شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۴۵۴۵۰

نیویورک تایمز: مذاکرات هسته‌ای در آستانه شکست است

نیویورک تایمز: مذاکرات هسته‌ای در آستانه شکست است
علی‌رغم آن‌ که جو بایدن در دوران رقابت های انتخاباتی بارها وعده داد که در صورت پیروزی به برجام باز می‌گردد، اما هم‌ اکنون امیدهابرای بازگشت فوری به توافق هسته‌ای ایران رو به کمرنگ شدن است: شکست مذاکرات برای ایران و آمریکا زیان‌های بسیار خواهدداشت.

مقام‌‌های دولت بایدن با گذشت زمان و در آستانه تشکیل دولت جدید ایران در خصوص احیای برجام بسیار بدبین هستند و نگرانند که باروی کار آمدن ابراهیم رئیسی در ایران، جمهوری اسلامی شروط و تقاضاهای جدیدی را از ایالات متحده درخواست کند. مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در وین امیدوار بودند که به زودی توافق نهایی در خصوص احیای برجام حاصل شود اما هم‌اکنون امیدها برای حصول توافق هسته‌ای رو به از بین رفتن است.

 

مذاکرات وین درباره برجام از ماه های پایانی ۱۳۹۹ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای ایران و مجاب کردن تهران برای متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند و آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند. ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خرداد ماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روندمذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.

 

بازرسان بین‌المللی عملاً‌ کور شده‌اند و در سایت هسته‌ای نطنز، سانتریفیوژها با سرعت مافوق صوت در حال چرخش هستند و شروع به غنی‌سازی مقادیر کمی از سوخت هسته‌ای با درصد غنای بالا کرده‌اند.

 

هنوز برنامه‌های دولت رئیسی برای ادامه روند مذاکرات وین برای احیای برجام نامشخص است و هنوز مشخص نیست که آیا تیم مذاکره‌کننده ایران در دولت جدید تغییر خواهد کرد یا خیر، رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز به تازگی گفت ایران ممکن است با «مطالبات غیرواقعی» به دور هفتم مذاکرات وین بیاید. 

 

در صورت شکست دیپلماسی هر دو طرف ایران و آمریکا چیزهای زیادی را از دست خواهند داد. برای جو بایدن، بازگرداندن برجام به مسیر اصلی خود، یک هدف مهم محسوب می‌شود به امید آن که بتواند مجدداً برنامه هسته‌ای ایران که پس از گذشت سه سال از خروج واشنگتن از برجام از سر گرفته شده است را مهار کند. احیای برجام به عنوان بخشی از تلاش بایدن برای احیای روابط آسیب‌دیده واشنگتن با هم‌پیمانان اروپایی عضو برجام (انگلیس،‌ فرانسه و آلمان) بسیار حائز اهمیت است.

 

مشاوران بایدن این نگرانی‌های خود را پنهان نمی‌کنند که طرف ایرانی به اندازه‌ای از روند فعلی و برنامه‌های فعلی آموخته‌اند که احتمالاً‌ در آینده‌ای نزدیک و شاید در همین پاییز امسال، بازگشت به توافق قبلی هسته‌ای غیرممکن باشد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!