جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۴۹۳۷۰

خطای انسانی نه؛ کمبود نیروی انسانی!

خطای انسانی نه؛ کمبود نیروی انسانی!
حادثه دیروز برخورد دو قطار مترو، تا حدودی به خیر گذشت چرا که اگر هوشیاری «تنها راهبر» قطار نبود، ممکن بود حادثه ابعاد فاجعه بارتری داشته باشد. هوشیاری در جلوگیری از فاجعه‌بارتر شدن یک حادثه، در اغلب کشورهای توسعه یافته، مورد توجه قرار می‌گیرد؛ زیرا انتظاری که از نیروی انسانی به کار گمارده می‌رود، در حد امکاناتی است که به وی داده می‌شود؛ اگر در جایی امکانات لازم کم باشد، اما نیروی انسانی، در لحظه بتواند تصمیم درستی بگیرد، نه تنها توبیخ نمی‌شود که تصمیمش، هوشمندانه به نظر می‌رسد. حالا در کشور ما چه خبر است؟
نویسنده :
آذر فخری

 

تعدیل فراگیر نیروی انسانی؛ معضلی فراگیر در کشور ما

به دلیل مشکلات اقتصادی، بسیاری از سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها وتولیدی‌ها و ...، ناچار از تعدیل نیرو و کاستن از تعداد کارکنان خود شده‌اند؛ وقتی دخل و خرج با هم نمی‌خواند، به ناچار برخی باید از گردونه خارج شوند، تا یک مجموعه بتواند سرپا بماند. البته که کاستن از تعداد نیروی انسانی، فشار بیشتری بر نیروهای باقی مانده وارد می‌کند. این فشار مضاعف، علاوه بر افزایش خستگی و فرسودگی، اضطراب و استرس روحی و روانی  را بر سرکارماندگان افزایش می‌دهد. این‌ها را بگذارید در کنار فرسودگی امکانات شغلی، نبود مواد اولیه و قطعات لازم که معمولا وارداتی هستند؛ در این صورت محصولی که به دست می‌آید دیگر کیفیت لازم و استاندارد را ندارد. در واقع کارها، امروز با تعدیل نیرو، کار با نوعی سرهم بندی پیش می‌رود؛ رفتاری که در نهایت، به تدریج آسیب‌هایش را جامعه و شهروندان متحمل می‌شوند.

 

تصادف مترو و کمبود نیروی انسانی

 

غیرمنصفانه‌ترین نتیجه‌گیری در مورد حادثه دیروز مترو و حوادثی از این دست، مقصر دانستن تنها یک فرد است. اما شاید اشاره به این نکته ضروروی باشد که معمولا و به صورت استاندارد، هر قطار مترو، باید سه «راهبر» گواهینامه‌دار، داشته باشد، یک راهبر اصلی و یک ناظر در کابین جلو و یک راهبر در کابین آخر قطار. اما به دلیل مشکلات اقتصادی، از پنج سال پیش، ابتدا راهبر «ناظر» حذف شد و بعد راهبر کابین آخر. اکنون قطارهای مترو، تنها با یک راهبر، حرکت می‌کنند. کم شدن دو راهبری که باید به صورت استاندارد در کنار راهبر اصلی حضور داشته باشند، طبیعتا بر استرس و اضطراب راهبر تنها مانده قطار می‌افزاید و در صورت احتمال بروز حادثه، تصمیم گیری به موقع و مناسب را برای وی بسیار سخت می‌کند.  

 

 یک راهبر تنها و تصمیمی به هنگامی که گرفت

 

در حادثه دیروز متروی تهران-کرج، از قضا اگر تنها راهبر قطار، به موقع متوجه خطر نمی‌شد، سرعتش را کم نکرده و در نهایت ترمز نمی‌گرفت، حتما تعداد مصدومان بیشتر می‌شد، حتی ممکن بود این حادثه تلفات جانی هم در پی داشته باشد. بنابراین، مسئولان مختلف در هر طبقه‌ای از هرم حاکمیت که قرار دارند، باید تبعات تصمیم‌های مختلفی را که می‌گیرند-ازجمله دستور تعدیل نیرو و انجام آن- بپذیرند و پشت «بهانه» نخ نما شده «خطای انسانی» قصور خود را پنهان نکنند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!