چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۴۸۰۷۵
طرح جهش مسکن و یک شرط قابل تامل دیگر؛

زنان متاهل و تعهد محضری از سوی همسر!

زنان متاهل و تعهد محضری از سوی همسر!
ثبت‌نام مسکن در طرح جهش مسکن آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد. متقاضیان باید درخواست خود را به‌صورت غیرحضوری ثبت کنند. در این طرح برای متقاضیان شرایطی در نظر گرفته شده که دایره مشمولان را تا حدودی محدود می‌کند؛ یعنی همه‌ نمی‌توانند از طریق این طرح صاحب‌خانه شوند. در این طرح، متقاضیان زن متأهل می‌توانند با ارائه تعهدنامه محضری از طرف همسر، مبنی بر پذیرش شرایط واگذای طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به همسر و به شرط تکمیل اطلاعات فرم ج به نام متقاضی و همسرشان با احراز سایر شرایط قانونی مندرج در شیوه‌نامه مزبور از مزایا و امکانات طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی برخوردار شوند.
نویسنده :
آذر فخری

دو شرط عجیب و قابل تامل در ثبت نام برای طرح جهش مسکن وجود دارد که «فراز» پیش از این به یکی از آن‌ها پرداخت؛ شرطی که طی آن مردان مجرد بالای ۳۵ سال نمی‌توانند در این طرح ثبت نام کنند. شرط قابل تامل دیگر در این طرح، ارائه تعهدنامه محضری برای متقاضیان زن متاهل از سوی همسر است.

 

طبعا این شرط، پرسشی خاص را به میان می‌آورد. اما پیش از طرح این پرسش، باید به یک نکته اشاره کنیم؛ بسیاری از زنان متاهل در کشور ما، خانه‌دار بوده و طبعا از نظر مالی تحت حمایت همسر خود قرار دارند. در این صورت چون زن خانه‌دار، خود درآمدی ندارد، طبیعی است که اگر بخواهد در این طرح ثبت نام کند، وابسته به کمک‌های مالی همسر خویش است، شاید این وابستگی، وجود آن شرط را توجیه کند؛ مانند حق طلاق که درواقع وکالت دادن مرد به زن است، تا زن از سوی مرد، خود را طلاق دهد!

 

با این پیش توضیح، می‌رویم به سراغ زنان متاهلی که شاغل هستند و درآمد مستقلی دارند و در این شرایط اقتصادی، شغل و درامد آنان، در کنار همسرشان، نوعی حمایت مضاعف مالی از خانواده است. اما توجه به این نکته ضروری لازم است که براساس شرع و به تاکید پیامبر اسلام (ص) درآمد زن از شغلی که دارد، مال خود وی است و شوهرش نمی‌تواند در آن تصرفی داشته باشد. حال می‌رسیم به آن پرسش مهم؛ چرا زنی که شاغل بوده و از نظر درآمد، مستقل است، برای خرید خانه، باید از سوی همسرش، تعهد محضری ارائه دهد؟ مبنای چنین شرطی که از سوی هر سه طرح مسکن مهر، طرح مسکن ملی و حالا طرح جهش مسکن اعلام شده، چیست؟ چرا زنی که نه تنها نیاز مالی به همسر خود ندارد که حتی به نحوی کمک خرج خانواده هم هست، برای خانه‌دار شدن، باید از چنین شرطی متابعت کند؟ این محدودیت دقیقا بر چه مبنایی برای یک زن متاهل شاغل ایجاد شده است؟ می‌دانیم که در مورد زنان متاهل، محدودیت‌های دیگری مانند اجازه همسر برای خروج از کشور هم وجود دارد. اما آیا در هزاره سوم و با تغییرات بزرگ و عمیقی که در نحوه اندیشیدن و فرهنگ مردم اتفاق افتاده، اتکا به چنین شرایط محدود کننده‌ای، توجیه عقلانی و حتی شرعی دارد؟ آن‌هم با توجه به فرمایش رسول اکرم(ص) که زن را صاحب درآمد خود می‌داند؟

 

این‌که از همسر یک زن متاهل، تعهد محضری گرفته می‌شود تا خانه‌ای که زن متاهل شاغل با درآمد خود آن‌را تهیه کرده، از سوی همسرش به وی واگذار شود، علاوه بر غیرمنطقی و غیرشرعی بودن، نشان می‌دهد که هنوز تفکر مسئولان کشور ما، بر این مدار می‌چرخد که زن متاهل شاغل و مستقل از نظر درآمد و مالی، تحت هیچ شرایطی، اختیاری در امور مربوط به خود را ندارد. انتظار چنین زنانی از زنان نماینده در مجلس این است که در مورد این شرایط بازنگری کرده و چنین شرایط بازدارنده‌ای را حذف یا حداقل تعدیل نمایند.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
عارفه
-
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۰
0
من خانم متاهل و شاغلم و تمام شرایط استفاده ازین طرح را دارم .ولی همسرم درآمد خاص و ثابتی نداره.به اسم خودم ثبت نام کردم ولی تعهدنامه رو نمیدونم کجا و کی باید ارائه بدم تو مراحل ثبت نام جایی نخواست.به نظرتون ممکنه تایید نشم چون تعهد نامه رو الان ارائه نکردم؟
zoha
-
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۰
0
با سلام
لطف کنید تعهد همسر رو برای مسکن ملی حذف کنید... در استان های مردسالاری مثل سیستان و بلوچستان با وجود شاغل بودن و درآمد مستقل زن، مردها هرگز زیر بار این قضیه نمی روند...در واقع زنان استان های محروم همیشه ضعیف و توسری خور باقی مانده اند.. گناه زن شاغلی که شوهرش تعهد محضری را خلاف مردانگی خود می داند و برای زن مانع تراشی می کند، چیست....؟؟؟
پس جایگاه و حرمت زن کجای این مملکت است............
التماس رسیدگی!
محمد ج
خب چرا جواب سوالاتشون نمیدید ...ازشما ها نپرسن ازکدوم مسعول بی لیاقتی بپرسن
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!