جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
جمعه ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۱۲۱۳۳

پیشروی کرونا در سایه شبکه شکننده بهداشت

پیشروی کرونا در سایه شبکه شکننده بهداشت
زیرساخت کافی و مناسب بهداشتی و درمانی همچون تخت بیمارستان یکی از دلایل مهم کنترل شیوع ویروس کروناست. اگر آمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به این ویروس در کشورهایی همچون ژاپن و کره‌جنوبی پایین است برخورداری آن‌ها از شبکه بهداشت و درمان قوی است. آمار نشان م

زیرساخت کافی و مناسب بهداشتی و درمانی همچون تخت بیمارستان یکی از دلایل مهم کنترل شیوع ویروس کروناست. اگر آمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به این ویروس در کشورهایی همچون ژاپن و کره‌جنوبی پایین است برخورداری آن‌ها از شبکه بهداشت و درمان قوی است. آمار نشان می‌دهد درحالی در ایران نسبت تخت به جمعیت حدود 1.5 تخت به ازای هزار نفر است که این رقم در چین 4.3 تخت به ازای همین تعداد است.

اگر چین در مدت 10روز موفق به ساخت بیمارستان با هدف مهار بیماری کرونا می‌شود دلیل آن پی بردن آنان به اهمیت این موضوع است. آن‌ها توانستند ظرف یک ماه دو بیمارستان هزار تخت‌خوابی برای کرونا بسازند امّا در ایران زیرساخت‌های مراقبتی کافی برای هجوم بیماران به بیمارستان‌ها وجود ندارد. این کمبود تجهیزات بهداشتی موجب شده تا پس از چین، تعداد قربانی‌ها در ایران بیشتر از دیگر کشورها باشد و جایگاه دوم را از حیث میزان تلفات بالا به خود اختصاص داده است. برای همین تاکید بسیاری از مسوولان و کارشناسان این است که مردم مراقب خودتان باشید تا مبتلا نشوید.

شبکه بهداشت پاسخگوی این بحران نیست

پیش از این نیز یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با «فراز» بر ضعیف بودن زیرساخت‌های بهداشتی در ایران تاکید کرده بود. به اعتقاد معصومه آقاپورعلیشاهی «چون شبکه خدمات بهداشتی پاسخگوی این بحران نیست بنابراین هزینه تحمیلی ناشی از شیوع این بیماری بسیار بیشتر از تعطیل نشدن کشور است.»

این سخنان درحالی است که تا لحظه نگارش این گزارش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به ۳۸۸ نفر افزایش یافته است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تعداد قربانیان کرونا نیز در سطح کشور به ۳۴ نفر رسیده است.

همچنین آمار حاکی از آن است که تا پیش از ظهر جمعه ۶۴ نفر در تهران، ۲۵ نفر در گیلان، ۱۶ نفر در قم، ۱۰ نفر در اصفهان، ۶ نفر در مازندران، یک نفر در اردبیل و سه نفر در البرز به تعداد مبتلایان ویروس کرونا اضافه شده است.

اجرای برنامه پیشگیرانه‌ که خوب عمل نکرد

همین ارقام اهمیت مهار بیماری به کمک تیم‌های پزشکی، امکانات تخصصی موردنیاز شناسایی و درمان و لزوم بهره‌مندی بیمارستان‌ها از تخت‌های مراقبتی را بیش از پیش نمایان می‌کند چراکه درست سه هفته پیش وزیر بهداشت با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های طب سنتی، اعلام کرد: «اجرای برنامه‌های پیشگیرانه از کرونا ویروس جدید در 36 مبادی ورودی زمینی، دریایی و هوایی کشور به‌طور مستمر ادامه دارد و 57 نفر از دانشجویان ایرانی که در ووهان گرفتار شده بودند را با پرواز اختصاصی به کشور آوردیم و در قرنطینه از آنها پذیرایی می‌کنیم. آن‌ها تحت‌نظر هستند و در بین آنها تاکنون موردی از ابتلا به کرونا ویروس جدید مشاهده و گزارش نشده است.»

سخنان سعید نمکی درحالی سه هفته پیش بیان شده که در همین 10روز اخیر سرعت شیوع آن به حدی بوده که از سوی بسیاری از تحلیلگران این پرسش مطرح شده که چرا آمار کرونا در ایران متفاوت با جهان است. در سوی مقابل، پاسخ بسیاری دیگر به این سوال این است که علاوه‌بر نظارت ناکافی، ساختار ضعیف و شکننده بهداشت در ایران موجب شده تا تعداد مبتلایان و قربانیان آن هر روز بیشتر و بیشتر شود.

در سطح مطلوبی هستیم

این وضعیت بهداشتی و درمانی ایران درحالی است که دو روز پیش معاون بهداد ناجا با اشاره به این که زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله و کنترل کرونا ویروس جدید در سطح مطلوبی قرار دارد، به ایسنا گفته است: «با وجود رعایت بهداشت فردی و مراقبت‌های پیشگیرانه نگرانی‌ها در مورد میزان خطرناکی این بیماری بی‌مورد است.»

به گفته سردار محمدرضا حسینی «این اولین باری نیست که با اپیدمی بیماری کرونا ویروسها مواجه می‌شویم، انواع دیگر این ویروس طی دو دهه گذشته به شکل ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ و ویروس مرس در سال ۲۰۱۲ در چین و عربستان شیوع پیدا کرده بود و امسال شاهد شیوع ویروس جدیدکرونا بنام «کوید ۲۰۱۹» هستیم که با وجود سرعت بالای انتقال، میزان مرگ و میر آن به مراتب کمتر از اپیدمی سایر ویروسهای خانواده کرونا است.»

نیاز ایران به کیت تشخیص

این سخنان درحالی مطرح شده که ایران برای تشخیص بیماری کرونا با مشکل امکانات اولیه هم مواجه بوده است به‌طوری که فقط از افرادی تست گرفته می‌شود که علایم بسیار بارز دارند. از همین‌رو روز گذشته وزارت خارجه چین اعلام کرد «پکن کیت تست اسید نوکلئیک به ایران فرستاده است که برای تشخیص ویروس کرونا در افراد مشکوک به ابتلا استفاده می‌شود.»

به‌هرحال، افزایش ظرفیت سیستم درمانی یکی از مباحثی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا و البته در این مورد دولت چین به اهمیت آن رسیده است و دو بیمارستان مناسب برای قرنطینه را در شهر ووهان در مدت زمان کوتاهی به بهره‌برداری رساند. از طرفی، با توجه به سرعت انتقال این ویروس و حمله آن به شهرهای مختلف ایران به‌نظر می‌رسد مسوولان کشور نیز باید حالا که امکانات درمانی قوی وجود ندارد فکری برای پیشروی این ویروس در استان‌های مختلف بکنند تا هزینه کمتری به مردم و کشور تحمیل شود.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!