جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۳۴۲۲۸

تحلیل سفر پاپ به یکی از بزرگترین کشورهای شیعه جهان

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز گذشته در قالب سفری سه روزه وارد عراق ‌شد. این اولین بار است که پاپ پس از ۱۵ ماه اعمال محدودیت‌های قرنطینه در اروپا از واتیکان خارج می‌شود. پاپ فرانسیس قرار است با مقامات عراقی، اسقف‌های کلیسای کاتولیک عراق، اقل

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز گذشته در قالب سفری سه روزه وارد عراق ‌شد. این اولین بار است که پاپ پس از ۱۵ ماه اعمال محدودیت‌های قرنطینه در اروپا از واتیکان خارج می‌شود. پاپ فرانسیس قرار است با مقامات عراقی، اسقف‌های کلیسای کاتولیک عراق، اقلیت مسیحی این کشور دیدار کند.

رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین در شهر نجف با آیت‌الله علی سیستانی، مرجع با نفوذ شیعه، دیدار و گفتگو خواهد کرد. خبرگزاری رسمی واتیکان جزئیات سفر رهبر کلیسای جهانی کاتولیک به عراق را منتشر کرد. مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، در فرودگاه بغداد از پاپ استقبال خواهد کرد و پس از آن قرار است مراسمی رسمی با حضور مقامات عراقی و رهبران کلیسای کاتولیک عراق در کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار شود. سفر به ناصریه مرکز استان ذی قار و بازدید از شهر باستانی اور، ملاقات عمومی با مسیحیان در شهر اربیل و دیدار با مقامات سیاسی و مذهبی اقلیم کردستان عراق، از دیگر بخش‌های این سفر سه روزه است.

«اردشیر پشنگ»، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با «روزنامه اینترنتی فراز» درباره سفر پاپ به عراق گفت:«این چندمین سفر پاپ در شش سال اخیر است که به خاورمیانه انجام می‌شود و این نشانه اهمیت ادیان مختلف نزد پاپ فرانسیس است و از سوی دیگر به خصوص تقویت مسیحیان در سرزمین‌های اسلامی است که طی سال‌های بحرانی اخیر در خاورمیانه، مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی تحت فشار بوده‌اند.»

او با اشاره به انتخاب عراق در شرایط فعلی افزود:«انتخاب عراق در زمان فعلی برای پاپ یک انتخاب نمادین است. البته سال ها پیش پاپ قصد سفر به عراق را داشت، اما پاپ تاکید کرده بود که اینبار این سفر را نهایی خواهد کرد. عراق یک کشور تاریخی ومهم است. طی سه دهه اخیر نیز یکی از کانون های بحران در خاورمیانه بوده و یک کشور چند قومیتی و دینی است که قومیت ها و ادیان مختلف طی سالیان دراز در کمار هم زندگی کرده اند که یکی از آن ها مسیحیان هستند.»

این کارشناس مسائل عراق ادامه داد:«زمانی که داعش بخشی از عراق را اشغال کرد شاهد آن بودیم که اقلیت های دینی چون مسیحیان مورد آزار و ستم قرار گرفتند. این فشارها باعث شد تا بسیاری از مسیحیان به اقلیم کردستان یا خارج از عراق مهاجرت کنند و از این منظر سفر پاپ به نوعی دلگرمی دادن به مسیحیان داخل عراق است.»

پشنگ با اشاره به استقبال جامعه مدنی عراق از سفر پاپ و همچنین دیدار تاریخی آیت الله سیستانی و پاپ گفت:«تمام افرادی که خواهان صلح و همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان مختلف هستند از سفر پاپ استقبال می کنند و دیدیم که آیت الله سیستانی رهبر بزرگ شیعیان عراق نیز از این سفر استقبال کردند و یکی از مهم ترین اتفاقات در سفر پاپ به عراق دیدار او با آیت الله سیستانی است که دیداری نمادینی خواهد بود که می تواند اخوت های زیادی را در رابطه با باورمندان دو دین بزرگ جهان ایجاد کند. شاهد آن هستیم که این دیدار با اسقبال نخبگان و جامعه مدنی عراق نیز مواجه شد.»

او درباره تاثیر این سفر بر روابط عراق و ایران گفت:«سفر پاپ نمی تواند به طور مستقیم بر روابط ایران و عراق و یا آزاد شدن پول های ایران در عراق تاثیرگذار بوده باشد. این مساله بیشتر به رابطه مثلثی ایران، عراق و واشنگتن باز می گردد و چراغ سبز واشنگتن قطعا همراه این مساله بوده است. قطعا سفر پاپ نمادین است، اما نمی تواند معضلات سیاسی را حل و فصل کند.»

کارشناسان معتقدند دیدار دو رهبر دینی می‌تواند تا حدود زیادی تنش‌های فرقه‌ای در عراق را کاهش دهد. تنش هایی که پس از حمله‌ی آمریکا و بریتانیا به عراق در سال ۲۰۰۳ شعله ور شد و با هجوم داعش به شمال عراق در سال ۲۰۱۴ گسترش بی سابقه‌ای یافت. بر اساس آمار، پیش از حمله داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ نزدیک به یک و نیم میلیون مسیحی در عراق زندگی می‌کردند که امروز تنها چهارصد هزار نفر از این اقلیت در عراق باقی مانده اند. با گذشت نزدیک به هفت سال از این حمله، هنوز آثار آن در شهر موصل، بزرگترین مرکز زندگی مسیحیان عراق قابل رویت است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!