سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ 16 April 2024
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۹۴۷۵

حذف تصویر زنان؛ از سنگ قبر تا کتاب‌های درسی!

حذف تصویر زنان؛ از سنگ قبر تا کتاب‌های درسی!
مدتی است آرامستان‌ها، در برخی شهرهای کشور، شاهد اتفاقات عجیب و غریبی هستند؛ اتفاقاتی که به نظر می‌‎رسد هدف خاصی در رابطه با افرادی خاص را دنبال می‌کنند؛ اما در زیر پوست تمام این اهداف، یک لایه پنهانی دردآور وجود دارد: حذف یاد و نام مردگانی که دیگر دست‎شان از دنیا کوتاه است. اما چرا مردگان هم امروز، برای برخی هراس‌آور شده‌اند؟ در کنار چنین اتفاقاتی، اخیرا چهره حک شده زنان درگذشته روی سنگ قبرشان، از سوی برخی افراد ناشناس، مخدوش و پاک شده و سنگ قبر آن‌ها شکسته می‌شود؛ در حالی‌که تصویر حک شده این زنان درگذشته، با حجاب کامل است.
نویسنده :
آذر فخری

آیا تصویر زنی که درگذشته به اندازه «گل سر» محرک است؟!

ماجرای «گل سر» می‌رود که تبدیل به واقعه‌ای ماندگار در تاریخ و مثال زدنی در ابعاد مختلف شود؛ از هر طرف که به ماجرای حذف تصویر و عکس زنان و دختران، چه از روی سنگ قبر و چه از کتب درسی نگاه می‌کنیم، «گل سر» و میزان محرک بودن آن برای برخی، ناخودآگاه به ذهن‌مان خطور می‌کند و برای دقایقی ما را درگیر پرسش‌های عجیبی می‌کند که گاهی نمی‌توان با صدای بلند، آن‌ها را مطرح کرد یا حتی نوشت! اما به نظر می‌رسد، زنان و دختران، مرده و زنده، با گل سر و بی گل سر، با حجاب کامل و کم حجاب، می‌رود که به مشکلی بزرگ و اساسی در کشور ما بدل شود. حتی اگر این مسئله در ذات خود مشکل نباشد، برخی هستند که علاقه فراوانی به «مشکل سازی» در جهت «حذف» و «کنترل» دارند. حذف و کنترلی که تا لایه‌های درونی زندگی خصوصی مردم رسوخ کرده و آرامش و امنیت وذهنی و فکری و وروانی را از بسیاری از مردم ستانده است.

 

گر بمیرند دختران، دنیا گلستان می‌شود!

 

مسئله «حجاب» برای زنان جوان در کشور ما، هم از نظر عرفی(به واسطه حافظه جمعی دین پیش از اسلام ایرانیان، زرتشتی که حجاب را برای زنان واجب کرده بود) و هم از شرعی، کاملا جاافتاده و مرسوم است. اما البته به واسطه «پویا» بودن فقه «شیعی» در این مورد مانند اغلب موارد فقهی دیگر، تبصره‌هایی هم وجود دارد که شامل برخی افراد می‌شود. از جمله توجه کنیم به این استفتا از آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد حجاب زنان یائسه: «پرسش: حجاب برای زنانی که به سن یائسگی رسیده‌اند، چه حکمی دارد؟ پاسخ : حجاب در مورد زنان یائسه‌ای که رغبتی برای ازدواج با آن‌ها نیست واجب نمی‌باشد و رجحان دارد. ثانیا: مختص موها نیست یعنی می‌توانند مقداری از سر و گردن و مقداری از دست‌ها را نپوشانند. ثالثا: این حکم شامل همه زنان شوهردار و غیرشوهردار که در این سن می‌باشند، می‌شود.» این حکم البته که در مورد زنان «زنده» است! می‌دانیم که اغلب زنانی که از دنیا می‌روند، سن بالایی داشته و حتی سال‌ها از زمان یائسگی آن‌ها گذشته، بنابراین، برخی از بازماندگان این مادران از دنیا رفته، صرفا برای تسلای دل خود، گاهی تصویر مادر و یا همسر خویش را روی سنگ قبر حک میکنند. البته که در مواردی، والدین دختران جوانی که فوت کرده‌اند هم تصویر با حجاب دختر جوان و ناکام خویش را روی سنگ قبر حک می کنند. اما گویا حتی تصاویر این مردگان، آنهم روی سنگ قبر! همان نقش «گل سر» را برای برخی-که تنه به تنه «غالیان» ( گروه‌ها و افراد افراطی در مذهب شیعه، که برخی فقیهان شیعه، آنان را خارج از تشیع و حتی اسلام دانسته‌اند) می‌زنند- بازی می‌کند و اینان برای به گناه نیفتادن خویش یا دیگران، اقدام به مخدوش کردن چهره زنان از سنگ قبر می‌کنند. شاعری ناشناس و شوخ، فرموده است:

 

گر بمیرد دختری بر قبر او روید گلی

گربمیرند دختران، دنیا گلستان می‌شود!

 

حذف تصویر زنان و دختران، از کتب درسی و سنگ قبرها، احتمالا در جهت، «گلستان» کردن دنیا برای «تحریک پذیران» صورت می‌گیرد؛ اما جهت استحضار این افراد باید متذکر شویم که دنیا دار گذر است و انسان در کَبَد(رنج و درد) آفریده شده و این عقباست که درآنجا باید منتظر گلستان-بهشت- باشیم!

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!