پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۴۹۴۱۴

سه دلیلی که صندوق بین‌الملل پول باید نگران ارزهای دیجیتال باشد

سه دلیلی که صندوق بین‌الملل پول باید نگران ارزهای دیجیتال باشد
صندوق بین‌الملل پول شدیداً نگران ارزهای دیجیتال است؛ دلیلش هم به ویژه اینکه بازاری نوپا با سرعتی قابل توجه رو به رشد است و مقرراتی هم پیگیرش نیست.
نویسنده :
مونس نظری

 

سیلویا آمارو

•    از جمله مشکلاتی که صندوق بین‌الملل پول بر آن تأکید داشت، این بود که بسیاری از نهادهای معامله‌کننده‌ این دارایی‌ها «فاقد شیوه‌های عملیاتی، حاکمیتی و تمارین ریسک هستند».

•    صندوق اعلام کرده است که مصرف‌کنندگان در معرض خطرند.

•    علاوه بر این‌ها، دارایی‌های کریپتو «ناخواسته می‌توانند راه را برای پول‌شویی و نیز تأمین مالی تروریسم باز کنند.»

 

صندوق بین‌الملل پول شدیداً نگران ارزهای دیجیتال است؛ دلیلش هم به ویژه اینکه بازاری نوپا با سرعتی قابل توجه رو به رشد است و مقرراتی هم پیگیرش نیست.

داده‎های گرد‎آمده صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهند که ارزش کل بازار تمام دارایی‌های کریپتو در سپتامبر امسال، از دو تریلیون دلار فراتر رفته است... و این نشان‌دهنده جهش ۱۰ برابری نسبت به سطوحی است که در ابتدای سال ۲۰۲۰ مشاهده شد.

ایوان پاپاژورگیو، معاون رئیس بخش صندوق بین‌الملل پول، در ماه اکتبر به  CNBC گفت: «فضای رمزنگاری به طور قابل توجهی رشد کرده است... فرایندی که انعطاف‌پذیری قابل توجهی را نشان می‌دهد؛ اما چند تست استرس جالب توجه نیز انجام شده است.»

از جمله مشکلاتی که صندوق بین‌الملل پول بر آن تأکید کرده این است که بسیاری از افراد و مؤسسات مالی که در حال معامله این دارایی‌ها هستند «فاقد عملکرد قوی عملیاتی، حاکمیتی و ریسکی»‌اند.

بدین ترتیب صندوق اعلام کرده است که مصرف‌کنندگان در معرض خطر هستند و افزوده که در این فضا به سادگی «امکان افشاگری و نظارت ناکافی» وجود دارد. IMF به علاوه اعتقاد دارد که دارایی‌های کریپتو قدری «شکاف داده‌ای» ایجاد کرده و بدین وسیله ممکن است ناخواسته «راه‌های پول‌شویی و همچنین تأمین مالی تروریسم باز شود.»

نهادها و سایر مؤسسات خواستار اقدامات بیشتر برای ایمن‌کردن این سرمایه‌گذاری‌ها شده‌اند. ارزهای رمز‎نگاری شده می‌توانند موضوعی تفرقه‌انگیز شوند... برخی استدلال می‌کنند که این‌ها آینده پول هستند و برخی دیگر نیز استدلال‌های شبهه‌برانگیز‌تری درباره ریسک‌های ذهنی خودشان مطرح کرده‌اند.

 

اینفلوئنسر‎های رمز‎نگاری

 

تنظیم‌کننده مالی بریتانیا، FCA، در مورد ارتباط میان رسانه‌های اجتماعی و سرمایه‌گذاری‌های رمز‎نگاری هشدار داده است.

چارلز راندل، رئیس FCA در یک سخنرانی در ماه سپتامبر گفت: «اینفلوئنسر‎های رسانه‌های اجتماعی معمولاً توسط کلاه‌برداران پول دریافت می‌کنند تا توکن‌های جدید را بر‎اساس حدس و گمان محض جمع کنند. برخی اینفلوئنسر‎ها نیز کوین‌هایی را تبلیغ می‌کنند که انگار حتی وجود خارجی ندارند.»

او اضافه کرد: «به سبب جدید بودن این فناوری، ما ندیده‌ایم که در چرخه‌ی مالی کامل چه وقایعی رخ می‌دهد. همان‌طور که نمی‌دانیم این داستان چه وقت و چگونه پایان می‌یابد. اما مانند هر گمانه‌زنی دیگری باید احتمال داد که این یکی هم پایان خوشی نداشته باشد.»

