جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳
کد خبر: ۴۹۳۲۶

«اچ‌پی‌وی» از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیکتر است!

«اچ‌پی‌وی» از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیکتر است!
HPV که نام دیگر زگیل تناسلی است و برخی- تنها برخی که تعدادشان هم بسیار اندک است- آن را به نام گارداسیل می‌شناسند، بیماری عفونی ویروسی است که مدتی است بسیاری از مردم ما را درگیر کرده. شوربختانه این بیماری عفونی در اغلب موارد، به ویژه در مردان و پسران، بدون علامت است و می‌تواند از طرق مختلف منتقل شود. مدتهاست این بیماری از درکشورهای توسعه یافته، شناسایی و پذیرفته شده و برای آن واکسن تولید کرده‌اند؛ اما طبق معمول، از آنجا که صحبت کردن و پرداختن به چنین بیماری‌هایی که بسیار هم سریع‌الانتقال هستند، هنوز تابو به شمار می‎رود، چند سالی است درحال برباد دادن زندگی‌های بسیاری است.
نویسنده :
آذر فخری

مسئولان؛ چندین گام عقب‌تر از مردم!

 

احتمالا باید مانند بیماری HIV، حداقل یک دهه منتظر بمانیم تا مسئولان بپذیرند که نه فقط این بیماری که هرنوع بیماری ویروسی دیگری، ممکن است واکسنی داشته باشد و مسئولان بهداشتی کشور، اخلاقا و منطقا موظفند واکسن این بیماری‌ها را وارد کنند یا بسازند و مردم را در زمان مقرر واکسینه کنند. اما از آنجا که HPV، کذشته از آنکه به هرحال زگیل است و ممکن است در هر جای بدن خودش را نشان بدهد، اما وقتی به دستگاه تناسلی می‌رسد، می‌شود یک تابوی وحشتناکی که کسی جرات ندارد در مورد آن حرفی بزند. این عدم پذیرش هم اغلب از سوی مسئولان اتفاق می‌افتد. وگرنه امروز بسیاری از جوانان ما، که به هر دلیلی رابطه‌های خارج از زناشویی داشته و یا دارند-امری است که نمی‌توان انکار کرد؛ نمی‌توانند ازدواج کنند- از گارداسیل تا بخواهید اطلاعات دارند. در همین شبکه‌های مجازی و چت روم‌ها، اخیرا جوانان در حال اطلاع‌رسانی در مورد این بیماری هستند و از یکدیگر سراغ واکسن  و یا نحوه درمان را می‌گیرند.

 

خطر سونامی بیماری‌های مقاربتی!

 

واکسن وارد می‌شود؛ اما بسیار کم

ما هم توسط همین جوانان، که پیگیر ماجرای گارداسیل و در نتیجه سلامت خود هستند، بالاخره باخبر شدیم که هلال احمر هر از گاهی تعداد محدودی ازاین واکسن را وارد می‌کند. در تماسی که با هلال احمر داشتیم، مشخص شد که معمولا همین تعداد اندک، در برخی از داروخانه‌های خود هلال احمر عرضه می‌شود؛ البته تنها به صورت ویال، و فرد خریدار باید خودش برای تزریق اقدام کند. در حالی‌که سالهاست در کشورهای توسعه یافته واکسن گارداسیل، برای افراد بین ۹تا ۲۶ ساله، به صورت اجباری تزریق می‌شود. دلیل انتخاب این بازه زمانی هم بیشتر بودن فعالیت جنسی پرخطر در این سنین است، امری که کشورهای توسعه یافته، به جای انکارش پذیرفته و با واکسیناسیون، مردم خود را مصون می‌کنند.

 

گارداسیل و ارتباط آن با پاپ اسمیر

 

حداقل در مورد «پاپ اسمیر» اطلاعات زیاد است و بسیاری از زنان در کشور ما توسط پزشک، معمولا برای انجام این تست، معرفی می‎‌‌شوند. تست پاپ اسمیر، نوعی نمونه برداری از واژن و گاهی دهانه رحم است. این تست مشخص می‌کند که زن، به سرطان رحم مبتلا شده یا نه، اما سود دیگری که این تست دارد، این است که در حین معاینه، در زنان به راحتی می‌توان گارداسیل را هم که یکی از مهمترین دلایل ابتلا به سرطان رحم است، تشخیص داد.

 

گارداسیل و مردان

معمولا این پیش‌فرض در مورد مردان وجود دارد که آنان مخزن (reservoirs) و یا حامل (vector) عفونت HPV هستند، چرا که احتمال داشتن رفتارهای پرخطر البته باز هم به طور پیش‌فرض، در مردان بیشتر است و به همین دلیل باید در جایی که خبری از واکسن نیست، غربالگری در مردان انجام شود؛ زیرا غربالگری مردان، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم دارد. برای تشخیص گارداسیل در مردان هم معمولا نمونه برداری از ناحیه تناسلی و پوست دور مقعد و کانال مقعد ، آزمایش مایع منی و آزمایش ادرار، انجام می‌شود. آزمایشی که برای تمام مردان در هر سنی که هستند توصیه می‌شود. تا هم سلامت خود و هم سلامت و امنیت خانواده حفظ شود. زیرا طلاق از سوی زنان به دلیل ابتلا به گارداسیل، به شدت افزایش یافته است.    

  

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!