به دلیل پیشروی سریع و عدم توجه کافی‌شان به خطرات احتمالی مورد سرزنش قرار دادند.

 

روسیه، چین، ایران و پاکستان در سال‌های اخیر موفقیت‌هایی در شکار برخی از این عوامل اطلاعاتی و در برخی موارد تبدیل آنها به جاسوس‌های دو‌جانبه داشته‌اند. برخی مقامات اطلاعاتی در ایران و چین بر این باورند که آمریکایی‌ها اطلاعاتی را به سازمان‌های مخالف خودشان ارائه داده‌اند که می‌توانسته در افشای مخبران نقش داشته باشد.

 

سازمان‌های ضد‌جاسوسی رقیب، جهت پیگیری افسران سیا و کشف منابع آنها از اسکن‌های بیو‌متریک، تشخیص چهره، هوش مصنوعی و ابزار‌های هک بهره می‌گیرند. سیا تأیید کرده است که جاسوسان آنها توسط ایران و چین اعدام شده‌اند و پس از فاش شدن یادداشتی فوق محرمانه، معلوم شد که تعداد زیادی از این جمع دستگیر یا کشته شده‌اند. ایران، چین، پاکستان و روسیه، کشورهایی هستند که در تعقیب جاسوسان امریکایی بودند و اگر هم آنها را نمی‌کشتند، به جاسوس دو‌جانبه تبدیل‌شان می‌کردند.

 

سیا در دو دهه گذشته با تهدیدهای تروریستی عراق و سوریه و افغانستان درگیر بوده است. اما حالا با افزایش تنش‌ها با چین و روسیه، بار دیگر مجموعه اطلاعات قدیمی در مرکز توجه و مأموریت سیا قرار گرفته‌اند. مونیکا الفریده ویت، گروهبان سابق نیروی دریایی که به ایران گریخته بود، در سال ۲۰۱۹ به اتهام واگذاری اطلاعات به تهران مظنون شناخته شد. ایرانیان تنها زمانی به دانش او اتکا کردند که یقین یافتند می‌توان به او اعتماد کرد.

 

در سال ۲۰۱۹ جری چون شینگ لی افسر سابق سیا، به خاطر ارائه اسرار محرمانه‌ای به چین که منجر به دستگیری و اعدام لااقل ۲۰ تن از عوامل همکارش به دست دولت چین گردید، به ۱۹ سال زندان محکوم شد. مقامات امریکایی مظنون هستند که چین اطلاعاتی که از لی دریافت کرده، با روسیه به اشتراک گذاشته است و روسیه نیز از آن داده‌ها برای افشا، دستگیری و کشتن جاسوسان امریکایی بهره گرفته است.

 

این یافته‌ها موجب گردید که سیا به طور موقت، جاسوسی انسانی در چین را متوقف کرده و نحوه ارتباط خود با دارایی‌های اطلاعاتی‌اش را در سراسر جهان مورد ارزیابی مجدد قرار دهد. لی به دلیل داشتن اطلاعات محرمانه متهم شد و نه به عنوان یک جاسوس. زیرا بنا به گزارش NBC News مقامات شواهد کافی را جهت ارائه در یک دادگاه عمومی نداشتند.

 

نیروهای ایرانی در سال ۲۰۲۰، محمود موسوی مجد را که به نمایندگی از امریکا و اسرائیل، متهم به گزارش تحرکات نیروهای آن کشور در سوریه شده بود، اعدام کردند. او همچنین متهم به جاسوسی از قاسم سلیمانی فرمانده سپاه پاسداران و قهرمان ملی ایران بود که در اوایل سال ۲۰۲۰ در حمله هواپیماهای بدون سرنشین ایالات‌متحده کشته شد. موسوی مجد، که سابق بر این مترجم بود، به خاطر دریافت پول از هر دو سازمان اطلاعاتی سیا و موساد مجرم شناخته شد.

 

داگلاس لندن، یکی از عوامل سابق آژانس گفت: «وقتی کار مأموری بیخ پیدا کند دیگر کسی مسئولیت نمی‌پذیرد. گاهی اوقات هست که اوضاع از کنترل‌مان خارج می‌شود که آن بحثش جداست. اما مواردی هم وجود دارند که بی‌توجهی از خودمان است و افراد در پست‌های ارشد مسئولیت نپذیرفته‌اند.»

 

رجوع به جمع‌آوری اطلاعات بیشتر، یک هدف عالی برای سازمان است؛ به ویژه زمانی که کنگره تمرکز خود را از خاور‌میانه دور کرده و به روسیه و چین نزدیک شده باشد. این آژانس همچنین به سبب سقوط دولت مورد حمایت امریکا در افغانستان، به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد روابط پاکستان با طالبان است. مقامات گفتند که این پیام‌ها راهی برای سوق دادن افسران اطلاعاتی به سمت جدی‌تر گرفتن سازمان ضد‌جاسوسی هستند. سخنگوی سیا از اظهار‌نظر در مورد این یادداشت خودداری کرده است.

منبع خبر : دیلی میل
منبع: دیلی میل
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!