پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۲
کد خبر: ۳۰۷۸۰

شهرها در چنبره محدودیت های کرونایی

تا 13 دی‌ماه، 42 روز می‌شود که کشور در محدودیت‌های کرونایی برنامه‌ریزی‌شده توسط ستاد ملی کرونا فرورفته است. محدودیت‌هایی که اگرچه بر اساس آمارهای رسمی نتایج قابل‌توجهی در کاهش آمار ابتلا به کووید 19 بر جای گذاشته اما از سوی دیگر تأثیر آن بر کسب‌وکار

تا 13 دی‌ماه، 42 روز می‌شود که کشور در محدودیت‌های کرونایی برنامه‌ریزی‌شده توسط ستاد ملی کرونا فرورفته است. محدودیت‌هایی که اگرچه بر اساس آمارهای رسمی نتایج قابل‌توجهی در کاهش آمار ابتلا به کووید 19 بر جای گذاشته اما از سوی دیگر تأثیر آن بر کسب‌وکار و معیشت بسیاری از مردم غیرقابل کتمان و است. این افراد عظیم‌ترین گروه اجتماعی هستند که در انتظار بازگشت زندگی به روال معمول و ازسرگیری پیشه خود هستند و از همین رو می‌خواهند بدانند آیا به‌زودی این محدودیت‌ها مرتفع می‌شود یا کماکان شرایط به‌گونه‌ای است که وجود این محدودیت‌های سخت‌گیرانه را الزام‌آور می‌کند و برداشته شدن آن‌ها بازهم به قیمت از دست رفتن جان شیرین بسیاری از هم‌وطنان خواهد بود. این در حالی است که بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت در شرایطی که در میانه هفته گذشته هیچ شهری در کشور وضعیت پرخطری ازلحاظ همه‌گیری کووید 19 نداشت اما روز جمعه از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شد 4 شهر استان مازندران به شرایط قرمز شیوع کرونا بازگشته‌اند.

42 روز محدودیت

به گزارش فراز، از ابتدای اعلام ورود بیماری کووید 19 به ایران در چهارشنبه 30 بهمن‌ماه سال گذشته در چند مرحله انواعی از محدودیت‌ها چه به‌صورت عمومی و چه به‌صورت منطقه‌ای برای کنترل شیوع این بیماری اعمال‌شده است. دراین‌بین محدودیت‌های اعمال‌شده در نوروز سال جاری و محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تری که از شنبه اول آذرماه مرحله اول آن آغازشده، مهم‌ترین اقدامات محدودیت زا در برابر کرونا بوده‌اند.

42 روز از آغاز مرحله اول محدودیت‌های اخیر کرونایی در سراسر کشور می‌گذرد. دوری از محدودیت‌ها که گفته شد شیوه هوشمندی در اعمال آن‌ها، بر اساس شرایط هر نقطه جغرافیایی صورت می‌پذیرد. در این دور از محدودیت‌ها که نقاط مختلف کشور به رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شدند و ابتدا از اول آذر تا میانه آن سطح نه‌چندان وسیعی از اقدامات به اجرا گذاشته شد و از 15 آذرماه اقصی نقاط کشور به‌خصوص مناطقی که ازلحاظ شیوع کرونا به رنگ قرمز درآمده بودند، با اقدامات وسیعی به محدودیت کشیده شدند. اقداماتی که طی آن تا دو هفته تنها مشاغل ضروری امکان فعالیت یافتند و انواع محدودیت‌های تردد، از منع تردد ساعت 9 شب تا 4 بامداد گرفته تا منع تردد بین استانی و به مراکز استان‌ها، به اجرا گذاشته شد. بعد از گذشت دو هفته و از ابتدای دی‌ماه اما سطح محدودیت‌ها کمی کاهش پیدا کرد و بخشی از مشاغل امکان فعالیت یافتند اما کماکان مشاغل سطح 3 و 4 از ادامه کار مگر در مناطق زرد و سفیدرنگ، منع شدند. بااین‌همه اما محدودیت‌های تردد به‌جای خود باقی ماند و اگرچه ابتدا عمدتاً برای مناطق قرمز و نارنجی در نظر گرفته‌شده بودند اما در ادامه به‌جز مناطق سفید یا بی‌خطر کشور ازلحاظ شیوع کرونا که تعداد آن‌ها بسیار کم است و تا لحظه تنظیم گزارش از آخرین میزان دقیق این مناطق اطلاعی به دست نیامد، همه مناطق زرد، نارنجی و قرمز فارغ از میزان شیوع، شاهد اعمال محدودیت‌های فوق هستند.

4 شهر قرمز شدند و هیچ شهری هنوز سفید نشده

در رابطه با طیف‌های چهارگانه شهرهای کشور ازلحاظ شیوع کووید 19 و همچنین محدودیت‌های گروه‌های 4 گانه مشاغل نیز هم‌اینک مناطق قرمز یا پرخطر ازلحاظ شیوع کووید 19 که سه‌شنبه 9 دی‌ماه گفته شد وجود ندارند و جمعه 12 دی‌ماه سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد 4 شهرستان استان مازندران قرمز شده‌اند، تنها گروه شغلی یک یا مشاغل ضروری اجازه فعالیت دارند. در مناطق نارنجی که در روز جمعه تعداد آن‌ها 63 شهر اعلام شد تنها گروه‌های شغلی 1 و 2 اجازه فعالیت دارند. مناطق زرد کشور در روز جمعه شامل 381 شهرستان بود که در این مناطق نیز سه گروه شغلی مجاز به فعالیت هستند و گروه شغلی چهارم با منع فعالیت روبه‌رو است و درنهایت پس از 42 روز محدودیت، هنوز هیچ شهری به وضعیت سفید کرونایی درنیامده است. البته این‌همه در حالی است که کارشناسان در رابطه با پیک جدید همه‌گیری بیماری کووید 19 که احتمال می‌رود از بهمن‌ماه آغاز شود، هشدار می‌دهند.

