پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۲
کد خبر: ۴۹۶۳۷
اختصاصی فراز: نامه معاون دادستان به شهردار تهران

پناهگاه زنان بی‌سرپناه شوش را تعطیل نکنید!

پناهگاه زنان بی‌سرپناه شوش را تعطیل نکنید!
ماه‌هاست سایه تهدید تعطیلی بر سر مرکز جامع کاهش آسیب های زنان در منطقه شوش سنگینی می‌کند؛ تقریبا از مردادماه به بعد. یعنی از زمانی که مدت تفاهم نامه این مرکز با شهرداری منطقه ۱۲ به پایان رسیده و این شهرداری مایل به تمدید آن نیست. اتفاقی که اگر بیفتد معنایش باز پس گرفتن ساختمان این مرکز توسط شهرداری منطقه ۱۲ است. نتیجه کار هم بی سرپناه شدن حدود ۲۰۰ زن آسیب دیده خواهد بود.

در کش و قوس تلاش‌ها برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی حالا یک نامه، نور امید را برای به سرانجام رسیدن این تلاش ها دوباره روشن کرده؛ نامه سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان تهران به علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت. نامه‌ای که رونوشتی از آن اکنون به دست «فراز» رسیده و تاریخ آن مربوط به ششم دیماه است. عمرانی در این نامه به طور خلاصه از شهردار خواسته تا مانع چنین کاری شود. البته سعید عمرانی پیشتر در هفته‌های پایانی دوره شهرداری پیروز حناچی، نامه‌ای مشابه هم به شهردار سابق تهران هم زده بود. 

 

ساختمان مرکز کاهش آسیب های بانوان توسط شهرداری منطقه ۱۲ از سال ۹۸ در اختیار موسسه «نور سپید هدایت» قرار گرفت. این مجموعه اولین مرکز جامع کاهش آسیب‌های زنان کشور است که در آنجا خدمات خوابگاهی، تغذیه و توانمندسازی به زنان بی سرپناه ارائه می‌شود. اتفاقی که با پایان مدت تفاهمنامه این مرکز با شهرداری منطقه ۱۲ در شرف وقوع است، بازپس گرفتن ساختمان مجموعه است. معنای این اتفاق آن خواهد بود که این مرکز دیگر مکانی برای ارائه خدمات خود در منطقه شوش نخواهد داشت. آن هم در شرایطی که به گفته سپیده علیزاده، رئیس این مرکز بودجه سالانه اختصاص یافته از طرف سازمان بهزیستی برای این مرکز در بهترین حالت کفاف ۲ ماه از هزینه های آن را می‌دهد. او پیشتر در گفت و گویی ویدئویی با «فراز» گفته بود که حتی همین حمایت ها هم در ماه های اخیر به شدت کاهش یافته. سپیده علیزاده در این گفت و گو حتی از پرونده‌سازی علیه مرکز هم سخن گفته و تاکید کرده بود که از سوی سازمان بهزیستی به صورت شفاهی به او اعلام شده که از این منطقه به مکان دیگری برود و به فکر جای دیگری برای فعالیت‌هایش بگردد.

 

مافیای فحشا در کمین زنان بی‌سرپناه

 

حالا در نامه‌ای که معاون دادستان تهران خطاب به علیرضا زاکانی نوشته، حمایت قاطع از فعالیت های این مرکز و توصیه به حفظ آن محور اصلی بحث است. سعید عمرانی از شهردار تهران خواسته تا در پی انعقاد تفاهم نامه‌ای طولانی مدت برای همکاری با مرکز کاهش آسیب های بانوان باشد و حتی تاکید کرده که مشکلات نگه داشت و امکانات ساختمان محل استقرار این مرکز هم رفع و رجوع شود.

 

آنچه دختران شهرستانی را از خانه فراری می‌دهد...

 

اما ادامه نامه معاون قضایی دادستان کل کشور سه نکته مهم دارد؛ اول اینکه سعید عمرانی از زاکانی خواسته تا از طریق بیلبوردها و دیگر امکانات تبلیغاتی در مناطق جنوب شهر، فعالیت این مرکز برای زنان و دختران در معرض آسیب اطلاع رسانی شود. دوم اینکه درخواست کرده تا شهرداری تهران این مرکز را برای دریافت کمک به خیرین معرفی کند. و در نهایت سومین نکته پر اهمیت این نامه بخش پایانی آن است که سعید عمرانی اینگونه نوشته: «برادر گرامی، جناب آقای زاکانی اطراف ما در نزیک ترین محل به دادستانی کل و شهرداری تهران زنان آسیب دیده از نظر ما گناهکار (معتاد، فلان کاره، بی کس، بی پناه و ...) به گرم خانه یا مامنی نیازمند هستند که ما باید خیلی جلوتر به تعداد و با کیفیت درست می کردیم. حالا به کسی که از طرف ما این کار را انجام می دهد باید کمک کنیم.»

WhatsApp Image 2022-01-04 at 10.14.27 PM

 

 

WhatsApp Image 2022-01-04 at 10.14.13 PM

تا همینجا این نامه برای دست اندرکاران مرکز یادشده امیدهای زیادی را زنده کرده. البته باید منتظر بود و دید که آیا در نهایت شهرداری تهران توصیه و درخواست معاون دادستان کل کشور را تمکین خواهد کرد یا خیر؟

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!