کیم کارداشیان، سلبریتی که ۲۰۰ میلیون فالوور اینستاگرام دارد، اوایل سال جاری برای تبلیغ یک رمز‎ارز در صفحه اینستاگرامش پول دریافت کرد. منتقدان تأکید کردند که جزئیات اندکی در مورد توسعه‌دهندگان رمز‎ارز اترویوم مکس (ارزی که کارداشیان تبلیغش کرده) وجود دارد. کارداشیان در پست مرتبط نوشته بود: «این نه به معنای یک توصیه مالی؛ بلکه به اشتراک گذاشتن چیز‎هایی است که دوستانم در مورد ارز اتریوم مکس با من در میان گذاشته‌اند». او به این پست هشتگ‌های زیادی را از قبیل #ad اضافه کرده بود که نشان می‌داد بابت این پست پول دریافت کرده است.

سایر کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز که با تعداد بالای دنبال‌کننده‌هاشان شناخته می‌شوند؛ ارز‎های رمز‎نگاری شده را در پیج‌های خود تبلیغ کرده‌اند.

مایرون جابسون، فعال در  Interactive Investor، ماه اکتبر به CNBC گفت: «ازرهای رمز‌‎نگاری‌ای که اغلب در کنار این پست‌ها تبلیغ شوند، هدف‌شان اشاعه سبک زندگی پر زرق و برق است و من فکر می‌کنم این ارتباط برای بسیاری جوانان مخرب باشد.»

 

استاندارد‎سازی

 

او گفت که سرمایه‌گذاران باید به تبلیغات ارزهای دیجیتال توجه داشته و از اینکه ریسک‌های سرمایه‌گذاری را در شرایط پر‎نوسان برای افراد توضیح داده‌اند، اطمینان حاصل کنند. قیمت‌ها حتی در طول یک روز معاملاتی نیز ممکن است کلی نوسان داشته باشند.

موضوع دیگر برای سیاست‌گذاران این است که جوانان علاقه زیادی به این بازار دارند و اغلب اولین سرمایه‌گذاری خود را روی ارزهای دیجیتال انجام می‌دهند. آنها از وام و کارت‌های اعتباری برای این منظور استفاده می‌کنند.

اطلاعات انتشار یافته توسط FCA در ماه ژوئن نشان داد که حدود ۲.۳ میلیون نفر در بریتانیا ارزهای دیجیتال دارند. ۱۴‎درصد از این گروه برای خرید این ارزها از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند و ۱۲‎درصدشان هم تصورشان این است که در صورت اشتباه توسط FCA محافظت خواهند شد. اما FCA اعلام کرده که چنین مسئولیتی را نمی‌پذیرد.

یک نظر‎سنجی از ۱۰۰۰ بزرگ‌سال در سنین ۱۸ تا ۲۹ ساله در بریتانیا در ماه ژوئیه نشان داد که ۲۷‎درصد این گروه از کارت‌های اعتباری برای سرمایه‌گذاری استفاده کرده‌اند و ۱۷‎درصدشان از وام‌های دانشجویی و ۱۲‎درصد آنها نیز از وام‌هایی دیگر.

موضوعی که می‌تواند به شمشیری دو‎لبه تبدیل شود. چون سرمایه‌گذاران ممکن است در ارزهای دیجیتال خود ضرر کنند و بعد برای بازپرداخت وام‌ها و اعتباری که برای انجام این سرمایه‌گذاری دریافت کرده‌اند، با مشکل مواجه شوند.

طبق بیان صندوق بین‌الملل پول، تنظیم‌کنندگان ملی باید سعی کنند قوانین مشترکی را در سطح جهان تبیین نمایند؛ همین‌طور که نظارت‌های برون‌مرزی را تقویت می‌کنند؛ و از آنجا که رمز‎ارزهای سوژه‌های جدیدی هستند، باید برای استاندارد‎سازی داده‌هاشان نیز تلاش کنند.

IMF ماه اکتبر اعلام کرد: «زمان از اهمیت بالایی برخوردار است و اقدامی که در سطح جهانی صورت می‌گیرد، باید قاطع و سریع باشد... همین‌طور که هماهنگی‌هایش به خوبی صورت گرفته باشند تا امکان جریان منافع فراهم گردیده و در عین حال آسیب‌پذیری‌ها را نیز بر‎طرف نمایند.»

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!