محدودیت‌ها تا چه زمان ادامه می‌یابند؟

هفته‌ها است که محدودیت‌های هوشمند کرونایی در کشور اعمال‌شده‌اند و عمدتاً نتایج مثبتی بنا بر آمار رسمی برجای گذاشته‌اند. اما این موضوع که محدودیت‌های فوق تا چه زمان ادامه می‌یابد نیز پرسش شهروندان بسیاری است. در این رابطه هفتم دی‌ماه حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی ستاد ملی کرونا در گفتگو با یکی از بخش‌های خبری سیما گفت: در طرحی که از ابتدای آذر اعلام‌شده، هیچ پیش‌بینی برای پایان طرح وجود ندارد. فقط درصورتی‌که شهرها سفید شوند محدودیت‌ها لغو می‌شود.

همچنین او میانه آذرماه نیز در اظهارات مشابهی گفته بود: اعلام زمان دوهفته‌ای برای اجرای این طرح صحیح نیست. این طرح قید زمانی برای پایان ندارد. در حقیقت زمانی پایان می‌یابد که وضعیت از قرمز به نارنجی، از نارنجی به زرد و از زرد به سفید تبدیل شود که در آن هنگام طرح خاتمه یافته است.

ذوالفقاری، رئیس کمیته اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در همان زمان دیگر مقام مسئولی بود که با تأکید برنداشتن قید زمانی برای طرح هوشمند مدیریت کرونا گفته بود: در این طرح یک هفته و دو هفته نداریم و طرح هوشمند مدیریت کرونا طرحی مستمر است. محدودیت‌ها هوشمند است به این معنا که شهرهای کشور بر اساس ارزیابی هفتگی وزارت بهداشت در وضعیت‌های زرد، نارنجی و قرمز قرار می‌گیرند. بی‌تردید با توجه به این وضعیت‌ها محدودیت‌های متناسب اعمال خواهد شد.

خاموشی‌های پایتخت در ساعات منع تردد شبانه

تمام این محدودیت‌های کرونایی و موارد مرتبط با آن البته در شرایطی است که حدود یک هفته قبل روند ایجاد خاموشی در چراغ‌های عمومی پایتخت و برخی شهرهای اطراف آن، در ساعات منع تردد شبانه کمابیش به وقوع پیوست. موضوعی که ابتدا گمانان رفت که پیوست جدیدی بر محدودیت‌ها است و در رابطه با آن‌ یکی از مسئولان روابط عمومی توانیر روز یکشنبه 7 دی‌ماه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «معابر و بزرگراه‌های استان تهران از ساعت ۲۱ هر شب با هماهنگی راهور (پلیس راهنمایی و رانندگی) خاموش می‌شوند و این خاموشی هم‌زمان با ممنوعیت تردد که برای جلوگیری از شیوع کرونا در نظر گرفته‌شده، تا ساعت ۴ صبح ادامه دارد.»

او با تاکید بر این‌که این خاموشی «باهدف کاهش میزان مصرف انرژی برق انجام می‌شود» گفت: «با انجام این خاموشی‌ها ذخایر گازی نیروگاه‌ها نیز کاهش می‌یابد.» این مقام وزارت نیرو همچنین افزود: «درصورتی‌که نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه شوند، پایداری شبکه برق دچار مشکل خواهد شد و به همین دلیل نیز صنعت برق، همه توان خود را برای اجرای مصوبات و دستورات دولت به کار خواهد بست.» این گفته‌ها در حالی بود که بسیاری از مردم با ابراز نگرانی نسبت به اعمال این خاموشی‌های یک‌باره و پیامدهای خطرناکان در کاهش امنیت شهروندان، در فضای مجازی دست به انتقاد زدند. همچنین دو روز بعد رییس پلیس راهور پایتخت نیز از اعلام مخالفت پلیس با خاموش شدن چراغ‌های برخی از بزرگراه‌های پایتخت در ساعات منع تردد خبر داد. سردار محمدحسین حمیدی درباره چرایی خاموش شدن چراغ برخی از بزرگراه‌های پایتخت در ساعات منع تردد شبانه گفت: «جریان برق بزرگراه‌ها در دست پلیس نیست و این موضوع با شرکت توانیر است، ما مخالفت خودمان را با این موضوع اعلام کردیم؛ اما آن‌ها به ما گفتند که یکسری مشکلات دارند و باید زیرساخت‌های خود را تعمیر کنند.» اما با تمام این انتقادها و اعتراض‌های مردمی و رسمی، هنوز در ساعات منع تردد شبانه، برخی مناطق پایتخت برای ساعاتی در خاموشی به سر می‌برند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!